funkweb Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Hvilke hovedkort er å anbefale når man velger SCSI kontroller og med tanke på inn henting av informasjon til BIOS.? Lenke til kommentar
jorgenask Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Mulig jeg har oversett noe her.... men hvordan kan det ha seg at alle kontrollerne jeg har sett på nett bare har 68 pins tilkobling mens de råeste SCSI diskene har 80 pinner ? ser at det er noen svar på dette men har ikke helt forstått det enda Noen som kan forklare dette for meg ? takk skal dere ha Lenke til kommentar
H_S Skrevet 4. november 2006 Del Skrevet 4. november 2006 Eneste forskjellen på 68 og 80 pin scsi er vell at 80 pin støtter hotswap. Trur ikke det skal være noen annen forskjell på diskene. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. november 2006 Forfatter Del Skrevet 4. november 2006 (endret) Alle SCSI-disker som bygger på U2W, U160 og U320 finnes i både 68pin og 80pin. 80pin er for hotswap, og 68pin er det ikke. Noen annen forskjell finnes ikke. Men skal man kjøpe et nytt SCSI-system i dag, er det SAS som gjelder. Edit: @funkweb: Jeg har opplevd BIOS på kort fra Asus som svært gode til å hente inn info fra SCSI-kontrollere. Der kan jeg lett spesifisere boot-disk, uansett om det er en SATA-disk eller en SCSI-disk, det spiller ingen rolle. Men det er verdt å merke seg at jeg har brukt hovedkort i toppklassen. Hovedkortet jeg bruker på hovedmaskinen min nå, er av typen Asus P4C800-E Deluxe. Det er et S478 hovedkort med en P4 3.0 GHz NW CPU. Og dette hovedkortet var Asus sitt flaggskip på Socket 478. Denne maskinen har en SCSI-disk som systemdisk. Det fungerer akkurat som det skal. Endret 4. november 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Selv rimeligere Asus kort som K8V har heller ingen problemer med dette. Har hatt adaptec 29160 på det og på Asus K8N-E Dlx uten problemer. Bare å sette den disken du vil skal boote i bootmenyen. Samme om det er p-ata, s-ata, SCSI, eller USB! Endret 7. november 2006 av masterboy Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Hm, ja trur at Asus P4C800 kortet henta disk infoen frå scsi kortet. Då hadde eg eit Adaptec 19160 scsi kort. Nå i dag har eg eit Adaptec 2100s scsi kort med 2x 36 giga seagate 15k.4 disker på eit Asus P5W DH hovedkort. dette hovedkortet seier bare "raid card" eller.no i biosen, men det funker fint. Har berre dei 2 scsi diskene i raid 0 på kortet uansett. Har også ei stund sett etter pci-e versjon av scsi kort, men det er ikkje så enkle å finne. Lenke til kommentar
Xenonstar Skrevet 2. februar 2007 Del Skrevet 2. februar 2007 Hva med og komme med en guide til og sette opp en Ide bassert maskin i Raid ? 3531962[/snapback] Helt enig Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 kjører 2 18,2GB 80pin scsi-disker i raid 1 (IBM ServeRaid 4L) på serveren min og det går ganske mye raskere enn en enkelt harddisk Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Sitter å planlegger kjøp av en Seagate 15k.5 73GB disk nå, som skal erstatte min Barracuda V 120GB som systemdisk. Men har jeg da forstått det rett, med at man kan bruke denne disken, til tross for at den er U320, på et hvilket som helst U160 kort? For om det er tilfelle, så har jeg jo allerede et sånt kort liggendes, så da er det jo en del penger spart der også. Men en annen ting, om man bruker et PCI-x kort på vanlig PCI port, så vil dette senke ytelsen en del. Men hvor mye er det snakk om her? Da med tanke på, at kontrolleren må jo dele på båndbredden til både tv-kort, lydkort, nettverkskort, osv. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Sitter å planlegger kjøp av en Seagate 15k.5 73GB disk nå, som skal erstatte min Barracuda V 120GB som systemdisk. Men har jeg da forstått det rett, med at man kan bruke denne disken, til tross for at den er U320, på et hvilket som helst U160 kort? For om det er tilfelle, så har jeg jo allerede et sånt kort liggendes, så da er det jo en del penger spart der også. Men en annen ting, om man bruker et PCI-x kort på vanlig PCI port, så vil dette senke ytelsen en del. Men hvor mye er det snakk om her? Da med tanke på, at kontrolleren må jo dele på båndbredden til både tv-kort, lydkort, nettverkskort, osv. 8715705[/snapback] Tror nok ikke det er en god ide å dele PCI-busen mellom lyd-, TV- og et SCSI-kort med en så rask disk. Det lureste er nok å gå til innkjøp av et PCIe-kort. Ville også vurdert SAS istedenfor SCSi. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Sitter å planlegger kjøp av en Seagate 15k.5 73GB disk nå, som skal erstatte min Barracuda V 120GB som systemdisk. Men har jeg da forstått det rett, med at man kan bruke denne disken, til tross for at den er U320, på et hvilket som helst U160 kort? For om det er tilfelle, så har jeg jo allerede et sånt kort liggendes, så da er det jo en del penger spart der også. Men en annen ting, om man bruker et PCI-x kort på vanlig PCI port, så vil dette senke ytelsen en del. Men hvor mye er det snakk om her? Da med tanke på, at kontrolleren må jo dele på båndbredden til både tv-kort, lydkort, nettverkskort, osv. <{POST_SNAPBACK}> Tror nok ikke det er en god ide å dele PCI-busen mellom lyd-, TV- og et SCSI-kort med en så rask disk. Det lureste er nok å gå til innkjøp av et PCIe-kort. Ville også vurdert SAS istedenfor SCSi. Finnes det SAS guide her inne ? Lenke til kommentar
Loffen1 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Yeash, nizzen har en liten sas-guide. Men det er ikke akkurat en slike guide som dette, snarere en guide med ytelse på diskene. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hadde egentlig tenkt å kjøpe to Samsung F1 1TB-disker og sette i Raid0. Men så fikk jeg to Seagate Cheetah 15000RPM 36.7GB-disker av svogeren min her en dag. Vil disse diskene klare å nå opp mot Samsung-diskenes ytelse? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Finnes det SAS guide her inne ? SAS guide trengs nesten ikkje da SAS fungerer likt som sata. Anbefalinger av SAS kontrollere og slikt kan jo besvares i sas tråden Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hva skal til for at jeg kan koble SCSI-diskene til mitt hovedkort? (P5K Premium). Må jeg kjøpe en kontroller til mange lapper? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hadde egentlig tenkt å kjøpe to Samsung F1 1TB-disker og sette i Raid0. Men så fikk jeg to Seagate Cheetah 15000RPM 36.7GB-disker av svogeren min her en dag. Vil disse diskene klare å nå opp mot Samsung-diskenes ytelse? Hva skal til for at jeg kan koble SCSI-diskene til mitt hovedkort? (P5K Premium). Må jeg kjøpe en kontroller til mange lapper? Ingen som har peiling på mine to spørsmål? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. juli 2008 Del Skrevet 25. juli 2008 Hadde egentlig tenkt å kjøpe to Samsung F1 1TB-disker og sette i Raid0. Men så fikk jeg to Seagate Cheetah 15000RPM 36.7GB-disker av svogeren min her en dag. Vil disse diskene klare å nå opp mot Samsung-diskenes ytelse? Hva skal til for at jeg kan koble SCSI-diskene til mitt hovedkort? (P5K Premium). Må jeg kjøpe en kontroller til mange lapper? Ingen som har peiling på mine to spørsmål? Slutt å mas... En adaptec 29160lp er en grei pci kontroller som funker bra til scsi diskene dine. Dette er ikkje en raidkontroller da. Har hatt denne kontrolleren selv til noen seagate 146 gb 15k SCSI disker Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hei! Har overtatt noe utstyr etter min bror som ikke orket å styre med det lenger Ettersom jeg er forholdsvis grønn innen SCSI basert lagring, spør jeg like gjerne her: Hvordan er ytelsen på oppsettet i forhold til tilsvarende systemer? Dell Perc4 e/DC Host controller + 2 15K 146GB disker i raid0 under Vista x64. Disse benchene er kjørt med vanlig mengde programmer kjørende i bakgrunnen, mao ikke optimalisert. Det jeg lurer på er rett og slett om det kan ha noe for seg å oppgradere firmwaren. Har hørt nyere firmware også kan føkke opp ytelsen til en viss grad. Synes f.eks ikke random read var spesielt imponerende. Endret 8. januar 2009 av Uglegutt Lenke til kommentar
lumfong Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 (endret) Blåser liv i en gammel tråd.. Har et spørsmål. Kan noen fortelle meg om jeg trenger et SAS kontroller kort, eller et SCSI kort? Står følgende på disken jeg har kommet over Seriel Attached SCSI - 29-pins intern SAS edit: skriveleif Endret 20. mars 2011 av lumfong Lenke til kommentar
tingo Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Tja, SAS betyr jo Serial attached SCSI, så hva tror du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå