AndyG Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) OS: Windows XP Pro SP2 Skjermkort: Sapphire R 9800 Pro 128MB Skjerm: Dell 21" CRT Oppløsning: 1600x1200 Jeg avinstallerte akkurat ATi's Catalyst drivere med Driver Cleaner, for så å installere Omegadriverene. Omegadriverene er av versjon 2.5.90, og ser ut til å være basert på Catalyst versjoner 4.10 Beta. Jeg installerte, og fulgte installasjonen til punkt og prikke. Alt skulle fungere fint. Med i installasjonen funket også programmet MultiRes som skulle finne ut alle oppløsninger og Hz-verdier skjermen tålte (iallefall slik jeg forstod det). Installasjonen gikk smertefritt og alt så ut til å funke fint. Det er bare ett problem. Jeg får kun 60Hz. Uansett hva jeg velger av instillinger noe sted; omegadriverens kontrollpanel, skjerminstillinger, MultiRes osv. Programvaren sier at jeg kjører 85Hz (som jeg alltid har gjort frem til nå), og ser ut til å skifte til det også; skjermen blir svart et lite øyeblikk og jeg får spørsmål om jeg vil beholde de nye instillingene. Jeg velger "Ja". Likevel får jeg ikke mer enn 60Hz. Jeg ser dette selv, samt at skjermen sier det. Derfor er det rart at jeg kun får 60Hz, når jeg i følge programvaren har 85Hz. Jeg vet om den såkaldte "60Hz bug'en" med omegadriverene, men denne skal bli borte ved å skru av funksjonaliteten for DDC. Under installasjon av driverene valgte jeg å ikke installere DDC funksjonalitet, nettopp fordi det stod at dette ville forhindre at denne bug'en oppstod. Jeg står nå helt stille, og aner ikke hva jeg skal gjøre. Vil gjerne prøve Omegadriverene, da jeg har hørt mye bra om de, samt jeg vil utnytte overklokkingsmulighetene. Håper derfor at noen vet noe, eller har noe tips, slik at jeg slipper å installere Catalyst driverene igjen. EDIT: Jeg oppdaget en annen rar ting. Ved oppløsningen 1400x1050 fikk jeg 85Hz, men jeg fikk svarte "striper på sidene. Altså skjermbildet var mindre enn skjermflaten. Jeg prøvde også med lavere oppløsning, 1280x1024, men da fikk jeg kun 60Hz igjen. Skjønner ingenting jeg. Jeg har prøvd å installere driverene på nytt, opptil flere ganger; fortsatt uten forbedring. EDIT2: Da fant jeg en løsning som merkelig nok fungerer fint. Jeg fjernet alle spor av ATi- og Omegadrivere. Deretter la jeg inn Catalyst 4.10. Så slettet jeg ATi Catalyst Control Panel (ikke Control Center), og la sa over Omegadriverene. Så var det bare å la den gjøre seg ferdig. Bytte Hz til 85, og voila! Så evt. andre som har samme problemer, kan prøve dette! Endret 21. oktober 2004 av AndyG Lenke til kommentar
arokh Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hadde samme problemet, gå til "displays" i skjermkort-innstillingene, og sett max refresh til 100 på skjermen din. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Takk for svar! Max refresh var satt til 100Hz default, og står fortsatt på det. Likevel kun 60Hz. Endret 21. oktober 2004 av AndyG Lenke til kommentar
Serrevx Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Du har ikke tilfeldigvis låst hzen med et annet program som f.eks. powerstrip eller reforce? For disse programmene overstyrer hz og stiller den automatisk til det du har låst den til, uansett hva du måtte velge ellers i windows. Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Takk for svar! Jeg har avinstallert PowerStrip. Gjorde dette før jeg installerte omegadriverene. Jeg kjørte 85Hz på 1600x1200 både før og når jeg benyttet PowerStrip. Så med mindre PowerStrip låste Hz når det ble avinstallert er heller ikke det problemet. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Prøvd reforce? http://www.pagehosting.co.uk/rf/download.html Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Prøvd reforce? Nei det har jeg ikke. Kan jo prøve! Takk Prøvde med MultiRes, som skal ta seg av det samme, men en vet jo aldri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå