haakon90 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Heisann.. noen som har noen tips om hvordan man skal unngå at det kommer sånn susing fra vinden mens du filmer... det høres jo ikke særlig bra ut i filmen... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Bruk ekstern mikrofon med vindsokk (f.eks Rycote). Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 bare og sette i gang og strikke deg en sokk, tre over miken Lenke til kommentar
haakon90 Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) jeg har integrert mic da... hva skal jeg gjøre da?? Endret 21. oktober 2004 av haakon90 Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 kjøpe deg en mic, plugge den i kamera og tre en fin sokk over.. det skal funke.. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 lag den en liten lapp som deker miken og fest lappen med en strikk rundt kameraet .... VÆR KREATIV FFS Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Mikrofontypen som er på kameraer er av kondensatortypen. Disse mikrofonene er veldig følsom og tar inn veldig mye detaljer. Dynamiske mikrofoner er typisk tale/ vokal mikrofoner som tar inn mindre bakgrunnsstøy. Og dermed mindre vindstøy. Ellers tar en lodden sokk godt unna vindstøy. Dette gjelder både kondensator og dynamiske mikrofoner. Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Ved å filtrere bort bassen blir man kvitt mye av den forstyrrende vind-lyden. Mange kameraer har ett høypassfilter man kan legge inn på microfon-inngangen (har t.o.m sett det på helt vanlige forbruker-kameraer) Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Innebygd mikrofon vil aldri gi deg god lyd. Et lavpassfilter (vindstøyen er da høyfrekvent???) vil også kunne fungere, men gjøre tale o.l mer uklart. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Bestilte selv en GustBuster fra Keene. Den hjalp utrolig mye. Tidligere skulle det bare en sval bris til for å få med mye vind støy på opptaket. Nå kan jeg til og med ta meg en båt tur og unngå mye av vind støyen. Anbefales, du kan sikkert lage en lignende selv, men tror stoffet som blir brukt har mye å si. Tok bare 3 dager fra jeg bestilte til den var i postkassen. Endret 4. april 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Innebygd mikrofon vil aldri gi deg god lyd. Et lavpassfilter (vindstøyen er da høyfrekvent???) vil også kunne fungere, men gjøre tale o.l mer uklart. Det er høypassfilter som brukes for å dempe vindstøy. Når luft i bevegelse treffer mikrofonhuset så oppstår disse karakteristiske lavfrekvente blaffrende lydene. Det er relativt mye energi i disse lydbølgene, og det overstyres derfor nesten med en gang; overstyringen skaper så igjen masse mellomtone og diskant. Men, har man ett høypassfilter innkoblet så demper man mesteparten av forstyrrelsene dette fenomenet lager. Dette filteret påvirker jo lydbildet - men det er minimalt, og det er verdt å miste litt av den nedre bassen mot å sitte igjen med ett lydopptak som er ubrukelig. De fleste proff mikrofoner har ett høypassfilter innebygd i selve mikrofonen som man kan slå av og på etter eget ønske. Lenke til kommentar
arielfaaland Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Få bestemor til og strikk en god sokk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå