Gå til innhold

støv under skjerm på mobil?

Anbefalte innlegg

jeg har hatt følgende mobiler til nå: 3310, SE T300 og nå CX65, på samtlige modeller har jeg vært plaget med støv under skjerm, har bare hatt dem i lomma, CX65 er desidert værst, jeg må ta ut støv minst et par ganger i uka fordi det er så mye der at det synes godt. Vurderer litt å bytte til en M65 som har samme inmat men som både takler støv og det å falle i golvet litt bedre, men leste nylig at noen folk selv her hadde fått støv under skjermen (og det kan du jo ikke fjerne uten å bryte garantien). Er det noen av dere som har erfaring med andre mobiler som er tett og at du slipper masse støv under skjerm, i høyttaler og taster? Gjerne list opp modeller, begynner å få litt lyst til å bytte ut den jeg har...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støv under skjermen på M65 :cry: den tror jeg ikke på. Har selv telefonen, og skulle mene at det er fysiskt umulig uten å knuse den først.

Det er nok helst telefoner med utskiftbare deksler som sliter med problemet, (derblant CX65) Kona har den, men til nå (etter 3 mnd) er det fortsatt ikke synlig støv under dekslet der(på telefonen :p ).

siemensFREAK: Har også SX1, og der er det heller ikke stø under skjermen etter 10 mnd. Har den løs i lomma uten beskyttelse, så jeg lurer på hvordan dere bruker mobilene :(

Endret av Paranoid
Lenke til kommentar
Siemens SX1 må være en av de værste når det gjelder støv under skjermen. Kom støv under skjermen på ALLE 3 sx1 jeg har vært borti. Støvet kom etter ett par dagers bruk :nei:

Min oppfatning er att siemens er generelt dårlig på å "støvisolere" skjermene...

Vil ikke si at den er en værsting men, min har jævelsk mye støv i hjørnet der #-tasten er.

Noen tips? Vanskelig og fjerne deksel skulle jeg tro...

Lenke til kommentar

Modeller med avtagbart deksel er generelt mer utsatt for støv, men man mister jo ikke garantien, fordi disse ikke trenger verktøy for å ta av dekslene.

Dersom det kommer støv under displayglasset på en Siemens M65, er dette helt elendig. Denne er jo ekstra støvbeskyttet.

Uansett, dersom man har telefonen i lomma, ber man jo om at den utsettes for støv. Det er en ulempe med denne måten å transportere den på. En annen er å ha nøkler eller mynter i lomma. Da ber man om riper og merker, eller kanskje en kortslutning. Fordelen er at man slipper mobilveske.

En metode for å unngå eller redusere støvproblemet, er å tette med silikon i sammenføyningene mellom dekslene og evt. andre steder det ikke gjør noen skade. Silikonen tetter og reduserer knirk i dekslene. Har brukt silikon på noen mobiler, alle med utskiftbare deksler. Blant annet reduserte den støv på en Nokia 3650. Batteridekselet på 3650 henger litt løst etter litt bruk, samt at det er noen hull/spor der støv lett slipper inn. Ved å legge ei stripe silikon rundt kantene av batteridekslet, unngikk jeg problemet. La så en stripe silikon i sammenføyningen med overdekslet. Det var litt arbeid, men det gikk greit. Det er litt klissete det første døgnet. Overflødig silikon tørkes vekk med hånda, tørkepapir eller en fuktig klut. Silikonen er ellers grei å fjerne med neglene eller med en liten nål. Den skal normalt ikke etterlate noen merker, i alle fall har ikke jeg opplevd det.

Lenke til kommentar
hmmmm....det fårn si!

støv på hjernen kansje?  LOL  ;)

(bra tips da!)

Støv på hjernen, ja! Jo, jeg har nok det når det gjelder mobiltelefoner. (Står herved fram). Men spør meg om jeg er like nøye med støv i huset, så svarer jeg nei :)

Om ikke telefonen blir helt støvtett med silikonkuren, er det klart at det hjelper å tette litt. Dessuten blir den litt mer beskyttet mot fukt også, antar jeg.

Lenke til kommentar

fant nettopp en genial guide på www.club-siemens.com\forum under CX65-treaden hvor det står tips om hvordan man i det minste stopper støv på CX65, den gjelder sikkert for flere mobiler også. Molna kan kanskje ta seg tiden med å prøve det ut på noen av siemens-mobilene sine :yes:

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
fant nettopp en genial guide på www.club-siemens.com\forum under CX65-treaden hvor det står tips om hvordan man i det minste stopper støv på CX65, den gjelder sikkert for flere mobiler også. Molna kan kanskje ta seg tiden med å prøve det ut på noen av siemens-mobilene sine :yes:

Her er tipset du refererte til. :) Alternativt finn en annen telefon. Men CX65 er en bra telefon, så det kan jo være et forsøk verd. Tipset er skrevet av bruker "kAysEr123" fra Belgia. God lesning.

CX65: solution for dust under screen + ugly looking joystick

I've had the CX65 for a couple of months now, and what bothered me was the ugly looking joystick (in certain models, you can see the metal underneath), and the fact that I used to get dust under the screen all the time! I found solutions for both problems. All you need is a mousepad that has a soft black layer on the bottom. Not a layer that feels like rubber (cause some mousepads have those), but really a soft "cushion-like" layer. I hope you know what I mean! Anyway, if you have a mousepad like that, and you don't mind cutting it up, you can do the following:

1) For the joystick: you cut a very thin slice out of the layer, for instance a square of 2 by 2 centimeters. You'll need a very sharp stanley-knife for this. And even then, this might take some time, cause the slice has to be very thin (about 1 millimeter)! When you have succeeded, you cut a circle out of this square with scissors. The circle has to be about 1 cm in diameter. Next, you make a round hole in the middle of the circle, by using a perforator (used to make holes in paper). This hole will fit perfectly around the joystick! OK, so now you have a flat circle with a hole in the middle (looks like a donut). The only thing left to do now: take the cover AND keypad off your CX65. Place the "donut" over the joystick (the hole should fit perfectly around it). Put the keypad over the circle, put the cover back on, and there you go! Instead of the metal, you now see a nice black cushion around the joystick! And because the material is so soft, the joystick moves perfectly!

My CX65 looks much better now, and people who don't know it, don't even see that I did anything to it!

2) For the dust: I discovered that all dust under the screen originates from the keypad and joystick (this moves up to the screen!). So you need something that acts as a barrier between the keypad/joystick and the screen. What you do: you cut a small strip out of the layer of the mousepad. The width has to be about the same as the width of the screen (a little bit bigger). The height should be about 1 to 2 millimeters. Now, you open the cover of the CX65, you put the CX65 flat on its back, and you place the strip between the keypad and the screen. Just lay it on there. Next, you put the cover back on. Make sure the strip remains in the same place. When you press on the cover, the strip will be pressed down by it, and it will remain in the same place (so you don't have to glue it on!). There you go! The strip will hold back the dust so it can't reach the screen.

I have implemented this solution a couple of weeks ago, and since then, I've had absolutely no dust under the screen (before, dust gathered under the screen every day)!

For those who try these custom-made solutions: good luck and be patient! It might take some work, but it's worth it!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

etter å ha prøvd denne løsningen noen uker må jeg desverre si meg skuffet, får fremdeles inn mye støv under skjermen, skjønner ikke hvordan det skal være mulig! jeg har den jo bare i lomma/på skrivebordet stort sett hele tiden. Har faktisk lest om flere på www.club-siemens.com som har fått støv under skjermen på sin m65?! begynner å lure på om siemens overhodet ikke prioriterer dette. Har ihvertfall mye bedre erfaringer med både nokia og SE når det gjelder dette... Noen som har erfaringer med om k500 slipper inn støv/skitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...