Gå til innhold

unngå vindlyden i filmingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Mikrofontypen som er på kameraer er av kondensatortypen. Disse mikrofonene er veldig følsom og tar inn veldig mye detaljer.

Dynamiske mikrofoner er typisk tale/ vokal mikrofoner som tar inn mindre bakgrunnsstøy. Og dermed mindre vindstøy.

Ellers tar en lodden sokk godt unna vindstøy. Dette gjelder både kondensator og dynamiske mikrofoner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bestilte selv en GustBuster fra Keene. Den hjalp utrolig mye. Tidligere skulle det bare en sval bris til for å få med mye vind støy på opptaket. Nå kan jeg til og med ta meg en båt tur og unngå mye av vind støyen. Anbefales, du kan sikkert lage en lignende selv, men tror stoffet som blir brukt har mye å si. Tok bare 3 dager fra jeg bestilte til den var i postkassen.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar
Innebygd mikrofon vil aldri gi deg god lyd. Et lavpassfilter (vindstøyen er da høyfrekvent???) vil også kunne fungere, men gjøre tale o.l mer uklart.

Det er høypassfilter som brukes for å dempe vindstøy.

Når luft i bevegelse treffer mikrofonhuset så oppstår disse karakteristiske lavfrekvente blaffrende lydene. Det er relativt mye energi i disse lydbølgene, og det overstyres derfor nesten med en gang; overstyringen skaper så igjen masse mellomtone og diskant.

Men, har man ett høypassfilter innkoblet så demper man mesteparten av forstyrrelsene dette fenomenet lager. Dette filteret påvirker jo lydbildet - men det er minimalt, og det er verdt å miste litt av den nedre bassen mot å sitte igjen med ett lydopptak som er ubrukelig.

De fleste proff mikrofoner har ett høypassfilter innebygd i selve mikrofonen som man kan slå av og på etter eget ønske.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...