Gå til innhold

Hvor nødvendig er kjølepasta?

AgUr

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått alt det jeg trenger for å sette opp mitt nye Socket775 system, og det har jeg igrunn også gjort. Jeg kjøpte meg en demobrukt 3GHz LGA775 cpu (prescott), og det var ikke kjølepasta på (jeg antar de fjernet det etter dometestingen). Først lå cpu'en stabilt på 90 grader idle, men etter et par timers bruk sank temperaturen til "kun" 65 - 70 grader idle. derfor lurer jeg på:

Er det så nødvendig med kjølepasta eller er noe galt? Jeg trodde ikke det gjorde mer forskjell enn ca 15-20 grader, og da ligger fortsatt cpu'en på ca 50 grader idle, og 70-75 ved load (ikke maks load).

Jeg synes ihvertfall dette virket ALTFOR mye, selv for en prescott

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er faktisk veldig viktig med kjølepasta ;)

Forresten pleier det ikke å "henge" på kjøleribben.

nei det pleier å være klistret på kjøleribben, men det kommer jo ann på hva det er man kjøper. Jeg har hatt en del prosessorer i mitt liv, og jeg har aldri merket en så høy temperatur hvis det eneste som er galt er at det ikke er kjølepasta på. (men jeg har vært borti at AMD XP1900+ var oppe i 105 grader, den lever forresten enda)

Endret av AgUr
Lenke til kommentar
ok, nå har jeg nettopp smurt på et lag arctic silver 3, og nå er cpu'en plutselig nede på 40 grader idle

takk for alle et svar og et råd til alle andre nybegynnere på kjølepasta: JA, det funker

selvfølgelig.. kontaktflaten øker med 5-10%, og varmevekslingen øker likeså.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...