Stian_ Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hørte i dag at Perl 6 er på vei, egentlig har det jo vært under utvikling i ca. 8-9 år etter hva jeg har hørt. Men jeg lurte på om noen visste om Perl 6 er bakoverkompatibelt med perl 5? hørt at det skulle være store forandringer som feks. -> blir til . som i java. Lurte også samtidig når Perl 6 blir offisielt utgitt? hittil har jeg kun funnet noen beta versjoner her og der... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 det finnes en perl6 modul du kan bruke i perl5 for å få framtids syntaks. ellers er det en hel del endringer. nesten som et helt annet språk if $this or $that { } blr lovlig syntaks som du sier, -> blir til . . blir til ~ (streng konkatenasjon) det innføres en liste operator, << og >>, (egentlig unicode tegnet og ikke dobbel <-tegn) (1,2,3) >>+<< 1; # gir (2,3,4) mye rare greier. blir spennende. %hash{'element'} # vet ikke om jeg liker den Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Uff, jeg som nettopp driver å lærer meg perl... jaja, får vel heller lære meg perl5 så perl6 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 ingen dum ide. bare å spørre hvis du setter deg fast. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 5. november 2004 Del Skrevet 5. november 2004 (endret) Kompatibelt og kompatibelt... Du vil kunne kjøre rimelig mye som er skrevet for perl v5 i perl v6, enda mer dersom du bruker use perl5; (tror blant annet at du kan fortsette å bruke -> da) Men det er uttalt at denne gangen er bakoverkompatibilitet ikke en grunn for å beholde dårlige designløsninger. Hvis du vil vite mest mulig om perl v6, gå inn på perl.com og let etter Apokalypsene (et ord som ikke har noe med eksplosjoner eller katastrofer å gjøre, men som rett og slett betyr en visning av det som skal komme) og eksegesene (som betyr tekstforklaring) Apokalypsene skrives av Larry Wall og inneholder beskrivelsene av hvordan ting skal bli, mens eksegesene (av Damian Conway) forklarer dem med programeksempler. M. Edit: Du får sikkert flere treff om du søker på exegesis og apocalypse Endret 5. november 2004 av mysjkin Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 7. november 2004 Forfatter Del Skrevet 7. november 2004 Takker. Jeg lurte forsåvidt bare på om det var no vits i hele tatt å lære seg perl 5 eller om jeg skal vente å lære meg perl 6. Lærer meg perl 5 først, så får jeg heller ta forandringene som det kommer. Poenget med bakoverkompatibelt er fordi jeg har noen programmer som jeg kunne tenkt å kjøre fortsatt eller om jeg da måtte skrive dem på nytt. Det ordner seg nok. Takker M. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 7. november 2004 Del Skrevet 7. november 2004 For all del, lær deg perl 5, perl skal fortsette å være perl også når 6'ern kommer ut. At man må / bør skrive . i stedet for -> og den type forandringer er jo ikke noen kjempesak, du vil fortsatt kunne skrive ting som while(<>){ print if m/pattern/ } som er en perlsk måte å gjøre ting på, men som jo ser en smule mangelfullt og mystisk ut for den som ikke kjenner perl. ( <> leser fra stdin eller fil som er gitt som argument og putter hver linje i defaultvariablen $_, print printer $_ og m matcher "pattern" mot $_ og gir en true verdi dersom det matcher. Når man har en linje i en if, kan man putte den før if for å få noe som er mer lesbart) Lykke til! M. (Jeg har skrevet en god del linjer perl siden de siste 5 årene (mye data(base)behandling), begynner å kjenne det godt, og gleder meg til v6 kommer, mye spennede der, om enn noen ting må gjøres annerledes da) Lenke til kommentar
superlaban Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Hørte i dag at Perl 6 er på vei, egentlig har det jo vært under utvikling i ca. 8-9 år etter hva jeg har hørt.Men jeg lurte på om noen visste om Perl 6 er bakoverkompatibelt med perl 5? hørt at det skulle være store forandringer som feks. -> blir til . som i java. Lurte også samtidig når Perl 6 blir offisielt utgitt? hittil har jeg kun funnet noen beta versjoner her og der... 8-9 år er ikke sant. 2-4 er nærmere sannheten. Det er såpass mye som vil bli beholdt at det er ingen grunn til å vente med å lære. Og det vil bli bakoverkompatibelt hvis man ønsker å skru på dette. Såvidt jeg har forstått så skal et program kunne endre selve språket ("only perl can parse perl" vil bli enda mer sant...?) i større grad og enklere enn i dag. Innebygget grammar-parsing? (som egentlig bare er en utvidelse av regex's, regex i nivåer...). Så jeg gleder meg. Tror det skulle komme noe til høsten avh av funding (de jobber vel delvis pro bono), men erfaringsvis for de fleste større systemer er ikke ting "stable" i de første "null-versjonene". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå