Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungstartet Volvo 440 1.7 i


Stig-Arne

Anbefalte innlegg

I den siste tiden så har bilen min være sinnsykt tungstartet når den er kald.

Det blir bare verre og verre jo kaldere det er.

Saken er den at, når motoren har blitt kald.. f.eks stått over natten, og jeg så skal starte om morgenen igjen, så er det slik at de 4-5 første omdreiningene er det så vidt at han klarer å hive rundt motoren, men det kommer seg etterhvert.

For dere som har pioneer radio, så er det slik at pipelyden for displayet kommer på før den starter, og det er jo noen sekunder det.. visst dere fatter.

Men, når motoren er varm, så er den like lettstartet som den normalt har vært. ..

 

Har sjekket ladespenningen og den ligger på 14.5 V, direkte på dynamo med fulllys, og varmeapp. på

Ut på batteriet ligger den på 14.2

Så problemet ligger ikke i at den lader batteriet for dårlig.

Batteriet er i tipptopp stand, alle cellene ligger over 1.25, og vann er det nokk på..

Batteriklemmen er helt rene, så irr er ikke problemet der.

Eneste jeg har fundert på er om at det kan være irr på kontaktene til startmotoren, er det ett reelt problem?

Har også fundert på om starmotoren rett og slett begynner å bli slitt, at den sliter med å hive rundt en kald motor. .

 

Forslag på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være pluggene som er dårlige.. Er det chock på bilen? viss det er det så kansje det er den som har gått seg en tur.

Som jeg skrev i topic, 1,7 i, som vil si injection motor, og dermed ikke noe choke her nei.

 

humm.. pluggene ja, men motoren skal jo ikke gå så sinnsykt tungt rundt selv om pluggene er dårlige. Er ikke så voldsomt lenge siden sist de var skiftet.

 

Amper ja, men da skulle jo han ha klart å dratt rundt lett de førse omdreiningene, men avtatt litt etter litt..

Lenke til kommentar

Det høres ut som starteren holder på å brenne.

Har vert borti samme problemet før.

Ettersom det har kommet gradvis så kan det være at starteren holder på å brenne opp.

Når starteren begynner å bli dårlig så bruker den mye strøm samtidig som den blir svak og det mærkes best når motoren er treg å dra rund.

Når motoren er varm er den lett å få rundt og starteren klarer det uten problemer.

Prøv å få sjekket den på et verksted.

Lenke til kommentar

Du kan jo starte med å åpne starteren og se om viklingene er svart inni og lukter svidd.

På den starteren jeg hadde problemer med såg lakken på viklingene ut som den var kokt og luktet svidd.

I mitt tilfelle stoppa det seg selv ved at startreleet slutta å legge inn.

Lenke til kommentar

vel, på en 440 er det ikke noe lett jobb, er pokkern så trangt bak der, grenrørene til eksosen. og der ligger det ett pokkerns deksel over starmotoren, der grenrørene selvfølgelig dekker den siste skruen..

ting skal pokkern meg ikke være enkelt..

 

Kom til å tenke på en ting til, problemet oppdaget jeg egentlig for en god stund siden, påsken i fjor tror jeg det var, da jeg startet bilen, så blinket det pokkern så mye i dashbord lysene, men tenkte ikke mere på det da, da bilen startet..

 

men, får håpe det er dårlig kontakt

 

edit: men for en brukt startmotor er det jo ikke rare prisen, en 500 lapp, så store tapet på en "ny" en er det jo ikke

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Heh, trangt sier du.. Jeg måtte av med ett motorfeste og eksosmanifoilen da jeg bytta starter på en bil med tverrstilt v6, automat og fwd. Knota mye da ja.

 

Husk å sett på plass dekselet over startmotoren! Det er sannsynligvis et varmeskjold for å beskytte starteren. Blir det for varmt til starteren trives den ikke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...