Gå til innhold

Guide for å sette opp en SCSI-basert maskin


Anbefalte innlegg

Det vanlige i dag er å bygge en maskin basert på ATA-grensesnittet, hvor man gjør et kompromiss mellom ytelse og økonomi. Men det er noen av oss som ikke nøyer seg med et middelmålig system, eller å bruke en WD Raptor-disk som systemdisk, og har lyst til å sette sammen en maskin som ikke viker tilbake for noe. Vi snakker selvfølgelig om å sette opp en SCSI-basert maskin, hvor man da bruker en SCSI-disk som systemdisk. Jeg tar da utgangspunkt i mine egne erfaringer med dette området. Jeg vil også henvise til SCSI-guiden her på hw.no for mer utfyllende informasjon om SCSI.

 

Hva må man tenke på ved valg av generell maskinvare?

 

Det første man må velge for en maskin, er hovedkort. Og her har faktisk hovedkortets BIOS noe å si for hvor lett man skal kunne sette opp boot-enhet. En del hovedkort har en BIOS som fungerer på en slik måte at hvis man skal inn i BIOS, så kommer man inn i BIOS allerede etter at minnet er testet, eller at ATA-enhetene tilkoblet ATA-kontrolleren integrert i sørsiden av hovedkortet. Har man en SCSI-kontroller, er dette lite gunstig, da det blir mye mer vrient å sette opp hvilke SCSI-enheter man skal boote fra, hvis man skal bruke mer enn en SCSI-enhet. Det er fordi hovedkortets BIOS ikke henter inn informasjon fra SCSI-kortet før man kommer inn i hovedkortets BIOS. Har man mulighet, bør man finne et hovedkort som henter inn enhetsinformasjon fra SCSI-kortet før man kommer inn i BIOS. Da blir det straks enklere å holde orden på enhetene, siden BIOS da samler inn alle data om enheter fra andre harddiskkontrollere enn den som sitter i sørsiden. Det sparer mye hodebry. Resten av maskinvare har ikke noe å si i denne sammenheng.

 

Kontrolleren

 

Så er tiden kommet for valg av kontroller. I dag er det i hovedsak to merker som gjelder, Adaptec og Tekram. Det er også et merke ved navn LSI, men dette merket har lav

utbredelse, så jeg tar ikke for meg det.

 

Adaptec: Dette er SCSI-kontrollernes Mercedes. De har lagd SCSI-kontrollere så lenge jeg kan huske, og de er i dag markedsledere. Produktene er dyre, men så står også Adaptec for ytelse og kvalitet. Kontrollerne fra Adaptec fungerer så å si alltid (selvfølgelig finnes det unntak), og kan brukes i alle tenkelige operativsystemer. Hvis økonomien tillater det, vil jeg anbefale å kjøpe en kontroller fra Adaptec, da disse er mest problemfrie i drift, og har best støtte blant de operativsystemer som fins. Adaptec har også veldig bra hjemmesider for nedlasting av oppdaterte drivere/BIOS til SCSI-kort. Adressen er http://www.adaptec.com

 

Adaptec U3W SCSI-kontroller, bulk

 

Tekram:

 

Dette er et billigere merke, og deres kontrollere er en god del billigere. Det trenger ikke bety at de vil fungere dårligere, men som med alt: man får det man betaler for. Jeg har ingen personlig erfaring med disse kontrollerne, men det er en grunn til at Adaptec er markedsleder. Jeg var inne på tekram sine hjemmesider, og jeg ble dypt skuffet over internet-sidene deres. Synes det var litt vanskelig å velge riktig driver til riktig kort. Adressen er http://www.tekram.com.

 

Tekram U3W SCSI-kontroller, retail

 

Når man skal kjøpe kontroller, kjøp for all del kontrolleren i retail,versjon. Da får man med nødvendig utstyr som for eksempel LVD-kabler og terminator. Dette koster flesk hvis man skal kjøpe dette enkeltvis.

Hvis man vil ta skikkelig hardt i, kan man alltids kjøpe en SCSI RAID-kontroller. Disse koster mye mer enn vanlige SCSI-kontrollere, og jeg vil ikke si at det er verdt den høye prisen for en vanlig maskin, med mindre man får kjøpt denne kontrolleren billig. Men da får man desidert mest ut av systemet. Skal man først opp på dette nivået, lønner det seg helt klart å kjøre kvalitet. Det betyr at Tekram som valg faller bort, da de ikke lager SCSI RAID-kontrollere per i dag.

 

Selve SCSI-enheten(e)

 

Så er valget kommet til valg av SCSI-enheter, i dag i all hovedsak SCSI-disk. For de fleste er det aktuelt med en disk som man da kjører operativsystemet fra, eventuelt programmer/spill. Det finnes i dag to hovedgrupper SCSI-disker. ”Økonomi” og høyytelse. Den såkalte økonomiklassen er disker som roterer med en hastighet på 10000 rpm, og koster ikke så alt for mye. Søketiden ligger per i dag på rundt 4-5 ms. Høyytelsesklassen er disker som roterer med en hastighet på 15000 rpm og har søketid på under 4 ms, noen ned mot 3 ms. Til sammenligning har en vanlig ATA-disk en søketid på 8-9 ms. Alle SCSI-disker har i dag minst 8 MB cache. Den mest geniale systemdisken per i dag, må vel være Seagate Cheetah 15K.3, testet her på hw.no. Se forøvrig i prisguiden for priser.

 

10k SCSI-disk

 

15k SCSI-disk

 

Installasjon av operativsystemet

Jeg kommer ikke til å gå i detalj om installasjon av operativsystemet, da dette er godt dokumentert fra før. Likevel vil jeg nevne en ting når det kommer til installasjon av Windows 2000/XP. Det går på det at Windows 2000/XP har en bug som gjør at ATA-enheter alltid har førsteprioritet. Og det medfører at under første del av installasjonen så må installasjonsprogrammet av en eller annen grunn skrive til en ATA-disk selv om man velger at SCSI-disken skal være systemdisk. En veldig enkel måte å ordne dette på, er rett og slett å koble ut ATA-disken(e), hvis man også har ATA-disker. Dette er imidlertid ikke noe problem i andre operativsystemer som linux/unix, da linux/UNIX i stor grad er beregnet for SCSI-brukere.

 

Håper denne guiden gir et godt svar for de som vurderer å bygge opp en SCSI-basert maskin. Hvis noen finner noen feil her, kommer jeg selvfølgelig til å rette opp dette i guiden.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Til OMY: Nå er dette en SCSI-guide, så jeg tar ikke hensyn til IDE.

Av de erfaringer jeg har hatt, er Intel-hovedkort fra Asus veldig gode å ha med å gjøre. Den BIOS'en henter inn info om enheter fra alle mulige kontrollere før man kommer inn i BIOS, noe som gjør det mye lettere å boote fra en spesifikk enhet tilkoblet en spesifikk kontroller. I denne guiden har jeg tatt med de mest relevante merkene. Men ja, det finnes flere enn Tekram og Adaptec som lager SCSI-kort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra initiativ!

 

Som gammel SCSI-mann har jeg etpar tillegg til guiden. Selv liker jeg godt "tikkingen" som SCSI-disker har, men med høy rpm er det lett at disken blir irriterende. Selv bruker jeg en slik :

 

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=ZM2HC2&toc=3880

 

og den holder både støyen og temperaturen nede. Min erfaring med SCSI er utelukkende positiv, og man merker at prosessoren ikke behøver å holde styr på diskbruken. Dersom man synes SCSI er i overkant av hva man har lyst til å ta seg råd til, hva med å kjøpe både disk og kontroller brukt. Stort sett er det 5 års garanti på diskene, og kontrollerne (særlig Adaptec) holder i årevis - forutsatt at de er behandlet skikkelig. Det er mulig å skaffe seg relativt billige (små) disker på bruktmarkedet. Man trenger strengt tatt ikke så mye til OS og primærprogrammene likevel.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har gjort. Kjøpte en Adaptec 39160 SCSI-kontroller i 2002 for 1700 på et tidspunkt hvor denne kontrolleren kostet 4600 kr. Og i fjor vår fikk jeg en Adaptec 2100S SCSI RAID-kontroller for 500 kr inkl. porto. Så det er bare å holde øynene åpne. Har inntrykk av at kontrollerne fra Adaptec nesten er evigvarende. De bare fungerer.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Det er det jeg har gjort. Kjøpte en Adaptec 39160 SCSI-kontroller i 2002 for 1700 på et tidspunkt hvor denne kontrolleren kostet 4600 kr. Og i fjor vår fikk jeg en Adaptec 2100S SCSI RAID-kontroller for 500 kr inkl. porto. Så det er bare å holde øynene åpne. Har inntrykk av at kontrollerne fra Adaptec nesten er evigvarende. De bare fungerer.

Hei,

 

Jeg har nå skaffet denne Adaptec 2100s kontrolleren du nevner, samt 2stk Seagate 15k3 disker og venter på å få utstyret i posten. Eneste spørsmålet som gjenstår er hva jeg trenger av kabler? Kan begge diskene kobles på en kanal, eller vil dette gå utover ytelse?

 

På forhånd takk for svar og takk for en meget bra SCSI guide :D

 

Edit: Diskene er 68pin.

Edit2: (Hadde 74GB Raptor før, og accesstime var ikke god nok)

Endret av shahin
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Prisverdig initiativ, men jeg må si at dette er den første SCSI guide jeg har sett som helt unnlater å nevne de tingene som skaper mest hodebry og forvirring blant begynnere, nemlig id-setting, kabling og terminering. Ei heller nevnes de ulike typer SCSI og plugger. Greit at det meste som selges til hobby og halvproff bruk for tiden er 68-pins plugger og Ultra-320, men serial-attached SCSI er rett rundt hjørnet, og av og til kommer man over litt eldre utstyr som man ønsker å bruke, og da er det greit å vite hva som er hva.

 

Eksempelvis har jeg 50-pin SCSI-2 systemdisk i min firewall maskin :dribble:

 

Nettsidene til SCSI Trade Association er kanskje ikke så sexy, men her finner du alt du trenger å vite om SCSI og mere til.

Lenke til kommentar

Til kolbjørn: nå er dette en guide som omhandler oppsett av en SCSI-maskin. Jeg har allerede henvist til hw.no sin guide om SCSI som tar for seg ID-setting, terminering osv. I denne guiden har jeg tatt for meg de tingene som hw.no sin SCSI-guide ikke nevner, nemlig oppsett av selve maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...