Howard Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 LaCie lanserer ekstern SATA-disk I dag lanserer LaCie en ny serie eksterne harddisker som benytter SATA-grensesnittet. Diskene kommer med eget kontrollerkort og i kapasiteter opp til 400 GB. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 SKU 300738, 74 GB, 10000 rpm, 8 MB cache, 3995 kr inkl. mva. Hva i all verden har en Raptor å gjøre i et eksternt kabinett? Kan man boote fra disse? Blir det en fordel eller ulempe å kjøre OS fra en ekstern S-ATA-harddisk over PCI-bussen? Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Hmmm, litt rart det ja, PCI-bussen gir jo "bare" 33,3MiB/s, mens disken vil kunne levere rundt 70-80MiB/s (eller mere), samtidig vil jo andre ting senke hastigheten, som andre pci-kort. Dessuten er vel PCI bare halv-duplex?! Endret 21. oktober 2004 av BrAtTeRn Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Fra artikkelen: De færreste har mulighet for å uten videre kople til eksterne SATA-harddisker i sine systemer. Derfor legger LaCie med en SATA-kontroller med diskene, i form av et PCI-kort. Betyr det at det etterhvert kommer hovedkort med "ekstern SATA-harddisk" kontakt, slik USB og FireWire har blitt vanlig idag? Hvis ikke ser jeg igrunn ikke hensikten med å gjøre den ekstern... Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hmmm, litt rart det ja, PCI-bussen gir jo "bare" 33,3MiB/s, mens disken vil kunne levere rundt 70-80MiB/s (eller mere), samtidig vil jo andre ting senke hastigheten, som andre pci-kort.Dessuten er vel PCI bare halv-duplex?! 133 blir det Dog fordelt på hele PCI-bussen. Kanskje den disken er ment til videoredigering? Hadde vært interessant å se noen målinger om det har noe for seg, særlig mens maskinen ellers i full bruk og det er godt med trafikk over PCI-bussen Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Synes det er på tide at mobo-produsentene laget noen eksterne s-ata kontakter på kortene. S-ATA er tross alt laget med mulighet for hotswapping, og det bare skriker jo portabilitet. Hadde vært fint om vi kunne dumpet hdd-kabinett i 1000kr-klassen og bare bruke en plast-beholder og koble harddisken direkte inn i sata-koblinger på kabinettet, uten å måtte skru opp hele maskinen for å gjøre det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Synes det er på tide at mobo-produsentene laget noen eksterne s-ata kontakter på kortene. S-ATA er tross alt laget med mulighet for hotswapping, og det bare skriker jo portabilitet. Hadde vært fint om vi kunne dumpet hdd-kabinett i 1000kr-klassen og bare bruke en plast-beholder og koble harddisken direkte inn i sata-koblinger på kabinettet, uten å måtte skru opp hele maskinen for å gjøre det. Akkurat dette hadde jeg gjerne sett også, passer bra for litt kjapp overføring uten å skru opp kabinettet. AtW Lenke til kommentar
ilron Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Når det gjelder begrensninger på overføring via PCI må jeg si at disse eksterne diskene egentlig er beregnet på hovedkort med SATA 2 der du allere har en brakett for eksterne tilbkoblinger fra før som går direkte på SATA kontrolleren. Det at de faktisk selger diskene med en PCI mulighet i tillegg er jo konge. - Men og nødvendig for å få solgt nok. - Er jo ikke så mange med SATA 2 enda. Samtidig hadde det vært stilig med en extern raport disk rett i SATA kontrolleren. Nice! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Når det gjelder begrensninger på overføring via PCI må jeg si at disse eksterne diskene egentlig er beregnet på hovedkort med SATA 2 der du allere har en brakett for eksterne tilbkoblinger fra før som går direkte på SATA kontrolleren. Så for eksempel nForce4 (ultra) kort vil i utgangspunktet komme med brakett for tilkobling av eksterne SATA disker? I så fall vil dette kunne bli en ny standard etterhvert. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 På mitt hovedkort har jeg 2 eksterne SATA kontakter. Her er det bare å koble til disker og strøm å bruke den som en vanlig disk. Lenke til kommentar
gekko513 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hmmm, litt rart det ja, PCI-bussen gir jo "bare" 33,3MiB/s, mens disken vil kunne levere rundt 70-80MiB/s (eller mere), samtidig vil jo andre ting senke hastigheten, som andre pci-kort.Dessuten er vel PCI bare halv-duplex?! Hva er i'en i MiB? Sånn jeg har skjønt det så er den nye skrivemåten ment for å vise at det er snakk om 2^20 og 2^30 og ikke million og milliard, men det heter vel GiB, ikke sant? Og der trodde jeg i'en kom av at andre bokstav i Giga er 'i', og i så fall burde det hete MeB, så her må jeg ha misforstått noe. Og uansett så har PCI bussen 133,3MiB/s maks overføringshastighet. Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Som mange har sagt tidligere er "vanlige" PCI 32bit på 33 MHz. (32 * 33) / 8 = 133 MB/s KiB = kibibyte MiB = mibibyte GiB = gibibyte Blir kjekt når hovedkort har eksterne S-ATA plugger eller når PCIe er over oss for fult. Hater PCI bussen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Fra artikkelen:De færreste har mulighet for å uten videre kople til eksterne SATA-harddisker i sine systemer. Derfor legger LaCie med en SATA-kontroller med diskene, i form av et PCI-kort. Betyr det at det etterhvert kommer hovedkort med "ekstern SATA-harddisk" kontakt, slik USB og FireWire har blitt vanlig idag? Hvis ikke ser jeg igrunn ikke hensikten med å gjøre den ekstern... Asus leverer vel dette alerede til Intel på sitt S-775 kort . Lenke til kommentar
gekko513 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 :!: :!: Skal jeg liksom begynne å si at jeg har 1 gibibyte RAM i maskinen min hahaHAHAHA ... aldri i verden Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) MiB = mibibyte Tror dette skal være "mebibyte". For øvrig er "kibi" forkortelse for "kilobinary", "mebi" for "megabinary" og "gibi" for "gigabinary", så i-en står egentlig for i-en i "binary". Kanskje det gjør det litt enklere å huske, for noen? Edit: Ref: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html Endret 21. oktober 2004 av Pureblade Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Asus leverer vel dette alerede til Intel på sitt S-775 kort . Ja, det har etterhvert gått opp for meg at det begynner å bli vanlig. Og det er jo dritkult, selvom det blir mange forskjellige porter etterhvert (SATA til eksterne harddisker, firewire til dv-kamera og usb til alt annet). Ihvertfall bra at parallellporten og seriellporten blir brukt av stadig færre ting. Gleder meg egentlig til vi kan kaste ps/2 portene også, jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå