Gå til innhold

Half-Life: HL2 må aktiveres via internett for å spille SP


Anbefalte innlegg

Steam:

If you have purchased a copy of Half-Life 2, we are sorry you are still waiting to play. This is not Valve's choice. Vivendi is insisting that the game has not yet been released, and has threatened that Valve would be in violation of its contract if we activate the Half-Life 2 Steam authentication servers at this time.

 

Thanks for your patience and we will update you when we have more news to share.

 

Var innom Expert istad, og de sa at de hadde fått HL².

Men, de hadde fått en mail fra Valve som sa at hvis de solgte spillet før release, så ville de miste retten til å selge HL²..

Bare så det er sagt ;)

Holder valve orden på alle butikkene og sender mail til alle? Shit! Stakkers han som må sende alle mailene.

Tipper Valve sender det til Elkjøp's hovedkontor, så forwarder de den mailen til alle sine butikker automatisk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Steam:

If you have purchased a copy of Half-Life 2, we are sorry you are still waiting to play. This is not Valve's choice. Vivendi is insisting that the game has not yet been released, and has threatened that Valve would be in violation of its contract if we activate the Half-Life 2 Steam authentication servers at this time.

 

Thanks for your patience and we will update you when we have more news to share.

 

Var innom Expert istad, og de sa at de hadde fått HL².

Men, de hadde fått en mail fra Valve som sa at hvis de solgte spillet før release, så ville de miste retten til å selge HL²..

Bare så det er sagt ;)

Holder valve orden på alle butikkene og sender mail til alle? Shit! Stakkers han som må sende alle mailene.

Tipper Valve sender det til Elkjøp's hovedkontor, så forwarder de den mailen til alle sine butikker automatisk ;)

Blir uannsett noen mailer når det skal sendes til alle hoved kontorene.

Lenke til kommentar

Så til sitatet mitt. Aasgard, du sier at du ikke skjønner at vi kan tjene NOE SOM HELST på dette. Mener du virkelig det? Er du så egoistisk at du ikke kan bruke 1 minutt ekstra på å sikre at folk ikke stjeler det alle utviklerne hos VALVe har jobbet med de siste 5 årene??

Minuttet er fullstendig uinteressant. Som jeg har sagt tidligere er det over hodet ikke tiden det er snakk om. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må si det før det glir inn, men det interessante her er altså at vi taper kontroll over når og hvor vi kan installere noe vi har kjøpt og betalt. Vi gir fra oss kontrollen. Vi er avhengige av at Valve synes det er verdt å la oss spille Half-Life 2 i fremtiden også. Det er dette som er interessant å diskutere, det er dette som har fått alt for liten oppmerksomhet. Hvis du ikke har noe si angående den saken å foreslår jeg at du finner noen andre å sitere, for det er her så godt som hele mitt poeng ligger. I tillegg til at jeg mener det er ekstra tvilsomt når de kombinerer det med Steam-tvang.

 

Hvis Half-Life 2 klarer å utsette de første ordentlige crackene med 2-3 uker, så betyr det et gigantisk steg fremover for anti-piracy verden, og for utviklere generelt. Om man får innført liknende teknologi i kommende produkter fra flere utviklere, vil vi som spillere oppleve både flere, bedre og mer originale spill! Hvorfor? Fordi pirat-kopiering er et gigantisk problem. Ikke bare for valve, men også for en mengde mindre spillutviklere, som i mye større grad ville ha overlevd om det hadde vært fungerende systemer som steam på banen.

Har ikke lest stort om dette, men jeg tipper at noen viktige filer er kryptert når spillet er installert (snakker om DVD-versjonen, vet preload består av krypterte filer), og at de dekrypteres når spillet aktiveres. Vil tro det går rimelig kort tid før spillet er cracket når noen først har aktivert. Skivene er masseproduserte, er ting kryptert er det med samme nøkkel på alle. Det tror jeg nok Valve er klar over også, men de har klart å forhindre at piratversjon kom på markedet før spillet ble sluppet, og det er selvfølgelig flott. Det finnes imidlertid bedre måter å løse slikt på enn å kreve at spillere skal aktivere et spill mot en server hver gang det installeres. Og ikke minst er det mulig å gjøre det uten å dra inn ressurskrevende programmer som Steam.

 

Piratkopiering kan være et enormt problem for små utviklere, men det har nok også skjedd at piratversjoner har imponert folk slik at spillet har blitt snakket om, og deretter blitt kjøpt. Jungeltelegrafen er mektig. Hvis du vrir litt på det kan det hende at mekanismer som forhindrer all piratkopiering gjør at folk (snakker da om folk flest, ikke spesielt interesserte som oss her inne) ikke tør prøve ukjente titler, og heller velger de største og mest kjente (enten de heter Half-Life 3 eller FIFA2009). Et sort/hvitt bilde pleier aldri være riktig, heller ikke når det gjelder piratkopiering. Så enkelt er det ikke. Men, dette er en helt annen diskusjon, og den akter jeg ikke å ta her. Men, hvis noen skulle misforstå poenget mitt: Jeg er ikke for piratkopiering, men jeg er for å se på ulike sider av saken. Det er forøverig mye av det samme jeg prøver å gjøre her når det gjelder aktiveringen/Steam-tvangen.

 

HVIS det ikke kommer en crack med det første, mener dere fortsatt da at dette er GRUSOMT også for dere som har internett? Skjerp dere! Hvis dette viser seg å fungere så går spillbransjen lysere tider i møte!

Som sagt en god del ganger dreier det seg fortsatt om prinsipper. Det dreier seg også fortsatt om å bli "frarøvet" kontrollen over et produkt du har kjøpt. Jeg mener at en god løsning er en løsning som lar de som har kjøpt spillet ha frihet til å installere det om 30 år om de så vil. En god løsning er også en løsning som ikke krever at programmer som Steam kjøres i bakgrunnen, da de suger ressurser. Jeg er enig i at firmaer kan tjene på løsningen, det betyr imidlertid ikke at det er en god løsning for brukerne. Slik jeg ser det virker det som at aktiveringen av Half-Life 2 ikke blir en god løsning for brukerne.

Lenke til kommentar
...de har klart å forhindre at piratversjon kom på markedet før spillet ble sluppet, og det er selvfølgelig flott. Det finnes imidlertid bedre måter å løse slikt på enn å kreve at spillere skal aktivere et spill mot en server hver gang det installeres...

Ingen store spill de siste årene har unngått piratkopiering enten før eller umiddelbart etter at det har vært fysisk tilgjengelig som CD/DVD. Nesten uten unntak har de vært tilgjengelig på warez-markedet før de er mulig å få kjøpt.

 

Et utbrukt eksempel her er jo Doom 3 som en håndfull av mine kamerater var superklare for å kjøpe første dag det kom ut. Men merkelig nok så kjøpte ingen av dem det siden de allerede hadde spilt piratversjonen når det var mulig å få kjøpt det i butikk - altså et tap på en håndfull salg bare i en eneste persons (min) vennekrets...

 

Er spent på hva den 'bedre løsningen' for å motvirke tidlig kopiering er da ingen har klart å unngå dette hittil.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Er spent på hva den 'bedre løsningen' for å motvirke tidlig kopiering er da ingen har klart å unngå dette hittil.

Jeg skrev jo en mulighet. Om man fikk en dekrypteringsnøkkel man kunne benytte etter første aktivering, slik at spillet bare måtte aktiveres via en server én gang hadde det hjulpet mye. Samt at Steam selvfølgelig ikke er nødvendig for sikkerhetens skyld. Da hadde brukerne igjen hatt kontroll over sitt spill, og det hadde vært like god mulighet til å hindre piratkopi før spill slippes.

Lenke til kommentar
Er spent på hva den 'bedre løsningen' for å motvirke tidlig kopiering er da ingen har klart å unngå dette hittil.

Tja, en umiddelbar mulighet er å ikke gi ut spill til forskjellig tidspunkt i forskjellige land. Når feks. Doom3 slippes nesten 2 uker før i USA er det klart at dette er med på å øke piratkopieringen. Skjønner at kompisene dine ble lei av å vente på et spill som hadde blitt utgitt, men som ikke var til salgs i butikkene her i Europa.

Lenke til kommentar
Det finnes imidlertid bedre måter å løse slikt på enn å kreve at spillere skal aktivere et spill mot en server hver gang det installeres.

 

Aasgaard? Kan du komme på en bedre måte å stoppe piratkopiering på? Jeg ser delvis poenget med steam, men fremdeles, er det så veldig "bestialsk" å verifisere en cd-key når software installeres? Hvis dette er gjort ordentlig, så kan det faktisk bli meget vanskelig i cracke, i bestefall vil vi ikke se noen crack i nær eller fjern fremtid.

 

Poenget mitt er: Uten noen form for verifisering av cd-keys etc har man liten eller ingen kontroll over pirater. Går det så til de grader innover dine valg/muligheter/frihet å måtte sjekke cd-keyen, akkurat som du må vise en kvittering når du bytter noe (ok dårlig eksempel)?

 

Nett-verifisering er så til de grader fremtiden, jeg håper og tror at dette kan stoppe deler av de voldsomme problemene bransjen i dag sliter med. Det er forresten mange spill som ikke er cracket for multiplayer-spilling på annet enn crackede servere, så det er ikke umulig å lage noe som er tilnærmet hackerproof (hvertfall i uker etter release).

 

Syns dette blir litt klaging for å klage. Vi lever i 2004, og det er ikke rart at man må verifisere en nøkkel når du installerer noe. Om dette stopper bare deler av piratkopieringen så er det et fantastisk tiltak.

 

Det at steam i ettertid må kjøre når du spiller osv er jeg enig i at er en ulempe. Det er jo ikke til å skyve under en sort pappboks at dette er endel av VALVe sin taktikk for å bygge opp en egen mulighet til å utgi sine og andres spill i fremtiden.

 

Men poenget mitt er Aasgaard.

 

Fordeler med steam

- Utviklere får mye mer per spill solgt, slik at mindre utviklere kan overleve.

- Mindre piratkopier, slik at både mindre og større utviklere tjener mer, og dermed får mer ressurser til å legge i kommende prosjekter.

 

Ulemper med steam

- Kjører i bakgrunnen når du spiller, og bruker umerkbare ressurser

- Trenger internett-tilkobling under installasjon av software, for at hverken du eller jeg kan stjele flere hundre årsverk på et blunk.

 

 

Egoisme? Neitakk. Forbrukeren tjener i det lange løp på steam.

Lenke til kommentar
...masse tekst...

I Norge omsetter spillbransjen for 2 milliarder kroner i året. Musikk- og filmbransjen omsetter for 1,8 milliarder i året.

 

Verdens største spillselskap omsetter for 80 milliarder i året med bare 4000 ansatte. Telenor omsetter for 56 milliarder - med 20.000 ansatte.

 

ja disse som driver med spill tjener jo nesten ikke penger, la de stakkars utviklerene få gjøre som de vil så de får de småkronene de så hard fortjener. hva så om de bryter alle normer, og krever full personalia og kontroll over spill...

MEN NED MED TONO, RIAA og andre ulumskheter i musikkbransjen...hvordan våger de å putte kopisperrer på musikk cd'r.

 

Rekk opp handa alle som synes det musikk brasnjen gjør er verre enn det valve gjør! (EDIT: skriv gjerne hvorfor når du replyer)

 

:dontgetit: ingen....

 

trodde ikke det nei ;)

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
Verdens største spillselskap omsetter for 80 milliarder i året med bare 4000 ansatte.

Og hvem skulle dette være - du har selvfølgelig kilder...?

 

Forøvrig har det ikke noe med saken å gjøre om et firma går med over- eller underskudd; å stjele er feil uansett om du gjør det fra Rimi-Hagen eller en alkis på gata.

Lenke til kommentar

Civilix, jeg snakker ikke om at Electronic Arts tjener for lite penger, herregud. Men det er også noe av poenget. Det er de store firmaene, oftest utgiverne som tjener store penger i bransjen. Det finnes usannsynlig mange utviklere som har gått dukken, på tross av gode og innovative ideer, delvis fordi piratkopiering koster bransjen enormt mye. I tillegg sluker utgiveren såpass mye at små utviklere må selge mange hundre tusen eksemplarer for å klare å gå i null.

 

Med et system som steam vil ikke dette være tilfelle, og vi vil kunne oppleve nye innovative spill fra meget dyktige spillfirmaer, nettopp fordi de klarer å overleve uten å selge 3 spill til hver familie i amerika.

Lenke til kommentar
Fordeler med steam

- Utviklere får mye mer per spill solgt, slik at mindre utviklere kan overleve.

- Mindre piratkopier, slik at både mindre og større utviklere tjener mer, og dermed får mer ressurser til å legge i kommende prosjekter.

Hvor er fordelen for spilleren den dagen Steam ikke er der lenger?

 

For de som tror at store ting ikke forsvinner, kan det nevnes at Netscape gikk fra å ha 98% markedsandel på nettbaserte produkter til å være borte på ca. 2 år. For en spillutvikler skal det sjelden mer enn ett eneste råttent spill til før de er borte. Hva sier dere som forsvarer dette systemet så instenst da?

Lenke til kommentar
Civilix, jeg snakker ikke om at Electronic Arts tjener for lite penger, herregud. Men det er også noe av poenget. Det er de store firmaene, oftest utgiverne som tjener store penger i bransjen. Det finnes usannsynlig mange utviklere som har gått dukken, på tross av gode og innovative ideer, delvis fordi piratkopiering koster bransjen enormt mye. I tillegg sluker utgiveren såpass mye at små utviklere må selge mange hundre tusen eksemplarer for å klare å gå i null.

 

Med et system som steam vil ikke dette være tilfelle, og vi vil kunne oppleve nye innovative spill fra meget dyktige spillfirmaer, nettopp fordi de klarer å overleve uten å selge 3 spill til hver familie i amerika.

Jeg prøvd å få fram noe om hvor galt jeg syntes at det valve gjør er... og sammenligna da med musikkbransjen...

 

Jeg mener ikke at piratkopiering er bra, de som tror det missforstår hele forrige posten min.

 

Folk klager livet av seg(med rette mener jeg) for en usle kopibeskyttelse på en musik-cd, alle er stort sett enige at dette er en uting(vertfall på musikk cd'r).

 

Dataspill har lenge hadde kopibeskytta cd'r, og det har blitt godtatt(av en eller annen grunn). Men nå ønsker et firma å ta steget enda lengre ved å kreve en registering av brukeren. Hadde du likt å registrert deg i BMG sin database hvis du skulle kjøpe Kurt Nilsen sin nye cd?

 

Desverre er folk en gjeng med sauer når det kommer til prinsipper, med noen unntak som for eksempel kopisperrer på cd. Desverre er det nå folk som messer for dette "overgripet" på forbrukerene som valve introduserer med HL2 som om det var en god ting.

 

Forsåvidt krever steam noe som er langt dyrere enn piratkopiering, nemling båndbredde. Og jeg snakker ikke om for brukerene nå men for utviklerene. Hvem har råd til å sette opp en server i flere år(vi vil vel ikke har Motor City Online tilstander vel?) for å la brukere installere spillet de har kjøpt, skal ikke så mange brukere til for å generer trafikk men det skal færre brukere til for å generere klager på grunn av problemer.

 

Bare de største firmaer har råd til å ha bra tjenester for online atentisering og spilling, eksempler på dette er Blizzard(battle.net), EA, Valve(steam), med noen fler... (MMO spill blir litt annerledes)

 

For disse "små utviklerene" får det bli og lage et godt spill og få en god utgiver, det er slik de har klart seg i alle år og de klarer seg nok slik i tiden framover også.

 

Piratkopiering er ikke så stort problem for spillbransjen, og for hvert firma som går dukken dukker et annet opp, det er livets gang..ikke mere eller mindre...

 

(ble langt dette)

 

EDIT: noen feil

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...