Gå til innhold

Forsterkeren knitrer i venstre kanal


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en gammel Yamaha forsterker, men for litt siden begynte den å lage rare lyder i venstre kanal. Det hørtes liksom ut som om elementene var sprengt. Den veksler mellom å spille fint i 2sek før den begynner å knitre igjen. Sånn fortsetter den hele tiden. Noen ganger er det tilogmed ikke lyd i venstre kanal.

 

Da jeg åpnet forsterkeren så jeg at kondensatorene hadde et hvitt stoff rundt seg. Kan dette være årsaken til det hele?

 

http://www.home.no/pallesen/forsterker.jpg

http://www.home.no/pallesen/forsterker2.jpg

http://www.home.no/pallesen/forsterker3.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lo godt da jeg leste de første innleggene, sorry jarmo og dere andre. Det er nok lim ja, bruker å ligge det rundt kondensatorene. Dog ikke så mye som det var der...

 

Det er nok en lodding som er sprukket...

Limer man fast kondensatorer eller ? :p

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Nei, man lodder de fremdeles fast. Men for å stabilisere de største kondensatorene under transport, blir det limt litt rundt de. Men har ikke sett så mye lim rundt de før. Kunne nesten se ut som om den tidligere hadde vært reparert av en som ikke kunne vært fagmann ...

 

EDIT: Litt merkelig setning... :blush:

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar

ok. Da var problemet med det mystiske hvite stoffet (som egentlig bare var lim)løst iallefall :p

 

Hva gjør egentlig kondensatoren i en forsterker? Da tenker jeg ikke på likeretter delen, men på de svære kondensatorene som er vist på bildet.

Gjør den samme jobben som i likerettere? Gjevner ut rippelspenningen?

Lenke til kommentar

Kan det være volumpotmeteret som er slitt? Da bruker lyden å bli slik.Hvis man vrir volumet raskt opp og ned et par ganger,så bruker lyden å komme tilbake.Det kan hjelpe å ta ut potmeteret og rengjøre det.Det gjorde jeg på en forsterker som hadde disse problemene,da ble den i orden igjen.

Edit:Det der limsølet så ikke helt orginalt ut nei.Kan se ut som det har vært en liten "Petter Smart" å plukket inni der.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Lo godt da jeg leste de første innleggene, sorry jarmo og dere andre. Det er nok lim ja, bruker å ligge det rundt kondensatorene. Dog ikke så mye som det var der...

 

Det er nok en lodding som er sprukket...

 

Det stemmer det der. Er nok lim ja. Kondensatorene er det nok ikke.

 

Ta og beveg på diverse deler (f.eks inngangen til phono, utgang for lyden, balance osv..) og hør om lyder forsvinner eller ei, eller se under plata mens du vrir/dytter litt på diverse deler og se om tinnet ikke henger fast i plata..

 

Er nok et punkt som har løsnla litt fra printplata.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...