Magpal Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hei Har en gammel Yamaha forsterker, men for litt siden begynte den å lage rare lyder i venstre kanal. Det hørtes liksom ut som om elementene var sprengt. Den veksler mellom å spille fint i 2sek før den begynner å knitre igjen. Sånn fortsetter den hele tiden. Noen ganger er det tilogmed ikke lyd i venstre kanal. Da jeg åpnet forsterkeren så jeg at kondensatorene hadde et hvitt stoff rundt seg. Kan dette være årsaken til det hele? http://www.home.no/pallesen/forsterker.jpg http://www.home.no/pallesen/forsterker2.jpg http://www.home.no/pallesen/forsterker3.jpg Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Jepp ! Kondensatoren er kaputt, ser jeg... Ellers kan det være kontaktfeil men i dette tilfelle er det nok kondensator. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Takk for raskt svar! Trenger jeg spesielle kondensatorer for forsterkere eller er det samme hvilken type jeg bruker? Er det viktig at det hvite stoffet skrapes av motstandene som er tildekket? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Er det bare meg eller er det hvitt stoff på høyre kanal også? _ johanf Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Ja. Begge kondensatorene lekker elektrolytt. Må nok skifte begge. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Takk for raskt svar! Trenger jeg spesielle kondensatorer for forsterkere eller er det samme hvilken type jeg bruker? Er det viktig at det hvite stoffet skrapes av motstandene som er tildekket? Kondensatorer må ha samme verdier som de gamle, sats på kvalitetsdeler hvis mulig... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Ok. har det noe å si om jeg kjøper en kondensator med en kapasitans på 10000mikro farad istedenfor en på 8200mikro farad (De orginale er på 8200)? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Ok. har det noe å si om jeg kjøper en kondensator med en kapasitans på 10000mikro farad istedenfor en på 8200mikro farad (De orginale er på 8200)? Sorry kompis men akkurat dette kan noen andre bedre enn jeg..... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Fant ut at det hvite stoffet bare var lim Har levert forsterkeren inn på repp for nærmere undersøkelse. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Fant ut at det hvite stoffet bare var lim Har levert forsterkeren inn på repp for nærmere undersøkelse. Lim ? Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Lo godt da jeg leste de første innleggene, sorry jarmo og dere andre. Det er nok lim ja, bruker å ligge det rundt kondensatorene. Dog ikke så mye som det var der... Det er nok en lodding som er sprukket... Endret 21. oktober 2004 av Audioslave Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Lo godt da jeg leste de første innleggene, sorry jarmo og dere andre. Det er nok lim ja, bruker å ligge det rundt kondensatorene. Dog ikke så mye som det var der... Det er nok en lodding som er sprukket... Limer man fast kondensatorer eller ? Endret 21. oktober 2004 av jarmo Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Nei, man lodder de fremdeles fast. Men for å stabilisere de største kondensatorene under transport, blir det limt litt rundt de. Men har ikke sett så mye lim rundt de før. Kunne nesten se ut som om den tidligere hadde vært reparert av en som ikke kunne vært fagmann ... EDIT: Litt merkelig setning... Endret 21. oktober 2004 av Audioslave Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 ok. Da var problemet med det mystiske hvite stoffet (som egentlig bare var lim)løst iallefall Hva gjør egentlig kondensatoren i en forsterker? Da tenker jeg ikke på likeretter delen, men på de svære kondensatorene som er vist på bildet. Gjør den samme jobben som i likerettere? Gjevner ut rippelspenningen? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Kan det være volumpotmeteret som er slitt? Da bruker lyden å bli slik.Hvis man vrir volumet raskt opp og ned et par ganger,så bruker lyden å komme tilbake.Det kan hjelpe å ta ut potmeteret og rengjøre det.Det gjorde jeg på en forsterker som hadde disse problemene,da ble den i orden igjen. Edit:Det der limsølet så ikke helt orginalt ut nei.Kan se ut som det har vært en liten "Petter Smart" å plukket inni der. Endret 22. oktober 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Jeg ville satset på enten volumpotmeteret eller en dårlig lodding en eller annen plass... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Tror ikke det kan være volumpotmeteret. Lyden er lik uansett hvor mye jeg skrur på volumet. "Knitringen" kommer uten at jeg rører forsterkeren, men hvis jeg tramper i gulvet et par ganger kommer lyden tilbake. Er nok kanskje en dårlig lodding en plass ja. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 stjel ein fra elektromekanisk Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 stjel ein fra elektromekanisk He, he. Tror ikke det nei Lenke til kommentar
deve87 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Lo godt da jeg leste de første innleggene, sorry jarmo og dere andre. Det er nok lim ja, bruker å ligge det rundt kondensatorene. Dog ikke så mye som det var der... Det er nok en lodding som er sprukket... Det stemmer det der. Er nok lim ja. Kondensatorene er det nok ikke. Ta og beveg på diverse deler (f.eks inngangen til phono, utgang for lyden, balance osv..) og hør om lyder forsvinner eller ei, eller se under plata mens du vrir/dytter litt på diverse deler og se om tinnet ikke henger fast i plata.. Er nok et punkt som har løsnla litt fra printplata. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå