Gå til innhold

CPU som ikke tåler enn dritt?

sofarot

Anbefalte innlegg

mottok nytt hovedkort, har lenge tenkt på all den gamle kjølepastaen som ligger på CPU og skulle ta dnn av når jeg nå hadde alt ute. Dum som jeg var tørka jeg det av med papir og q-tips.........og nå funker denn ikke???????

Tåler ikke CPU en dritt?????????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mottok nytt hovedkort, har lenge tenkt på all den gamle kjølepastaen som ligger på CPU og skulle ta dnn av når jeg nå hadde alt ute. Dum som jeg var tørka jeg det av med papir og q-tips.........og nå funker denn ikke???????

Tåler ikke CPU en dritt?????????

papir er noe av det dummeste du kan bruke.. men.. ihvertfall..

Vask over med isopropanol eller propanol, da med f.eks. typ samme som man bruker til å tørke av briller.

Deretter forsikre deg om at du setter cpu riktig ned, monterer kjøler riktig, osv.

Og at "cpu ikke tåler en dritt", ingen ting i pc'en din er egentlig lagd for at det skal kludres mye med.. IHVERTFALL ikke med papir som er utrolig statiskt ladet..

MEN, skulle cpu'en din vært ødelagt, haddde pc'en starta opp, men stoppa etter 1-2 sekunder.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

nja.....ganske sikker på at alt er rett, fordi jeg kjører en 2500+ nå på samme systemet!

forresten det er en AMD Athlon XP 1900+ som har klikka, har hørt rykter om at den skulle tåle endel.....?

Viss det ikke er den, hva er det da?

kommer liksom at automat sikringen i PSU'en slår ut som et lågt klikk..........

Lenke til kommentar
nja.....ganske sikker på at alt er rett, fordi jeg kjører en 2500+ nå på samme systemet!

forresten det er en AMD Athlon XP 1900+ som har klikka, har hørt rykter om at den skulle tåle endel.....?

Viss det ikke er den, hva er det da?

kommer liksom at automat sikringen i PSU'en slår ut som et lågt klikk..........

prøvd å jumpstarte psu for å skjekke om den funker ? skjekket at alle kabler sitter i som de skal ?

Lenke til kommentar

Herregud! Statisk elektrisitet ved å gni litt papir på core?

Vet du hvordan statisk elektrisitet fungerer? Jeg har satt sammen pc'en min på vegg-til-vegg teppe uten at en diode røk.

Slutt å lure gutten trill rundt! Med mindre han gnisser en ballong på magen og huet, og så toucher en åpen krets på utstyret, er det ikke store greia. Statisk elektrisitet er blitt SÅÅÅ overhypa og syndebukk. Du merker om noe blir fucka av statisk elektrisitet, vi snakker 10-20-30000 volt her folkens. Det KJENNER du faen meg. Jeg har jobba i teppebutikk, mye erfaring derfra. (Tepperuller folkens??)

Simen

Lenke til kommentar

Vet du hvordan statisk elektrisitet fungerer? Jeg har satt sammen pc'en min på vegg-til-vegg teppe uten at en diode røk.

Slutt å lure gutten trill rundt! Med mindre han gnisser en ballong på magen og huet, og så toucher en åpen krets på utstyret, er det ikke store greia. Statisk elektrisitet er blitt SÅÅÅ overhypa og syndebukk. Du merker om noe blir fucka av statisk elektrisitet, vi snakker 10-20-30000 volt her folkens. Det KJENNER du faen meg. Jeg har jobba i teppebutikk, mye erfaring derfra. (Tepperuller folkens??)

Simen

da kan du få forklare hvorfor regler krever at en databygger ( av yrke ( merk, dette er fra de fleste steder, kansje ikke alle )) må enten bruke antistatisk armlenke, fotlenke, eller ta jevnlig på en metallbit ?

Som regel går det bra, men plutselig en dag starter ikke pc'en din opp pga. du da f.eks arbeidet på et teppe.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet er ikke å spøke med når det kommer til elektronikk.

Også styrekort for sterkstrømskretser er ømfintlige for det f.eks. frekvensomformere.

Nå med dagens 130nm og 90nm teknologi skal det nesten ingenting til for å knekke en slik krets.

Vi snakker tross alt om ting som går på spenninger mellom 1-2V på prosessoren.

Skal ikke så mye til for å knekke den.

Lenke til kommentar

Selv om du kan ta fly 1000 ganger uten at noe skjer, betyr ikke det at det er ufarlig å fly. En gang går det galt.

Jeg har som vane å ta godt tak i kabinettet før jeg fikler med korta.. Det tar 2 sekunder, så er det greit.

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar

Simen

Dummeste jeg har hørt...

De fleste skader som oppstår via statisk elektrisitet lager ikke krøll før lenge etter at utladningen har skjedd, og i mange tilfeller merker du aldri at skaden er der engang.

... og poenget ditt var?

Du merker om noe blir fucka av statisk elektrisitet, vi snakker 10-20-30000 volt her folkens. Det KJENNER du faen meg

Du kjenner jo ikke alle utladninger da din nisse!

Det er greit å i det minste ha et minimum av basiskunnskaper om et emne før du kommer til slike bastante uttalelser... hold heller kjeft neste gang du tror du vet noe...

Lenke til kommentar

Vell.. skal leke litt dum i 2 sekunder å la deg svare på den der ? Siden du påstår at jeg ikke vet det, gi oss din definisjon på statisk elektrisitet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...