jvestby Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 skal cd meg til en katalog i linux (mandrake 10.1) men får dette: [jann@k-086227 jann]$ cd /mnt/win_c/Programfiler/Microsoft Office/OFFICE11 bash: cd: /mnt/win_c/Programfiler/Microsoft: No such file or directory Ser ut som den ikke liker oppholdsrommet i "Microsoft Office".. Hvordan går jeg rundt dette? Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Sett at det er bash eller noe lignende, bruk '\' som escape character. For eksempel; cd mappe\ med\ masse\ mellomrom/ Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Eventuelt kan du sette "" rundt filnavnet, f.ex: cd "mappe med masse mellomrom" Lenke til kommentar
whoi Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Trykker man på tab så autofullfører bash mappenavnet, inkludert å sette "\" der det trengs. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Argh, det heter "katalog". "Mappe" er et ord Microsoft har tvunget på dere. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Liker ikke ordet katalog i denne sammenhengen. Men så er det vel bare å lære seg å like da. Lenke til kommentar
Rafael Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Argh, det heter "katalog". "Mappe" er et ord Microsoft har tvunget på dere. Kall det hva du nå enn vil, sier nå jeg. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 En mappe er noe man har i et arkiv. Mapper i windows er en del av en såkalt skrivebords-metafor, der man har et skrivebord med søppelbøtte på (hvor mange har søppelbøtta oppå skrivebordet?), og mapper rundt omkring. (Og mapper inni mappene inni mappene... hvor mange har dette?) Uansett, mappene hører strengt tatt til skrivebordsmetaforen, og har lite med bash og andre CLI å gjøre. Men ord får gjerne ny betydning, så om noen bruker mappe synonymt med katalog, så gjør egentlig ikke det noe. Bare et tegn på at språket utvikler og endrer seg. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Argh, det heter "katalog". "Mappe" er et ord Microsoft har tvunget på dere. :!: Seriøst, det er ikke noe jeg orker å tenke så mye på. Jeg sier det som faller meg inn for øyeblikket. Lenke til kommentar
jvestby Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 hermetegn gjorde susen Thanx. Lenke til kommentar
Ripz911 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 cd /mnt/hda1/program\ /filer**/skappskapp/slepp vet at programfiler er i et ord, lagde et exempel** Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå