kegarden Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Jeg vet dette er "barnemat" for de som akn det, men jeg kan det da altså ikke: Hvordan lager jeg ett bilde gjennomsiktig i Photoshop CS? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 lagre det som .gif format, det du mente? Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Prøv 'opacity', altså i 'Layerboksen', så klikker du på layeret ditt - så i høyre hjørnet står det 'Opacity: 100%'. Bare skru litt på den til du finner det du vil ha. Hvis det var det du mente Lenke til kommentar
Artistic.Hipster Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Du må ha et layer som ikke er låst å så må du viske ut med viskelæret, og deretter saver du som gif eller png, jpg funker ikke Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Når du lager nytt dokument, velg ingen bakgrunn.. da slipper du et låst bakgrunnslayer. Du kan også dobbeltklikke på bakgrunn, da vil den bli vanlig layer som ikkje er låst. Ctrl- klikk på layer for å markere innhold -> trykk delete, da har du raskt fjernet bakgrunnen. Lenke til kommentar
RuZleBIFf Skrevet 2. november 2004 Del Skrevet 2. november 2004 sånn som jeg oppfatta spørsmålet ditt så er det bare å stille ned på Opacity som Stish sa! da kommer den layeren som ligger under mer og mer til syne! (så hvis den er hvit eller ikke no blir det gjonnomsiktig ) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Skal du bruke det på Internett eller lagre det til noen andre, så bruker du PNG når du har ekte transparente områder i bildet. GIF har kun 1bits ekkel gjennomsiktighet som ser helt forjævlig ut i de fleste tilfeller. PNG er derimot sexy så det holder :> Bare MS kunne fått fingen ut av raua og laget skikkelig støtte for PNG, - velvel, er ennå bedre om alle bytter til en bedre browser heller -> www.getfirefox.com :] Jeg undrer også hvorfor du bruker PS CS når du ikke kan så basic ting som dette. PS CS er så utrolig totalt overkill at det er synd. - www.gimp.org vil være et bedre alternativ for deg. Samtidig som at det ikke koster noe. Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Jeg undrer også hvorfor du bruker PS CS når du ikke kan så basic ting som dette. PS CSer så utrolig totalt overkill at det er synd. - www.gimp.org vil være et bedre alternativ for deg. Samtidig som at det ikke koster noe. kanskje for de han har lyst og lære og bruke et ordentlig program? og fordi at alle er nybegynnere en gang. Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Lett å lære seg basic i PS CS. man må bare gå igjennom et par basic tutorials så kan man det. Skal man lære mer avansert så tar det jo litt tid. Uansett, gimp er bra - men PS er bedre Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Jeg undrer også hvorfor du bruker PS CS når du ikke kan så basic ting som dette. PS CSer så utrolig totalt overkill at det er synd. - www.gimp.org vil være et bedre alternativ for deg. Samtidig som at det ikke koster noe. kanskje for de han har lyst og lære og bruke et ordentlig program? og fordi at alle er nybegynnere en gang. Ordentlig program? Gimp er så ordentlig at du ikke får det mer ordentlig! PS CS koster en formue, - Gimp gjør omtrent ALT PS CS gjør. Og den gjør det for meg bedre. - Et ordentlig program. Dummeste jeg har hørt i hele dag. Hva er det du trenger så sykt som ikke er ordentlig med Gimp? Det funker 100% til hva det er laget for. Og det funker mye bedre og til mer enn hva nesten alle på dette forumet trenger. -- Det er kun noen få som faktisk trenger hva PS CS har å tilby. Bare en hel haug med unger rundtomkring som tror de er så sykt flinke/kule/tøffe fordi de har piratkopierte programmer til flere tusen på pcen. - Og siden de kan PS CS og hører at de «proffe» bruker det så sier de automatisk at det er det beste og alt annet er dritt. Selv om de egentlig ikke kan dritt ved det selv engang, og ofte ikke har prøvd alternativer skikkelig. Grunnen til at folk bruker PS er fordi det finnes så mange tutorials, - de gjør lite selv, de bare følger manisk hva andre skriver de skal. Ikke noe kreativitet eller skapertrang der nei. Kun en flokk sauer som følger etter lederen. - Det er få som tør å gå egne veier, - men det fins heldigvis noen. (hihi, - jeg skriver altså om de «kule» PS ungene som har piratkopiert programmet. - Ikke om proffe som vet hvorfor de trenger PS, - og som faktisk jobber med det) Forressten, til den kommentaren din om at han kanskje vil lære seg noe «ordentlig» (teit sagt, ja) - så tror jeg neppe han vil det når han spør om et så utrolig enkelt spørsmål til et forum istedenfor å finne det ut selv. Neinei, inget håp Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 En ting man bør ha i bakhodet er at skal man jobbe profesjonelt må man nesten kunne Photoshop, det er det alle bruker, du vil ha vanskeligheter med å få jobb uten gode PS kunnskaper. Ellers enig med det Velmont skriver, for de fleste her er Gimp og tildels Photoshop Elements et bedre valg en Photoshop CS. Eg synes ikkje Gimp kan måles med Photoshop, det kan se likt ut på overflaten, men Photoshop er enormt mye kraftigere. Tenker nå spesielt på bildebehandling og fargestyringen i programmet. Men som sagt dette trenger ikke en amatør... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 En ting man bør ha i bakhodet er at skal man jobbe profesjonelt må mannesten kunne Photoshop, det er det alle bruker, du vil ha vanskeligheter med å få jobb uten gode PS kunnskaper. Ellers enig med det Velmont skriver, for de fleste her er Gimp og tildels Photoshop Elements et bedre valg en Photoshop CS. Eg synes ikkje Gimp kan måles med Photoshop, det kan se likt ut på overflaten, men Photoshop er enormt mye kraftigere. Tenker nå spesielt på bildebehandling og fargestyringen i programmet. Men som sagt dette trenger ikke en amatør... Ja, jeg håper virkelig ikke jeg ga utrykk for at dere i graffikerbransjen bare kan bytte. Det vet jeg er feil. Har satt meg bittelitt inn i forskjellene, - og jeg ser fort at dette er ting jeg, og de fleste andre, har lite med. Nå sa du deg heldigvis enig, så det er bra Vet at fargestyring, CMYK og andre avanserte grafiker ting mangler i Gimp. Men den er heller ikke laget for proffe da Når du sier bildebehandling så lurer jeg imidlertid mer på hva du mener. - Den bildebehandlingen jeg gjør har ikke lidd noe tap fra en PS -> Gimp konvertering. Jeg har faktisk lært mer i Gimp, - lærte hvordan jeg kunne bruke hver fargekanal til å lage et S/H bilde med skikkelig trykk i. Dessuten har jeg lært meg Curves skikkelig. -- Hm, ja. Pattern-stamp mangler i Gimp ja... Finner andre småting også. Men det er slike ting en som ikke jobber med det sjeldent bruker. Forressten er scriptinga i Gimp mye kraftigere enn den du har i PS, - men det er igjen ikke for grafikere, men mer for lett-programmerere som meg (du kan alltids lage plugins til begge, men det er mye mer stress enn et script) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå