Gå til innhold

Guide for å sette opp en SCSI-basert maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Tja. Jeg har kanskje nevnt det tidligere i denne tråden, men jeg har faktisk på hovedmaskinen min en salig kombinasjon av s-ata, IDE og SCSI disker. Funker fint det, krangler lite og slikt.

 

Den eneste flaskehalsen jeg kan tenke meg er hastigheten på PCI-bussen. Når det gjelder om du vil merke forskjell på Windows med en 10k/15k SCSI disk og en vanlige 7200 RPKM IDE eller S-ata disk, så er det en viss forskjell ja. Ikke så stor som man kanskje tror når man liksom har dobbelt så mange omdreininger på disken, men forskjellen er der.

 

På den andre siden vil du sikkert få noe av den samme forskjellen om du bare kjører en 10k s-ata raptor i stedet for en 7200 rpm IDE/s-ata.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Fikk none gamle maskiner av en fyr her om dagen. Mye rusk og rask, men tenkte jeg skulle demontere alt før jeg ev. kastet driten....

 

...og det angrer jeg ikke på, for tror du ikke det stod en seagate cheetah 10k ST 336706 LW 36GB tilkoblet et Adaptek 29160 ultra 160 kort inni der!

 

SCSI? tenkte jeg. Jo, min første (og beste) CD brenner var jo SCSI!

 

Var ganske rask med å røske det ut fra haugen av 10GB vrak.

 

Spørs. 1.

Da jeg skulle montere kortet i min egen maskin, ser jeg at pci sporet på kortet er lengre enn pci slotten på hovedkortet mitt. Det var imidlertid et hakk i kortet, slik at det passet helt fint likevel. Har dette noe og si?

 

Spørs. 2.

Etter litt testing, fant jeg ut at jeg har lyst å prøve denne som systemdisk, men er redd jeg får blod på tann her og skaffer meg en scsi til. Spørsmålet er da om jeg kan stappe en vilken som helst 68 pin disk på denne kontrolleren. F.eks. en ultra 320 selv om kontrolleren bare er ultra 160?

 

Spørs. 3.

Får man SCSI DVD-brenner?

 

Veldig happy om noen svarer!

Lenke til kommentar

1) Ja, dette skal fungere fint. Du får dog ikke utnyttet kontrollerens fulle kapasitet, men dette er ikke noe du vil merke uansett.

 

2) Ja, går fint det. Bare pass på at de har forskjellig ID.

 

3) Godt spørsmål. Jeg har ikke sett noen brennere med SCSI-grensesnitt på leeeenge. Er dog ikke så mye vits på relativt nye maskiner med tanke på hvor gode IDE-/ SATA-brennere har blitt.

 

Jeg hadde også en knall SCSI-brenner husker jeg, den første 12x-brenneren på markedet. Kosta 3.500,- og jeg kunne gjøre "alt" mens jeg brant skiver uten problemer :mrgreen:

Lenke til kommentar

@uluen: Kontrollerne fra Adaptec fungerer bare. De er støttet i nærmest alle OS, og har selv svært gode erfaringer med Adaptec. Dessuten, Adaptec dominerer på integrerte SCSI-kontrollere.

@masterboy: Tror ikke det finnes. Jeg har selv lett etter DVD-brenner som bruker SCSI-grensesnitt. Den siste brenneren som kom ut med SCSI-grensesnitt, var en Plextor 40/12/40S CD-brenner. Og denne kom for 3 år siden. Litt synd, egentlig, fordi SCSI uansett gir jevnere lesing/skriving enn IDE/SATA. Dessuten er SCSI alltid foretrukket på UNIX-fronten.

Lenke til kommentar
@uluen: Kontrollerne fra Adaptec fungerer bare. De er støttet i nærmest alle OS, og har selv svært gode erfaringer med Adaptec. Dessuten, Adaptec dominerer på integrerte SCSI-kontrollere.
Vil det si at ATI Rage pro er grafikk kortenes Mercedes fordi de støttes av alle OS? Nei.

Trodde det var kvalitet/ytelse som ble vektlagt.

Forøvrig brukes som regel de integrerte SCSI-kontrollerne til mindre kritiske oppgaver.

Lenke til kommentar
@uluen: Kontrollerne fra Adaptec fungerer bare. De er støttet i nærmest alle OS, og har selv svært gode erfaringer med Adaptec. Dessuten, Adaptec dominerer på integrerte SCSI-kontrollere.
Vil det si at ATI Rage pro er grafikk kortenes Mercedes fordi de støttes av alle OS? Nei.

Trodde det var kvalitet/ytelse som ble vektlagt.

Forøvrig brukes som regel de integrerte SCSI-kontrollerne til mindre kritiske oppgaver.

6895644[/snapback]

Ytelsen på Adaptec sine kort er også upåklagelig. Dessuten er jeg uenig i at ATI Rage Pro støttes godt av alle OS.

Lenke til kommentar
1) Ja, dette skal fungere fint. Du får dog ikke utnyttet kontrollerens fulle kapasitet, men dette er ikke noe du vil merke uansett.

 

2) Ja, går fint det. Bare pass på at de har forskjellig ID.

 

3) Godt spørsmål. Jeg har ikke sett noen brennere med SCSI-grensesnitt på leeeenge. Er dog ikke så mye vits på relativt nye maskiner med tanke på hvor gode IDE-/ SATA-brennere har blitt.

 

Jeg hadde også en knall SCSI-brenner husker jeg, den første 12x-brenneren på markedet. Kosta 3.500,- og jeg kunne gjøre "alt" mens jeg brant skiver uten problemer :mrgreen:

6893951[/snapback]

 

 

Virkelig synd at det er slutt på optiske drev med SCSI!!

 

Hadde en ekstern storewel CD-R brenner, på Cyrix 586en min. Stabil som f! Den gangen kunne jeg sitte å surfe, mens brenneren brente, og brenningen ble perfekt. De som hadde IDE brennere kunne ikke starte explorer en gang uten at brenningen gikk filleveien. Siden fikk jeg Plexwriter SCSI!

 

Vel, skal ta og få testet min "nye" cheetah 10k disk i løpet av helgen. Kan vel bruke HD tune, og sammenligne litt med 2x36gb Raptor diskene mine....

Lenke til kommentar

Tror ikke du vil oppleve så veldig stor forskjell. Men igjen, SCSI gir tross alt stabil, høy lese/skriveytelse og er ikke avhengig av CPU med den rette kontrolleren. Og ja, jeg savner dypt SCSI-drev. Lette lenge etter en DVD-brenner som brukte SCSI-grensesnitt, men det er bare å innse, det kommer ikke.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ville det vært overkill å sette opp et SCSI-RAID?

Tenker i utgangspunktet på RAID5, med fokus på sikkerhet.

Koster endel ekstra, men så slipper man i gjengjeld å tenke på backup.

Hva vil fordelene/ulempene være med f.eks et 3disk-array av raid6? Bortsett fra pris selvsagt xD

Noen tanker?

Endret av RaScZaK
Lenke til kommentar
Ville det vært overkill å sette opp et SCSI-RAID?

Tenker i utgangspunktet på RAID5, med fokus på sikkerhet.

Koster endel ekstra, men så slipper man i gjengjeld å tenke på backup.

Hva vil fordelene/ulempene være med f.eks et 3disk-array av raid6?

Noen tanker?

7042245[/snapback]

Situasjonen har endret seg litt med tiden. Klart at et SCSI RAID-system vil være det hotteste man får av hastighet, men til hvilken pris? En av grunnene til dette er ZFS. Hadde lyst på SCSI RAID før, men med ZFS er jeg ikke like sikker lenger.

Til de som ikke vet hva ZFS er, så er det et nytt filsystem som følger med Solaris, den ledende UNIX-versjonen.

Lenke til kommentar
Ville det vært overkill å sette opp et SCSI-RAID?

Tenker i utgangspunktet på RAID5, med fokus på sikkerhet.

Koster endel ekstra, men så slipper man i gjengjeld å tenke på backup.

Hva vil fordelene/ulempene være med f.eks et 3disk-array av raid6?

Noen tanker?

7042245[/snapback]

Situasjonen har endret seg litt med tiden. Klart at et SCSI RAID-system vil være det hotteste man får av hastighet, men til hvilken pris? En av grunnene til dette er ZFS. Hadde lyst på SCSI RAID før, men med ZFS er jeg ikke like sikker lenger.

Til de som ikke vet hva ZFS er, så er det et nytt filsystem som følger med Solaris, den ledende UNIX-versjonen.

7042270[/snapback]

Jeg tenker primært på å bruke det i windows for spill osv, for å oppnå maksimall yelse. Så det var en 15k-disk med ~40gb til under tusen kroner i prisguiden - hundre kroner dyrere enn raptor? Kontrollerne er riktig nok dyrere med scsi. Fant ingen 15k SAS disker tho.

Har fundert på å sette opp et RAID5, men klarer jeg meg med raptor? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...