Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

XP - servicepack2 og nettverk

Anbefalte innlegg

Har installert XP servicepack 2 på 2 pc'er vi har her i huset. I tillegg har vi en gammel pc som har Win98 og 2 laptop'er med XP og kun servicepack 1 installert. Har bredbånd fra Nextgentel og en switch i et hjemmenettverk.

Etter at jeg installerte servicepack 2 på de to nyeste pc'ene har det klikket et smule for de begge. De finner ikke nettverket, får heller ikke tildelt ip-adresse og vi kommer da ikke på nett. For å løse problemet kan jeg gå inn på "siste fungerende oppsett", altså gå f eks 24 timer tilbake i tid og da kommer jeg på nett. En annen mulighet er å opprette ny LAN-tilkobling - da kommer jeg også rett på nett. Reparer nettverksforbindelse fungerer ikke. Kan ikke kjøre "reparer pga manglende TCP/IP" står det. Til opplysning - begge disse to pc'er er forskjellige, hovedkort,prosessor, minne osv. Neste gang jeg skal på nett er det omigjen med samme leksa. Detteskjer nesten hver gang, men ikke alltid. Har ikke lyst til å installere servicepack 2 på laptop'ene til sønnen min og min egen før jeg finner ut av dette. Før jeg installerte SP2 fungerte det hele uten et problem i minst 1 år.

Er det noen som har hatt lignende problemer?

Endret av husmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er en av De "heldige" :no:

Samme problematikk hadde jeg på min Sønn`s PC.

Ble å avinnstallere hele SP2, for at den PC`en skulle komme på nett igjen.

Jeg forsøkte med å Disable alle brannmurer og lot PC`en være "åpen", men ikke da heller ville den ut på nett.

Ikke fikk jeg tildelt IP adresse heller.

Det er riktignok en eldre PC`e det er snakk om, PIII800 Mhz / 400 MB med minne og et skjermkort av typen Creative Blaster 256.

Fant ikke så mye ut på nettet heller om hva som kunne være galt, annet enn at SP2 var / er noe vanskelig å takle.

Kommer De frem til en løsning, la oss høre i fra Deg igjen.

MvH

WB

Lenke til kommentar

Har vært borti mange merkelige tilfeller med SP2 installert over windowsupdate, men gjengangeren er at et lass med servicer ikke vil starte. Det om imidlertid har gått smertefritt er manuell installasjon av SP2 med den pakken som er beregnet for "it-profesjonelle" (full-pakken av sp2).

Lenke til kommentar
Har vært borti mange merkelige tilfeller med SP2 installert over windowsupdate, men gjengangeren er at et lass med servicer ikke vil starte. Det om imidlertid har gått smertefritt er manuell installasjon av SP2 med den pakken som er beregnet for "it-profesjonelle" (full-pakken av sp2).

Stikk motsatt her..

Gikk deng med den full-pakken, men smertefritt med den på windows update.

Det er vel ettersom hvilken pc man har tipper jeg.

Lenke til kommentar

Har forsøkt "alt" om brannmuren i SP 2, også disable den. Det hjalp ingenting. Har forsøkt både med nedlastet og "proffutgaven på CD" av SP 2, det er ingen forskjell. Har også forsøkt å avinstallere SP 2 fra "nedlastet utgave" og endre til "proffutgaven" det hjelper ikke. Det virker også som om når jeg nå først har installert SP 2 hjelper det ikke å avinstallere den heller. Det er like galt. Har også installert siste drivere til mitt hovedkort, som har 2 forskjellige nettverksporter integrert(ASUS-kort), det hjalp heller ikke. Det virker på meg som om en fin ide, men litt tungvint løsning er å formatere hele greia og la være å installere SP 2 etterpå. Som jeg ser av tråden her er det iallefall en til som har dette problemet. Jeg nekter å tro at dette er noe nytt for Microsoft-folkene. Men antagelig er det som når du kommer med bilen din på verkstedet - "dette er første gang vi hører om akkurat denne feilen".

Lenke til kommentar
Stikk motsatt her..

Gikk deng med den full-pakken, men smertefritt med den på windows update.

Det er vel ettersom hvilken pc man har tipper jeg.

hm.. rart. Jobber på en videregående skole, og der har vi både datarom med minst 30 likedanne pc'er (som har hatt forskjellige utslag), men det kommer inn mange bærbare og enkeltstasjonære som har fått problemer med at servicer ikke vil starte etter sp2 installasjon. Løsningen er somregel å fjerne sp2 (hvis det i det heletatt lar seg gjøre) eller kjøre gjenoppretting med sp2 slipstream.

mystisk.

Ang nettverkskort har jeg vært borti litt forskjellig ymse med WLAN kort drivere etter sp2 installasjon, men har aldri hatt problemer med "kabel-kort". Kan saktens hende at det er pga at det er rimelig standardiserte kort vi har rundt om kring (3com og intel).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...