Dizk Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 hei, holder på med en gjestebok og har et lite problem. hvordan får eg $_POST["valgfri1"] til å være en verdi som er fastsatt på forhånd. altså ikke noe brukeren taster inn.. ? <?php $dato = date("d F Y H:i", $row["timestamp"]); $hostname = "localhost"; $user = "xxxx"; $password = "xxxx; $db = "gruppe133"; $connection = @mysql_connect($hostname, $user, $password) or die("Umulig å få kontakt med database"); @mysql_select_db($db); $query = ("INSERT INTO gjestebok (id, navn, valgfri1, hjemmeside, innlegg, dato) VALUES ('" . $_POST["id"] . "', '" . $_POST["navn"] . "', '" . $_POST["valgfri1"] . "', '" . $_POST["hjemmeside"] . "', '" . $_POST["innlegg"] . "', '$dato')"); if(!@mysql_query($query)) echo("error!" . mysql_error()); else echo("Ditt innlegg er lagt til gjesteboken til jan ove"); mysql_close($connection); include 'guestbooks.php'; ?> Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 $_POST["valgfri1"] = "verdi"; Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 denne variabelen høres ikke så "valgri" ut lengre Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) takk skal du ha ???????? nei torbjørn EDIT: OVER TIL ET ANNET PROBLEM. HVORFOR SIER DATOEN 1. JANUAR? Endret 20. oktober 2004 av Dizk Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 $dato = date("d F Y H:i", $row["timestamp"]); Hvor kommer den variabelen fra? Dersom du vil ha dagens dato tar du bort denne. Bruk heller mysql dato funksjonene også Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 nei eg såg på noen andre tråder her og testa litt.. men nå har eg tatt bort timestampen og endret $dato til DATE i mysql, men nå sier datoen 0000-00-00 Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 vel da har du ingen datoer lagt inn der? Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 ke? eg er nybegynner når på det her.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 hvis du ikke legger inn noen datoer i din database, så får du heller ingen datoer der.. Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 så hvordan legger eg inn? Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Bruk date() funksjonen i PHP eller bruke MySQL sine egen date og time funksjoner. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 insert into blabla set dato=Now(); vil f.eks sette inn dagens dato i en rad. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Mens vi likevel er inne på spørringer: er det raskest/mest effektivt å bruke INSERT INTO `tabell` (`kolonne1`,`kolonne2`, [...]) VALUES ('verdi1', 'verdi2', [...]) eller varianten du (Torbjørn) nevner: INSERT INTO `tabell` SET `kolonne1` = 'verdi1', `kolonne2` = 'verdi2', [...] Er det forresten mulig å bruke den nederste varianten med flere kolonner? (Bare gjettet på syntaksen her ) Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hvorfor gjette når syntaksen står i manualen svaret er ellers ja. hastighetsforskjellen hvis noen er neglisjerbar Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 hvorfor gjette når syntaksen står i manualen Huff, må lære meg å titte der først.. Var på skolen i sta, så jeg rakk ikke slå opp. Men siden jeg skal finpusse SQL-kunnskapene mine fremover så ser jeg også at det er kjekt å ha et oppslagsverk. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) gidder noen å legge til dato funksjonen i koden. eg skjønner ikkje en dritt. må nok ha det inn med teskjeer. EDIT: endra dato til varchar(20) i mysql og fikk opp 21 October 2004 15:2 hvor blir det av det siste tallet? EDIT: det var jo ganske logisk egentlig. PRObLEM SOLVED! Endret 21. oktober 2004 av Dizk Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 EDIT: endra dato til varchar(20) i mysql og fikk opp 21 October 2004 15:2 hvor blir det av det siste tallet? Spørre først, tenke etterpå ... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 merk at du er tilbake der du begynte.. å lagre en dato som en tekststreng er noe man slutter med en gang man har lært seg p bruke datoformatet. Lenke til kommentar
Dizk Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 men det funker hvertfall Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det funker sikkert, men hvor enkelt er det om du plutselig trenger datoene i et annet format? Det er så bakvendt som det er mulig å få det å lagre en dato som en tekststreng når det finnes flere datoformater i databasen. Det finnes også flere funksjoner for å konvertere datoer nøyaktig slik du vil ha dem, og da finnes det ingen unnskyldning for å lagre datoene som varchar. Anbefaler deg at du skifter til timestamp eller noe liknende, jeg lover deg at du kommer lengre da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå