Gå til innhold

Lære å lage blogg

Anbefalte innlegg

Er rimelig ny i PHP, det vil si at jeg vet hva det er og skjønner litt, men har ikke laget noe enda. Så jeg tenkte at en gang må være den første og det er like greit å hive seg i det siden det er en kjekk egenskap å kunne. Tenkte at jeg kunne lære å lage en weblogg til siden min av en tutorial eller noe slikt så jeg kan se på koden litt å skjønne det.

Noen som vet om noen gode tutorials om blogg på engelsk eller norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. Først må du finne ut om du vil bruke flatfil eller database..! Bruker du database må du altså ha en MySQL-database tilgjengelig, men om du velger flatfil (som jeg personlig mener er enklest å eksperimentere med før man begynner med MySQL) trenger du bare å ha tilgang til å velge rettigheter på filene dine på servern din, f.eks. 0777, om du har sett det før? Da trenger du bare txt-filer. Helt enkelt. Finnes mange nyhetsscript & nyhetstutorials på hotscript.com! Les og lær.. Best å søke etter nyhetstutorial, for det er det nærmeste du kommer blog. Bare bytte ut visse ord og sånt. Prøv også å søk på google med søkestrengen "tutorial php news" eller noe sånt.. Prøv deg fram! Finnes massevis om du bare bruker søkemotorene ;) Men desverre finnes det lite på norsk, så om du vil lære deg PHP, er det en fordel å være stø i engelsk!

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å laste ned noen script fra hotscripts.com og titte på sourcen til de.

Jeg anbefaler deg også å droppe flatfilkonseptet når det kommer til blogging, da det fort blir mer komplisert å sette seg inn i filbehandling enn *SQL-databaser. Flatfiler er greit til småtteri som tellere og slikt, og grensen går IMO ved gjestebøker. Skal du utføre noe mer avansert kommer du absolutt ingen vei med flatfiler. Om du finner et godt bloggingscript som benytter seg av flatfiler, PM meg, for det har jeg aldri sett.

Om du velger å fortsette med den databasebaserte varianten så er det ikke mer enn veldig enkel, grunnleggende SQL-syntaks du har behov for. Om du har phpMyAdmin trenger du nesten ikke kunne noe i det hele tatt. Prøv deg frem, så kan du heller poste spørsmål her om du støter på problemer.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Skomaker: En blog-motor er mye det samme som en nyhetsmotor. Er stort sett bare terminologien som er forskjellig.

PhpMyAdmin er et verktøy for administrasjon av mysql-databaser. Der kan du legge til databaser, tabeller og felt uten å måtte gjøre det via kommandolinjen. En (nesten) uunværlig greie, spør du meg.

EDIT: Argjh. Slått på målstreken, men det er vel gjerne kjekt med litt forskjellige forklaringer?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...