TCi Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Alt du sier er ok, og helt A4 i forhold til hva som har blitt sagt fjortenognitti ganger før. Det virker som om mange legger fra seg forbrukerrollen, og tar på seg en forsvarsrolle ovenfor sin favorittspillutvikler. Du berører relativt lite av det jeg sier i posten din. I alle fall ikke mer enn ganske overfladisk. En må tydeligvis "ta ting til det ekstreme" her. Når folk er mer opptatt av å diskutere hva de uten Internett måtte føle enn relativt viktige prinsipper, viser det at det er på sin plass å prøve å kaste inn en brannfakkel eller to. Tror imidlertid ikke det fungerer. Du mister kontroll over noe du har kjøpt. Det burde de fleste være enige om at i seg selv er en uting. At det egentlig er å foretrekke å kunne velge selv når du vil installere et spill du eier. Du finner ingen her som ikke skjønner at firmaer har lyst til å tjene fetest mulig. Det som imidlertid er litt spesielt er at forbrukere går ut og tiljubler løsninger som faktisk kun har negative sider ovenfor brukeren selv. Det er ikke mulig å være for løsningen til Valve, men mot aktiveringen av Windows XP. Det er inkonsekvent og hyklersk. Det var masse bråk om at XP krevde dette, men nå er det plutselig helt ok. Ja, det har gått noen år, men folk er fortsatt veldig lite fornøyd med at XP må aktiveres. Den store forskjellen er at Microsoft er hatet, mens Valve er elsket (for å sette det på spissen). Så til kjernen: Selvfølgelig vil firmaer tjene penger. Helst masse penger. De strekker seg generelt rimelig langt for å klare dette. Det betyr imidlertid ikke at brukere bør eller skal tiljuble alt de finner på. Aktivering via Steam har fint liten positiv funksjon for brukerne. Snarere tvert i mot. Brukernes rettigheter blir begrenset. Firmaer vil alltid være en drivkraft for å tvinge gjennom løsninger de tjener mest mulig på. Forbrukerne vil normalt være en motkraft mot slikt. Du tar fram meget gode poenger og jeg er forsåvidt enig med deg. Det er ikke pga. at Valve er min favorittutvikler at jeg til en grad støtter måten de har gjort det hele på. Ja det finnes en del negative sider med denne aktiveringen, men det er vel kanskje også forbrukerene som har ført dette på seg selv med tenke på piratkopiering. Men roten til dette er at forbrukere kanskje ikke har en internett-tilkobling hjemme. Dette er på en måte det samme som overgangen fra cd til dvd. Forbrukere blir tvunget til å skaffe det spillet krever. Half Life 2 krever en internett-tilkobling, dette er noe forbrukeren er pliktig til å være informert om. Selfølgelig er det surt for de som ikke har en internett hjemme, men nesten alle kan få maskinen sin på nett på en eller annen måte om ikke. Selv med en mobil med modem vil det fungere fint. Enig i at forbrukeren mister kontrollen på produktet sitt. Men du skaffer ikke et produkt en vet en ikke kan bruke. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Enig i at forbrukeren mister kontrollen på produktet sitt. Men du skaffer ikke et produkt en vet en ikke kan bruke. Nei, men med HL2 skaffer vi et produkt vi ikke vet hvor lenge vi kan bruke. Jeg tror over hodet ikke det blir noe problem, men det er fullstendig opp til Valve (eller en crack, som jo målet er å forhindre). Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Her sier du rett og slett at alt som lønner seg for firmaer må godtas. Det er helt vanvittig. Alle her skjønner som sagt at Valve ønsker å tjene så mye som bare mulig. Det er over hodet ikke temaet, og rimelig irrelevant med forbrukernes øyne. Hvem skal tale forbrukernes sak når kunder (slik som du) begynner å gå i forsvarsstilling for ting som faktisk går ut over det som normalt blir oppfattet som en forbrukers rettigheter. Poenget er at jeg mener det ikke går ut over våre rettigheter, vi betaler ikke en høyere pris, og det er en jobb som tar 1 minutt og gjennomføre.. Du tar jo frem problemer som kanskje skjer om 10 år når de ikke gidder ha registreringserverne oppe lenger, da har de helt sikkert forlengst gitt ut en patch som lar deg installere offline. Tull. Du trenger overt hodet ikke Windows. Du _vil_ ha Windows, akkurat som utrolig mange _vil_ ha Half-Life 2. Det føles kanskje som et behov fordi du ser på det som en selvfølge, men slik kan ander ha det for Half-Life 2 også. Det er ikke noe mer legitimt å piratkopiere Windows bare fordi prisen er høyere. Vil tro du bruker Windows mer enn du bruker et vanlig spill også. Er helt enig i det du sier, jeg bare setter meg i situasjonen til de som var ekstremt imot denne aktiveringen (jeg var ikke en av de). Hvorfor skulle de ikke det? Det er jo som du selv sier en selvfølge at utviklere meler sin egen kake. Og i følge hva du skriver i første avsnitt ser det ut til at alt firmaer kan tjene på burde være greit. Eller hvor går grensa di? Er det noe spesielt med Valve som gjør at akkurat de kan tillate seg å kreve at hundretusenvis av folk skal måtte kjøre deres egne system? Dette gjelder så utrolig mye mer enn Half-Life 2. Det gjelder fremtiden til "alle" spill. Hvis EA hadde gjort dette (det bør de forresten gjøre i følge dere som forsvarer systemet) hadde de fått så utrolig med pepper. Hvis dere ble tvunget til å installere et eget program som "holdt orden på" alle EA-spill, søg maskinressurser og måtte kjøre i bakgrunnen når du ville spille. Men for all del. Rop hurra nå. Tviler på at mange roper hurra om det dukker opp 150 forskjellige Steam-aktige programmer. Jeg spør igjen: Hva gjør at Valve er i en særstilling? De er store og populære. Det er alt. Fordi Steam allerede er et etablert program og ble ikke utviklet kun for halflife2. Hadde ikke gjort meg noenting om alle spillutviklere feks hadde krevd å logge på releasedagen for å motta en key feks. Jeg skulle likt å sett all piratkopiering bli utryddet, ikke siden jeg elsker spillutviklerne, men at jeg lever i den troen at spillene ville vært bedre om det var mindre piratvirksomhet. (kanskje jeg tar feil, men det får tiden vise) Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Er du også mot at politiet stopper tilfeldige fordi noen kjører ulovlig? Er du imot at enkeltpersoner blir tatt inn i tollen etter utenlandsreise? Er du imot vakter som følger deg med ørneblikk når du går i butikken? Alt dette kan oppleves som ubehagelig for forbruker, men er tiltak som er tilrettelagt fordi noen ikke kan følge regler. Siden denne gruppen som ikke følger regler er usannsynlig høy når det gjelder programvarebransjen ser jeg ikke noe grunn til at ikke de skal få lov til å praktisere det samme. Du mister kontroll over noe du har kjøpt. Det burde de fleste være enige om at i seg selv er en uting. Tull. Du trenger overt hodet ikke Windows. Du _vil_ ha Windows, akkurat som utrolig mange _vil_ ha Half-Life 2. Man må ikke kjøpe halflife 2 heller, det finnes mange alternativer, enda flere enn alternativer til Windows faktisk. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Enig i at forbrukeren mister kontrollen på produktet sitt. Men du skaffer ikke et produkt en vet en ikke kan bruke. Nei, men med HL2 skaffer vi et produkt vi ikke vet hvor lenge vi kan bruke. Jeg tror over hodet ikke det blir noe problem, men det er fullstendig opp til Valve (eller en crack, som jo målet er å forhindre). Det vil tiden vise. Men jeg kom til å tenke på noe. Dersom du har aktivert HL2 så ligger den jo på maskinen ulåst. Hva om du tar kopi av den og noen får laget en "no steam" crack, da ville jo mange blitt fornøyde vil jeg tro... Endret 15. november 2004 av TCi Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Det er jo det samme med winxp. så lenge det er installert er det no problem. Problemet er når du skal reinstallere. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Poenget er at jeg mener det ikke går ut over våre rettigheter, vi betaler ikke en høyere pris, og det er en jobb som tar 1 minutt og gjennomføre.. Du tar jo frem problemer som kanskje skjer om 10 år når de ikke gidder ha registreringserverne oppe lenger, da har de helt sikkert forlengst gitt ut en patch som lar deg installere offline. Det er verken pris eller tid som er det essensielle her. Det viktige er at en mister kontroll over et produkt man har kjøpt. Legger merke til "helt sikkert" i det avsnittet. Det er noe av poenget. Jeg tror også det. Tror. Vi vet ikke, vi kan ikke kontrollere det, det er fullstendig opp til Valve når den tid kommer (uansett om det er 3, 5 eller 10 år til). Fordi Steam allerede er et etablert program og ble ikke utviklet kun for halflife2. Jeg ser ikke hvorfor det skulle sette Valve i en særstilling. At de gjorde det først er ingen grunn til at de skal være de eneste. Hadde ikke gjort meg noenting om alle spillutviklere feks hadde krevd å logge på releasedagen for å motta en key feks. Det hadde ikke gjort meg noe heller om det var for å motta en nøkkel. Den hadde du hatt, og du kunne brukt den i fremtiden også. Slikt er flott. Valve bruker imidlertid HL2 for å tvinge folk på Steam. Det er en viss forskjell der. Det finnes andre spill som krever enkle former for aktivering også, Live for Speed for eksempel. Er du også mot at politiet stopper tilfeldige fordi noen kjører ulovlig?Er du imot at enkeltpersoner blir tatt inn i tollen etter utenlandsreise? Er du imot vakter som følger deg med ørneblikk når du går i butikken? Nei, nei og nei. Og det er skrekkelig dårlige sammenligninger. Disse tingene du nevner er der fordi de rammer de som bryter lover, men de er ikke noe problem for de som har rent mel i posen. Løsningen til Valve er stikk motsatt. De som piratkopierer kommer selvsagt ikke til å trenge å registrere noe (overrasker meg stort om spillet ikke blir cracket ganske fort). Det er kun de som kjøper spillet som får denne bruksbegrensningen. Den rake motsetning til dine eksempler med andre ord. Man må ikke kjøpe halflife 2 heller, det finnes mange alternativer, enda flere enn alternativer til Windows faktisk. Selvsagt trenger man ikke det. Men, Half-Life 2 er så populært at det er mulig å implementere ting der som folk ellers ikke ville godtatt. Det selger uansett. Det er likevel ikke poenget. Det er ganske langt på utsiden av poenget faktisk. Spillet er her, teknologien er her, og utviklingen kommer (i en eller annen retning) uansett om folk kjøper Half-Life 2 eller ikke. Da er det kanskje på sin plass å ta seg tid til å i det minste være litt kritisk, og filosofere litt over hva som er en god eller en mindre god utvikling. Det vil tiden vise. Men jeg kom til å tenke på noe. Dersom du har aktivert HL2 så ligger den jo på maskinen ulåst. Hva om du tar kopi av den og noen får laget en "no steam" crack, da ville jo mange blitt fornøyde vil jeg tro... Jada, det vil helt sikkert ordne seg, men da trenger man som du sier en crack, og brått sitter du med en versjon som minner en smule om en piratversjon. Må understreke en gang til: Dette dreier seg om langt mer enn Half-Life 2, men vi bør ikke godta mer av HL2 enn hva vi er villige til å godta av alle andre spill i fremtiden. Jeg er absolutt i stand til å se hvorfor Valve gjør det de gjør, og jeg kunne godt argumentert for løsningen også, hvis samtlige hadde vært mot den. Når folk imidlertid ser ut til å være så ukritiske som mange er her mener jeg det er på sin plass å prøve å sette fokus på sider det virker som om folk tar litt vel lett på. Lenke til kommentar
Bloody Mess Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Er du også mot at politiet stopper tilfeldige fordi noen kjører ulovlig?Er du imot at enkeltpersoner blir tatt inn i tollen etter utenlandsreise? Er du imot vakter som følger deg med ørneblikk når du går i butikken? Ja, ja og ja. Lenke til kommentar
Djevlen Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Totalt unødvendig spør du meg, og spørs nok ikke om mange kommer til å på disse nyhetene. Denne linja skrev jeg i den første posten i denne tråden..... 16 Sider senere ser det ut til at jeg tok skammelig feil, utrolig at så mange synes dette er et godt tiltak av Valve. Endret 15. november 2004 av Djevlen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Lurer på kva folk hadde sagt om det var EA som gjorde dette med sitt eige program. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Jeg må si at jeg missliker dette, for hva blir det neste ? Jeg er enig med flere her i tråden som mener dette er en dårlig utvikling. Dette vil nok dessverre komme fra flere produsenter, både spill og programbransjen. Og jeg er redd det ikke stopper der, hva om man i neste omgang krever at man er online for å BRUKE et program eller spill. Hva om ulike bransjer får øynene opp for at de kan kreve informasjon-utveksling av ulik art i sammenheng med dette. Hva om feks Microsoft krever å få statistikk på hva DU bruker deres operativsystem til, hvor ofte du installerer programmer og hvilke. Ville ikke dere selv styre dette ? Dette er selvfølgelig et ekstremt eksempel men tygg litt på det....jeg synes iallefall ikke at det smaker så godt. I dette tilfelle kan man si at, ja da velger jeg et annet OS, men hva stopper de "andre" fra og kreve det samme. (Neste generasjon Spyware, men...hvis du fjerner denne så funker ikke programmet/spillet) - Tilbake til dagen i dag - Crack til HL2 vil nok komme rimelig fort, det er det vel ingen som tviler på. For min del vil jeg nok, selv om jeg kjøper spillet laste ned enten nødvendig crack eller crack'et spill om det blir nødvendig. Da jeg ønsker å ha muligheten til å kunne installere spillet hvor som helst og når som helst uten å være avhengig av andre. (hvis det utsagnet er i strid med Forumets regler ber jeg Moderator redigere) Denne løsningen på HL2 medfører "begrensninger" på de som kjøper spillet, men ikke på de som piratkopierer det....Trist. Endret 15. november 2004 av Blacksheep Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Totalt unødvendig spør du meg, og spørs nok ikke om mange kommer til å på disse nyhetene. Denne linja skrev jeg i den første posten i denne tråden..... 16 Sider senere ser det ut til at jeg tok skammelig feil, utrolig at så mange synes dette er et godt tiltak av Valve. Nå må du ikke glemme at utifra de fleste postene i disse trådene så er dette de samme personene som planlegger å skulke job/skole etc. for å kunne spillet samme dag det kommer ut. Med slike perspektiver kan man vel egentlig ikke forvente mer enn at de nikker ukritisk til alt som har med Half-Life/Valve/Steam å gjøre.... Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Problemstillingen rundt aktivering er helt klart et prinsippielt spørsmål. Er det greit at vi måtte det med XP og HL2? Hvor bærer dette hen? Er det innskrenkning av brukernes rettigheter? Er vi avhengige av PCen, og blir det utnyttet av programvareutviklerne? Noe av problemet er jo at de som betaler for varen er nettopp de som burde slippe aktiveringen, ettersom de er lovlydige. Så i bunn og grunn så dreier aktiveringen seg om de menneskene som ikke ville ha betalt, dersom det ikke var aktivering. Er det da mange mennesker det dreier seg om, eller er det få? Det vet vi ikke, men det er sikkert NOEN, uten å definere det nærmere. Men det er vel ganske sikkert at genistreken til VALVe, på godt og vondt, var å få brukerne til å betale for en vare lenge før de kunne få den. Det var det tydeligvis mange som var villige til. Endret 15. november 2004 av emacoolit Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541 Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Dere sliter for mye... Jeg fikk det installert og ligger klar for aktivering i Steam.. Lenke til kommentar
Djevlen Skrevet 15. november 2004 Forfatter Del Skrevet 15. november 2004 Lurer på kva folk hadde sagt om det var EA som gjorde dette med sitt eige program. Meget godt poeng, og svaret? Det hadde blitt så mye hyling og skriking at moderatorene hadde hatt mer enn nok med å sensurere folk. Nå må du ikke glemme at utifra de fleste postene i disse trådene så er dette de samme personene som planlegger å skulke job/skole etc. for å kunne spillet samme dag det kommer ut. Med slike perspektiver kan man vel egentlig ikke forvente mer enn at de nikker ukritisk til alt som har med Half-Life/Valve/Steam å gjøre.... Så sant så sant... Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Kan ikkje folk bare slutte å krangle? Det er spillet som gjelder ikkje en teit aktivering før man kan spille! Javel, de som ikkje har internett har et problem men hva så? Så lenge det står på pakken burde ikkje det være noe problem. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Jeg vet at jeg har sagt akkurat det motsatte her før, men noe slo meg. Hvis HL2 installen har en eller annen form for kryptering, og må aktiveres for å dekryptere, da unngår Valve et av de største problemene ved piratkopiering, nemli at en cracked version dukker opp før spillet blir lansert. Etter at aktivering blir mulig vill jo en cracker ha tilgang til før/etter aktivering, og jeg ser da for meg at det vil være en smal sak for dem å finne ut av, og cracke aktiverings systemet. Men da unngår valve iaffal alle de som laster ned en cracket version bare fordi den kommer ut før spillet. Og når man ser alle poster og bilder på nettet av folk som skaffa spillet før release date, så illustrerer dette poenget ganske godt. Sånn som det er nå er det garantert at ingen hverken pirat eller andre får spillt hl2 før den 16. Når det gjelder ubekvemheter, jeg foretrekker faktisk dette systemet (forutsatt at det går knirkefritt) istedet for cd-checks. Første jeg gjør selv om jeg har kjøpt spill er å laste ned en nocd patch så jeg slipper å leke disc jockey hver gang jeg skal spille. Men for alt jeg vet har VU vert så anal at de har krevd cd-checks i tillegg. Endret 15. november 2004 av Dipso Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 (endret) Kan ikkje folk bare slutte å krangle? Det er spillet som gjelder ikkje en teit aktivering før man kan spille! Javel, de som ikkje har internett har et problem men hva så? Så lenge det står på pakken burde ikkje det være noe problem. Det er faktisk en forskjell mellom krangel og diskusjon. Det ene er konstruktivt og det andre destruktivt. En diskusjon hjelper å belyse andre synspunkter på en sak og en god diskusjon er lærerrik for alle parter. En krangel fungerer motsatt, fordi man ikke er åpen for andre synspunker og man ofte ender opp med å ty til personangrep og sårende bemerkelser. Og dette er jo et diskusjonsforum, så da må det jo være lov å diskutere saker. Selv om du kanskje synes at dette er en non-issue. Hvis du synes det er en teit sak å diskutere, ignorer tråden, and get on with your life Endret 15. november 2004 av Dipso Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Kan ikkje folk bare slutte å krangle? Det er spillet som gjelder ikkje en teit aktivering før man kan spille! Javel, de som ikkje har internett har et problem men hva så? Så lenge det står på pakken burde ikkje det være noe problem. Det er faktisk en forskjell mellom krangel og diskusjon. Det ene er konstruktivt og det andre destruktivt. En diskusjon hjelper å belyse andre synspunkter på en sak og en god diskusjon er lærerrik for alle parter. En krangel fungerer motsatt, fordi man ikke er åpen for andre synspunker og man ofte ender opp med å ty til personangrep og sårende bemerkelser. Og dette er jo et diskusjonsforum, så da må det jo være lov å diskutere saker. Selv om du kanskje synes at dette er en non-issue. Hvis du synes det er en teit sak å diskutere, ignorer tråden, and get on with your life Jaja, tenkte på det rett etter at eg hadde postet Gidd desverre ikkje ignorere tråden fordi det er en fin tråd å øke postcounten i. (for de som ikkje skjønte det var det der en spøk ) Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Dipso: bra poeng det med CD-check. Jeg HATER CD-check. Hehe, vel... ikke akkurat HATER, men det er deilig å slippe å fomle med CDer når man skal spille. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå