Gå til innhold

Artikkel om interaktivitet

Anbefalte innlegg

Jeg har store problemer med å ta deg seriøst når du generaliserer på en slik måte. Tallmaterialene jeg snakker om er innnhentet i år og ble presentert på vårparten en gang. Det er et anerkjent analysebyrå som står bak, og undersøkelsen var ganske omfattende. Vidre ser jeg fortsatt ingen kilde som stiller seg bak deg. Slik jeg ser det er hele sin påstand basert på det faktusm at 97% av nettbrukerne har tilgang til flash-sider.

Når det gjelder skoler ser jeg fortsatt ikke helt poenget ditt. Det er mulig du gikk på en skole med høy kvalitet på pc-utstyret, men de aller fleste skoler har faktisk utstyr som ligger langt under det gjennomsnittet folk sitter med hjemme - som altså er den største brukergruppen.

Du har forøvrig nok en gang ikke lest godt, da jeg allerede har referert til macromedia hva gjelder antall brukere som har tilgang på flash. Når du installerer flash hos macromedia, får du samtidig informasjon om at 97% av verdens nettbrukere har tilgang på flash. Hvis du vil ha papirene fra undersøkelsen, må du nesten kontakte macromedia. Er det forresten overraskende at 97% har flash? Ikke slik jeg ser det.

Du tar opp tilbud kontra behov, og som du selv sier drar du det litt til ytterpunktene. Folk spiser ikke sjokolade til middag, fordi de vet det ikke er bra for seg. Det er mange dumme mennesker i verden, men de aller, aller fleste greier å skille brukbart mellom hva de trenger og hva de ikke trenger.

Jeg vil trekke frem et mer nærliggende eksempel enn sjokolade til middag, nemlig fargebilder kontra svart/hvittbilder. Da fargefilmen kom var det også en overgang, ikke sant? Og nå i dag er det fargebilder som er det mest aktuelle for flertallet Men! Man har fortsatt muligheten til å få bildene sine i svart/hvitt! For noen ganger er det slik at svart/hvittbilder tar seg bedre ut enn fargebilder. Selv om det store flertallet vil ha fargene.

Og en slik utvikling tror jeg vi går mot på internett også. Du får litt mer visuell interaktivitet, litt mer farger, men tilbudet om en enklere løsning vil fortsatt være der. Men fordi flertallet generelt foretrekker visuell interaktivitet og farger fremfor de enkle løsningene, er det nettopp det førstnevnte som bør prioriteres og vektlegges. Så lager man en løsning for minioritetsgruppene også, og da er alle fornøyde.

Kan vi ikke bare bli enige om at flah er et genialt supplement hvis det blir rett brukt (som en del av noe større)?

Jo, hvis det var flash du mente. Ikke prøv å lure meg! :p

loff

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme med et innspill om fremtiden med "interface-underholdning" så tenker jeg slik (har ingen erfaring med Flash så dere får unnskylde meg for uvitenhet):

- i fremtiden så er all data relatert til en nettside/tjeneste lagret i database/xml-server

- man har en eller flere appliaksjonstemplates/stylehsheets hvor man har mulighet til å transformere dataen inn i forskjellige medium, f.eks printervennelig kode, typisk html/css side, en "interactive"/entertainment "browser" som f.eks Flash, pda, tablet-pc, mobil, etc...

Tanken min var mest rettet mot at en tjeneste kan fint bli tilgjengelig til alle medium. Og det som skjer på serversiden blir en teknologi som skal gjøre det lettere å gjøre dette. (Og igjen, av uvitenhet, så kan det hende dette alt finnes :lol: )

Når vi skal ta Roadrunner som eksempel på bruk av Flash, så er ideen god. Det er kanskje lettere å piffe opp en tjeneste med Flash sånn visuelt. Men jeg er tilhenger av de som vil ha informasjon presentert på kortest mulig tid. Visuelle effekter som "delayer" presentasjonen av informasjonen er jeg ikke så glad i. Men i fremtiden så har jeg kanskje 100Mbit linje, så nedlasting av visuelle effekter tar vel null komma nix.

Flash er muligens lettere å ha med å gjøre når det kommer til interaktive funksjoner. Det jeg kan huske av Flash, etter å vært på en side som hadde det, var den fiffige funksjonen for å laste ned bilder/thumbnails og presentere dem på en visuell måte som jeg likte. Samt var det mulighet for å vise video/trailers der om jeg ikke husker feil (typisk produktside for et spill).

Og, var det ikke snakk om at Macromedia ville lage egen "browser" for Flash tjenester?

Lenke til kommentar

Når det gjelder skoler ser jeg fortsatt ikke helt poenget ditt. Det er mulig du gikk på en skole med høy kvalitet på pc-utstyret, men de aller fleste skoler har faktisk utstyr som ligger langt under det gjennomsnittet folk sitter med hjemme - som altså er den største brukergruppen.

Nå har jeg betalt i underkant av 200.000 for graden min, så jeg har gått på en skikkelig skole ja. Jeg ser ikke helt hvilken relevans skolen maskinpark har med hva de underviser da :hmm:

Du har forøvrig nok en gang ikke lest godt, da jeg allerede har referert til macromedia hva gjelder antall brukere som har tilgang på flash. Når du installerer flash hos macromedia, får du samtidig informasjon om at 97% av verdens nettbrukere har tilgang på flash. Hvis du vil ha papirene fra undersøkelsen, må du nesten kontakte macromedia. Er det forresten overraskende at 97% har flash? Ikke slik jeg ser det.
Og Tine sier at melk bare er sunt og at vi ikke kan drikke nok av den. Det er noe som heter kildekritikk vet du, og man går ikke til produsenten for å få den objektive bedømmelsen. Jeg vil se uavhengige undersøkelser. Jeg vil tro at en mer nøyaktig definisjon er at 97% av alle som besøker macromedias side har flash.

Du tar opp tilbud kontra behov, og som du selv sier drar du det litt til ytterpunktene. Folk spiser ikke sjokolade til middag, fordi de vet det ikke er bra for seg. Det er mange dumme mennesker i verden, men de aller, aller fleste greier å skille brukbart mellom hva de trenger og hva de ikke trenger.

Jeg vil trekke frem et mer nærliggende eksempel enn sjokolade til middag, nemlig fargebilder kontra svart/hvittbilder. Da fargefilmen kom var det også en overgang, ikke sant? Og nå i dag er det fargebilder som er det mest aktuelle for flertallet Men! Man har fortsatt muligheten til å få bildene sine i svart/hvitt! For noen ganger er det slik at svart/hvittbilder tar seg bedre ut enn fargebilder. Selv om det store flertallet vil ha fargene.

Jeg hadde visst et dårlig eksempel ja, men det har du også. Alle kan hente ut informasjonen i fargebilder - selv svart/hvitt apparater. Slik er det ikke med flash.

Og en slik utvikling tror jeg vi går mot på internett også. Du får litt mer visuell interaktivitet, litt mer farger, men tilbudet om en enklere løsning vil fortsatt være der. Men fordi flertallet generelt foretrekker visuell interaktivitet og farger fremfor de enkle løsningene, er det nettopp det førstnevnte som bør prioriteres og vektlegges. Så lager man en løsning for minioritetsgruppene også, og da er alle fornøyde.
Vi vil jo fram til det samme målet her, det er bare litt forskjellige syn som argumenteres :)

FuLu: Det finnes :) XML-baserte nettapplikasjoner er forholdsvis nytt, og få kan det skikkelig, men det er nok veien å gå :)

Lenke til kommentar
Og Tine sier at melk bare er sunt og at vi ikke kan drikke nok av den. Det er noe som heter kildekritikk vet du, og man går ikke til produsenten for å få den objektive bedømmelsen. Jeg vil se uavhengige undersøkelser. Jeg vil tro at en mer nøyaktig definisjon er at 97% av alle som besøker macromedias side har flash.

For det første: melk er sunt og godt.

For det andre: Undersøkelsen ble ikke utført av macromedia, men av uavhengige NPD research. Macromedia refererer til undersøkelsen for å dokumentere fakta. Her kan du lese om undersøkelsen. Fornøyd? :)

loff

Endret av loff209
Lenke til kommentar
Fornøyd? :)

loff

Hvis du ser nøye på testdataene, ser du at grafen viser alle som har Flash player versjon 2 og ikke versjon 7 som er nyeste (og eneste med et minimum av accessibility-funksjoner). Versjon 7 fikk bare 60% oppslutning. Fornøyd? Nei.

EDIT: Etter å tatt en titt på den aktuelle testen, ser jeg også at den som skal teste for Java-støtte og acrobat-støtte ikke fungerer. Dårlig arbeid.

EDIT2: Testen omfatter bare 2000 brukere, spredt utover hele verden. Represantivt? Neppe.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Hvis du ser nøye på testdataene, ser du at grafen viser alle som har Flash player versjon 2 og ikke versjon 7 som er nyeste (og eneste med et minimum av accessibility-funksjoner). Versjon 7 fikk bare 60% oppslutning. Fornøyd? Nei.

Her manipulerer du tall kraftig, det er svært useriøst, og jeg blir nødt til å reinformere resten av leserne om den faktiske tilstand.

Undersøkelsen viser at et gjennomsnitt på 95% verden over har flash player 6. Den viser også at verdensgjennomsnittet er 75% på flash player 7. Dette snittet blir dog trukket ned av asiatiske brukere - i europa er gjennomsnittet på hele 81%. Forskjellene mellom flash player 6 og 7 er minimale, samtlige kan uproblematisk oppgradere - dette er også hva som skjer, men fordi flash player 7 er nyest, tar det også litt tid før alle har fått ned pluginen. Det er ikke alle som har browset en flash 7-side enda, og de trenger ikke nyeste plugin heller.

Lenke til kommentar

Hmm. Beklager, så på feil tall. Jeg så på tallene for Mars -04 og ikke Juni. Likevel velger jeg å ikke stole 100% på den undersøkelsen, iom. at den er basert på et relativt tynt grunnlag (2000 "tilfeldig" utvalgte brukere) og har feil i testeksempelet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...