Conda Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Har planer om å installere linux på bærbar'en jeg bruker på skolen. I og med at jeg kan laste ned de programmene jeg trenger fra skolens ftp server, vil det være ganske tungvint å brenne disse ut hele tiden. Så til spørsmålet: Jeg har tenkt å bruke win4lin eller wine for å få inn disse programmene, men de er image filer. Fins det et program som f.eks alcohol 120%, deamon-tools osv. til linux? Vil dette gå i det hele tatt? Hadde vert veldig bra om dette hadde fungert, er blitt litt "forelska" i linux for tida. (har nettopp fått ftp serveren min oppe å gå, med FC2) Ganske lei XP... Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Jau, og det er på en måte innebygd! Kan prøve å forklare det litt kortfattet. ISO-images er på en måte et filsystem i en fil, og disse filene kan du brenne ut på CD-er. I linux så er det også slik at alt av type filsystem kan mountes til en katalog, og dermed får dets (filsystemets) innhold i katalogen. Så det du gjør for at du skal kunne bruke innholdet på ISO-image-t uten å brenne det er å mounte det til en katalog, på følgende måte: mount -t iso9660 -o loop foo.iso /path/to/folder Edit: Det er en høy sansynlighet for at jeg tar feil. (Det hadde ikke vært første gangen, for å si det sånn ). Endret 21. oktober 2004 av Rafael Lenke til kommentar
Conda Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Skal få prøvd det ganske snart, takk for infoen! Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Så det du gjør for at du skal kunne bruke innholdet på ISO-image-t uten å brenne det er å mounte det til en katalog, på følgende måte: mount -t iso9660 -o loop foo.iso /path/to/folder Edit: Det er en høy sansynlighet for at jeg tar feil. (Det hadde ikke vært første gangen, for å si det sånn ). Det skulle da stemme det, men jeg pleier å slenge med en -r (read-only) med det samme Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Fins det et program som f.eks alcohol 120%, deamon-tools osv. til linux? Det er nok en grunn til at det heter daemon-tools, hele konseptet om å mounte noe kommer fra unix. Ingen unix systemer fungerer uten å først mounte root-filsystemet. (Bokstaver/stasjoner er en teit windows-greie.) Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 husk, det må være støtte for det kernelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå