Gå til innhold

Innkjøringsperiode på minne?

Zeph

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg nytt minne, OCZ 3200 1024MB. Etter å ha skifta plasseringar 3 ganger har eg funne ein som funker, men det er litt småproblemer.

Rett som det er så får eg blåskjerm og må restarte, av og til når eg går ut av eit spel, så låser det seg total, og resett-knappen er einaste utveg.

Eg fekk masse blåskjerm og tull med det forrige minne også, i starten, men etterkvart så vart det dønn stabilt. Det var Twinmos 2700 512MB, som forresten klarte å kjøre på 175Mhz (350Mhz) utan problemer.

Det nye minnet kjem ikkje over 166Mhz (333) (*12,5). Er det slik at det tar litt tid? Og at om nokre dagar så kan eg begynne å setje opp FSB litt og litt igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus A7N8X Deluxe

AMD Athlon XP 2400

Systemet er 1 1\2 år gammalt. CPU temp er i underkant av 50 grader...kabinett har grei temperatur. Spenningane er stabile.

Default MP er faktisk 15, da FSB er 266.

Minnet skal jo klare minst 200Mhz

Endret av zeph
Lenke til kommentar

selv om minnet ditt klarer opp til 200Mhz betyr det ikke at cpu`en din klarer det med høy multi.

Hvis du vil over 175Mhz må du ned med multi`en. Senk multien til 9-10, øk spenning til ram og chipsett og øk fsb til det sier stopp.

Min xp2500 har default MP på 11 (x166).

Den klarer ikke 11x200 men hvis jeg går ned til 9 MP klarer jeg 240Mhz fsb(480Mhz eff) med mine 2x512MB pc3200 brikker (3-4-4-11)

Du får flere 3dmarks med høy fsb enn med høy multi på samme "total" frekvens

(Sjekk at HK har pci-lås så du ikke svir pci kortene dine.)

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar

Problemet kan jo ikkje være CPU sidan eg har kjørt den på 175*12,5 i 1 1\2 år med Twinmos minnet. Eg skal prøve å setje opp FSB litt etterkvart.

Eg har ikkje noko behov for å komme over 2,2Ghz som eg får ved 175Mhz*12,5. Eg går så langt eg kjem utan å endre spenningar.

Lenke til kommentar

Hm hadde samme problemet på mitt system da jeg kjøpte nytt minne (OCZ 3700) jeg fikk blåskjerm i hytt og pine.

Jeg kjørte memtest86 i 9 timer fant ingen feil, også etter dette ble systemet mitt stabilt :)

Skjønner ikke hvorfor men det er sånn.

Lenke til kommentar

Stressteste minnet ja. Sisoft sandra har burn in funksjon for minnet tror jeg.

du forbedrer visstnok noen av transistorene ved å kjøre på bånn gass og dermed blir systemet mer stabilt.

Tror ikke det er noen beviser på at dette funker men mange mener det hjelper..

Som sagt, sjekk timingene dine i bios. store brikker har dårligere timinger enn små.

prøv en bios med cpc off.

Det hjelper overklokking av store brikker. f.eks 2x512 eller 1024MB

Noen brikker trenger høyere spenning enn andre. Min gamle geil likte seg best på 2.9v mens de jeg har nå er 2.6v anbefalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...