Gå til innhold

Skal designe printkort... Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamarat holder nå på på skolen å skal bygge hver sitt modellfly (jada... jeg vet at dette er et data-forum!). Ettersom det er snakk om skalafly så tenkte jeg å utstyre flyene med lys.

Den ene typen lys skal være anti collision lights. Til disse lysene skal det brukes en 555 krets slik at det blir raske "flash" når de blinker. De andre lysene er planlagt å bruke en 7400 krets som blir satt opp om en astabil vippe til å gi et røde lys som blinker på mage og ryggen til flyet.

I tillegg skal det være en spenningsregulator for å gi +5V til kretsene og lysene. Det skal også være noen motstander og kondensatorer til blinkelysene.

Anti collision lysene skal være hvite høy intensivitet dioder (noen tips til kraftigst mulig lys?)

I tillegg skal det være et rødt, og et grønt lys på vingetippene.

Så kommer det store problemet: Vi trenger et printkort til å montere kretsene. Har mest lyst på "ekte" printkort som blir etset og hele den historien. Dessverre har ikke skolen noe program til å tegne printkort med, så derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe. Kortet med kretsene på bør være så lite som mulig for å spare vekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...