Playmofetish Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Her kan dere lese min første brukertest her på hw.no. Veldig fint om noen kunne komme med tips om hva som kan forbedres/kuttes ut. Enjoy! Chill Innovation CP-510A Jeg har lenge fundert på hvilken PSU som skulle bli min neste. Med krevende prosessorer og skjermkort stiller de nyeste komponentene store krav til strømforsyningen. Det har for meg lenge stått mellom OCZ (420/470/520W) og Tagan 480W, som alle har mange Ampere på 12v-linjen, samt god kvalitet og lavt støynivå. Men så fikk jeg høre om Chill Innovation. Spesifikasjoner: Total rated Watt output: 510 3,3v: 33A 5v: 45A 12v: 25A Active PFC Kabelstrømper på alle kabler! (untatt PSU-vifte) 120 mm vifte 2 x S-ATA 7 x 4-pin “molex” 1 x 20-pin ATX 1 x AUX 1 x P4 1 x floppy 1 x rpm-leser for PSU-vifte Bundelen var ikke no særlig å snakke om, da den ikke fantes. Kun PSU med nødvendige kabler. Det som virkelig er interessant med denne PSUen er at Chill Innovation oppgir støynivået til å være 99,8 % ikke-eksisterende. Det vil si at støy ved normalt/minimalt bruk skal være <1dB. Og max støy er oppgitt til 17-19dB, noe som heller ikke skulle bråke for mye. Om dette stemmer får vi se nærmere på senere. Først skal vi se litt på kabinettet. CoolerMaster ATC111B-SXD Størrelse: 196 x 452 x 500 med mer (BxHxD) Aluminiumsutførelse, pleksiglassvindu på siden 4 x 80 mm CoolerMaster-vifter, 2 i front 1 i taket og 1 bak 4 x 5 ¼”-brønner 6 x 3 ½”-brønner Uttagbart hovedkortskuff ”Verktøysfri montering” – Thumbscrews Montering Kabinettet er av generell høy kvalitet. I motsetning til Lian Li (de få kabinettene jeg har sett/kjent på), har CoolerMaster tjukke, solide alu-vegger, og virker ikke skrøpelig i det hele tatt. Pleksi-glasset er også solid påført og får ikke fettmerker ved vanlig berøring. CoolerMaster har valgt å bruke en dør foran 5 ¼”-brønnene, slik at CD/DVD-ROM med forskjellige farger ikke skal hemme designet. Noen liker disse dørene, andre hater dem. Men denne døren skiller seg noe ut pga. tjukk og solid aluminium, som igjen er festet i et alu-hengsel. Ingen billig plast-løsning som kan brekke med andre ord. Og døren holder seg på plass med en magnetlås. Ganske så stilig! Så går vi over til monteringen. Jeg er som sagt vant til Chieftec, dvs. å lirke hovedkortet forsiktig nedi kabinettet uten å dulte borti metallkanter på vei ned. Dette slipper jeg heldigvis med den uttagbare hovedkortskuffen til CoolerMaster! En liten sak jeg noterte meg var at PCI/AGP-kort var noe vanskelig å montere. Dette kommer av de tynne PCI-pinnene i aluminium som normalt dekker for PCI/AGP-åpningene, mot de noe tjukkere pinnene som sitter på f.eks skjermkortet og TV-kortet mitt. Men etter en bestemt, men forsiktig pressing, gikk kortene nedi som de skulle. PSU festes i en egen bracket som løsnes fra kabinettet med 4 skruer. Dessverre er det ikke Thumbscrews til alt, kun til å løsne sideveggene og hovedkortskuffen. Resten må skrues med skrutrekker, så verktøyfri montering er nok en liten overdrivelse. Så kan vi se litt på viftene i kabinettet. Det som skuffet meg litt er at kun den ene viften bak i kabinettet hadde 3-pins-kontakt, de andre brukte ekle, harde molex (4-pins). Jeg har en Zalman viftestyring, og hadde planlagt å koble alle viftene til den. Heldigvis hadde jeg en overgang fra 4-pin til 3-pin så jeg fikk koblet de resterende viftene til viftestyringen. Men det betyr igjen mer kabelrot, noe jeg vil prøve å unngå. Videre monterte jeg det jeg hadde av harddisker og DVD-brenner pluss floppy. Alle brønnene er i en sammenhengende alu-ramme som er like solid og kraftig som resten av kabinettet. Jeg oppdaget at å stramme en harddisk godt til, hindret andre harddisker å passe inn i brønnene, fordi hele rammen blir klemt sammen. Men det var jo bare å løsne litt på skruene, så gikk det uten problemer. På mitt forrige Chieftec-kabinett, var CD/DVD-brønndøren hul innvendig, så viftestyringens regulatorer fint passet inn i døren. Dette kræsjet i CoolerMaster, så jeg måtte dytte viftestyringen så langt bak som mulig for at døren ikke skulle komme borti. Dermed ble det en liten skjønnhetsglippe mellom viftestyring og kabinett på nesten 1 cm. Ikke store problemet, men. Nå var alle enheter på plass, og kablingen sto igjen. Dette pleier å være et salig rot, men med Chill Innovations kabelstrømper gikk det som en drøm! Det eneste som mangler nå er totalavskaffelse av P-ATA-kabler, ihvertfall i mitt kabinett. Og da spøker det for min WD1200JB. Jeg var nemlig så "dum" at jeg plasserte denne P-ATA-disken nederst i kabinettet, mens min NEC ND 2510A var øverst. Derfor måtte jeg bruke to IDE-kabler til to enheter. Noe unødvendig syns jeg, men jeg orket ikke å bytte om i farta. (Det skal nevnes at jeg brukte ca et kvarter på å løsne den preinstallerte strømkabelen på mitt PowerColor 9800pro, og at dette ga meg en verkende tommel lenge etterpå. Død over molex! Men Chill Innovation-molexene var ikke harde i det hele tatt). Testkjøring Så var alt montert og klart for jomfru-turen! Veldig spennende øyeblikk idét jeg trykker på Power. En del viftesus i 3 sek, og så skrudde maskina seg av. Hmm. Det viste seg at jeg hadde trykket inn reset-knappen et par ganger før jeg begynte monteringen (alt må jo klikkes litt på), og at denne sørget for at maskinen skrudde seg av. Et trykk på reset, og maskinen startet som vanlig. Men masse bråk! Førstemann ut var chipsett-vifta. Dette var egentlig en 4 cm originalvifte til en AMD 4-500MHz-CPU som nå kjørte for fullt og dura og bråkte betydelig. Med en chipsett-vifte mindre skrudde jeg på igjen. Fortsatt bråk. Jeg fant ut at viften i toppen av kabinettet var synderen. Denne er festet i et gitterbur, samme gitter som stikker ut på oversiden. Dette festeanordningen gir tydeligvis veldig god resonnans i kabinettet. Jeg bestemte meg for å bytte ut den originale CoolerMaster-vifta med en 12 dB Papst. Ikke et veldig vanskelig valg. Med en Papst-vifte tilkoblet viftestyringen kunne jeg igjen starte maksinen på nytt. Denne gangen var det betydelig bedre!. Jeg har en del støykilder i kabinettet mitt, og den som skiller seg klarest ut nå, er nok en liten hissigpropp av en Raptor. Jeg har 36GB-varianten, og den gir fra seg en høyfrekvent susing som er mye mer merkbar enn standard 7200-disker. En liten grunn til å sikle på en 74GB-Raptor, som visstnok skal gi mindre støy. (Kan noen svare meg på om dette gjelder ren jobbestøy, eller den generelle susinga fra 10 000rpm-disker?) PSUen var oppgitt til å ha et støynivå på <1 dB ved normal bruk. Dette stemmer ihvertfall ikke i mitt oppsett, da jeg tydelig kan høre viften om jeg legger øret inntil PSU. Men bare da. De andre viftene/harddiskene i kabinettet overdøver denne overlegent. De andre CoolerMaster-viftene i kabinettet var visst ikke så ille. Med alle vifter på fullt (12dB-Papst, 3 x CoolerMaster) er viftestøyen fortsatt ikke sjenerende. CPU-vifta går da på rundt 2500rpm og skiller seg ikke ut blant viftene. Men Raptoren kan jeg jo høre hele tiden. Oppsummering Jeg skal nå prøve å oppsummere de viktigste punktene ved begge produktene. Jeg monterte maskinen i går kveld, så nå 24 timer senere, må jeg tenke meg om hvordan det gikk til. CoolerMaster Postitivt: - Høy kvalitet! Solid konstruksjon - Ripefritt pleksi-glass (det får vi se om en stund da) - Enkel montering av hovedkort med uttagbar skuff. - Enkel montering av harddisker/floppy/CD/DVD. - Pent å se på, ikke for harry med vinduet - Enkelt støvfilter ved viftene Negativt: - Noen få skarpe kanter - Ikke vibrasjonsdemping av harddisker. - Ikke støydemping (heller ikke forventet) Chill Innovation Positivt: - Imponerende spesifikasjoner til en grei pris - Kabelstrømper på så og si alle ledninger - Veldig støysvak - S-ATA-kontakter - Lekker design med sort finish (kom kanskje ikke så godt frem av bildene) - 120 mm vifte og grovmasket grill bak for maksimal luftflyt. Negativt: - Manglende bundle/spesifikasjonsoversikt (hvis man ikke vet hvordan man monterer en PSU... Etterord For en gangs skyld har jeg kjøpt to produkter jeg kan si meg veldig fornøyd med! Jeg ble dessverre ikke kvitt all støyen, men dette skyldes Raptoren min, og ikke kabinett/PSU. Jeg har veldig lyst på et nyere skjermkort av typen X800pro VIVO eller 6800GT, så denne strømforsyningen skulle absolutt henge med der. Kabinettet er faktisk nesten 10 cm lavere enn Chieftec-kabinettet jeg hadde, men gir ikke følelse av mindre plass av den grunn. Snarere tvert imot! Intelligente monteringsløsninger, og en deilig befriende løsning å kunne ta ut hovedkortskuffen for senere montering. Disse to produktene er kjøpt fra NetConnection og kan absolutt anbefales! Chill Innovation: 895,- CoolerMaster: 1 595,- Edit: Specs i maskinen for de som måtte lure på det: AMD Athlon 64 3200+ (Newcastle) MSI K8N Neo Platinum 2 x 512MB Geil Ultra PC3200 PowerColor Radeon 9800 pro med VGA Silencer 36GB Raptor 120GB WD SE 200GB Seagate S-ATA + det som er nevnt i testen Edit2: På bilde nr. 11 og 12 ser det ut som om PSU-vifta blir stående mot toppen av kabinettet, og ikke ned som den vanligvis gjør. Det gjør den allikevel, jeg holdt kun PSU feil vei, noe jeg oppdaget da jeg skulle skru den inn. Men jeg glemte det da jeg gikk over bildene. Endret 17. januar 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Den beste testen jeg noensinne har lest. Denne fortjener mye oppmerksomhet! Supernice! Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Meget innholdsrik og fin test! Likte spessiet PSU'n du testa Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Takktakk! PSUen er digg den. Men jeg begynner å bli lei av Raptoren min, den suser så høylydt hele tiden. Er det noen som vet om 74GB Raptor har den samme høyfrekvente susingen som 36GB Raptor? Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Takktakk! PSUen er digg den. Men jeg begynner å bli lei av Raptoren min, den suser så høylydt hele tiden. Er det noen som vet om 74GB Raptor har den samme høyfrekvente susingen som 36GB Raptor? 74GB er en god del stillere. Hadde 36GB før, å den synes jeg også ble plagsom. 74GB som jeg har nå er mye stillere, pluss at den også er raskere PS. Sinnsykt bra test dette Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Veldig bra test Offtopic: JimRamse, hva er egentlig lydnivået på en 74 GB Raptor ifht en Seagate? Vurderer en sånn en, men ikke om den støyer noe helt sinnsvakt. Endret 22. oktober 2004 av Dingot0m Lenke til kommentar
oby Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 (endret) Fin test! Endret 23. oktober 2004 av xP4nD Lenke til kommentar
Netforce Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Veldig bra test Offtopic: JimRamse, hva er egentlig lydnivået på en 74 GB Raptor ifht en Seagate? Vurderer en sånn en, men ikke om den støyer noe helt sinnsvakt. Fin test ja, vurderer nytt kabinett så vi får se om det kanskje blir noe sånt. Angående 74GB raptor disk så støyer den omtrent like mye som en WD200GB ved idle, men bråker litt mer enn den ved jobbing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå