Gå til innhold

Støy i høytaler!:(

Anbefalte innlegg

Eg har eit problem med høgtalarane mine :no:

Problemet mitt kan vere ein innstiliing for windows, virus... eller noke eg ikkje veit :hmm:

Støyen er berre høyrbar når ein har høgtalarane på fullt, og lydkontroll på menyen på fullt... men det er forstyrrande for musikk redigerings program... installerte eit for ei stund sia... va då eg la merke til at det vart grumsete lyd... så la eg merke til lyden når ein bevega musa, og legg ned/ tek opp program fra menylinja...

Kan det vere at eg var kobla til internett når eg installerte programmet??? Har forresten sletta d, men lyden er der fortsatt!! :cry:

Noken me peil.. Speak up..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare hørbar når du har volumkontroll på fullt påde i software og på høyttalerene.. Hmm, hva skal du med så høyt volum? De fleste oppsett som ikke inngår dyre hifi-komponenter lider av dette, hvis jeg ikke tar feil er det dette som heter StN(Sound to Noise)-ratio, over et visst nivå klarer hverken lydkortet eller høytalerne å levere klar lyd uten forvrengning. Mitt tips er å få deg større høytalere eller bruke headset hvis du absolutt MÅ høre på høy lyd, slik at du kan skru ned litt på volumet på både høytalere og i software.

Lenke til kommentar

Ikke engang dyre hifi produkter låter bra med volumkontrollen på maks. Mengden støy på signalet øker ikke lineært med forsterkningen.

For å illustrere dette litt enkelt: Hvis du tenker deg en vanlig forsterker i et stereoanlegg; på "kvart" volum vil du ikke ha plagsomt mye støy på signalet (musikken), si at du har 2 i støy. Jeg velger bare et tall for å illustrere forholdet i støymengden, 2 i støy er egentlig helt absurd å si!

Så, det er 2 i støy :). Øker du volumet til halvt har du kanskje 4 i støy. Øker du til 3/4 volum så har du kanskje 7 i støy. Men på max volum har du 50 i støy. Jeg gjentar; det er absurd å måle støy slik, jeg gjør det bare for å illustrere hvordan støyen først øker sent, så fort. Den øker logaritmisk. Dette skjer selv på dyre anlegg.

En volumkontroll i PC vil fungere på samme måten så lenge denne er med å forsterker signalet. Hvis du har en software lydkontroller som kun demper signalet, og ikke forsterker det vil ikke denne ha dette problemet.

Så hva er løsningen? Let opp alle volumkontroller på maskina di og pass på at ingen står på fullt. Har du en som står veldig lavt og en som står veldig høyt så er dette en glimrende måte å skaffe seg masse støy på!

Knut

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Den støyen du hører når du skrur alt på fullt er nok elektromagnetisk stråling inne i kabinettet som slår inn på de analoge kretsene i lydkortet ditt. (..phew!)

Hvis du vil drive særriøst hjemmestudio må du nok skafferei eksterne bokser. (Og skikkelige kabler!)

Også må du lage mye bra mussikk !!

:w00t::dribble:

Lenke til kommentar

Har samme problemmet selv, ikke bare på fullt trøkk, men også på lav lyd. Spraker og suser i høtaler.. Når jeg bruker musen eller scroll hjulet så blir det en slags "scratche" lyd, dette er et problem på nye hk med onboard lydkort virker det som, eller er det noen ledninger innenbords som krysser hverandre ???

Mvh

RScue

Lenke til kommentar
Har samme problemmet selv, ikke bare på fullt trøkk, men også på lav lyd. Spraker og suser i høtaler.. Når jeg bruker musen eller scroll hjulet så blir det en slags "scratche" lyd, dette er et problem på nye hk med onboard lydkort virker det som, eller er det noen ledninger innenbords som krysser hverandre ???

Mvh

RScue

Ja, lydane mine kjem 'òg på litt lågare lyd... problemet e at det virkar inn på kvalteten på det eg tar opp med wavelab.

Eg merka d først når eg skulle legge inn noko eg hadde tatt opp på ein av konsertane våre (eit band eg spela i)...

Tek opp frå miksebordet så problemet ekje der.. har gjort slikt mange gonger før. Ein kamerat får heilt klar lyd, med samme program og ledningar.

Lenke til kommentar
Bare hørbar når du har volumkontroll på fullt påde i software og på høyttalerene.. Hmm, hva skal du med så høyt volum? De fleste oppsett som ikke inngår dyre hifi-komponenter lider av dette, hvis jeg ikke tar feil er det dette som heter StN(Sound to Noise)-ratio, over et visst nivå klarer hverken lydkortet eller høytalerne å levere klar lyd uten forvrengning. Mitt tips er å få deg større høytalere eller bruke headset hvis du absolutt MÅ høre på høy lyd, slik at du kan skru ned litt på volumet på både høytalere og i software.

For å høyre d tydleg må eg skru bra opp.. ikkje heilt fullt heller.. :cry:

Somebody.... :no: Help... :roll:

Lenke til kommentar

for morroskyld: Prøv å legge ledningen til musa utenom alle forsterkere av all sort, og se om lyden forsvinner.

Har samme problemet med min pc, men det er kun hørbart ved bruk av hodetelefoner GJENNOM forsterkeren min ;)

Prøv, og se om det hjelper for deg! :yes:

-mE

Lenke til kommentar

Hmm, jeg fant ut hva mitt problem var, jeg mutet ned lyden på en og en inngang, midi osv og fant ut at når jeg mutet aux helt ned så var det ikke støy på lyden lenger. Så åpnet jeg for alt av lyd innstilliger unntatt aux som stå på mute og nå er det fin fin ly :)

RSCUE

Lenke til kommentar
Hmm, jeg fant ut hva mitt problem var, jeg mutet ned lyden på en og en inngang, midi osv og fant ut at når jeg mutet aux helt ned så var det ikke støy på lyden lenger. Så åpnet jeg for alt av lyd innstilliger unntatt aux som stå på mute og nå er det fin fin ly :)

RSCUE

Ok... :hmm: ... e kanskje dumt spm.. men kest finn eg det valge...altså å mute Aux kanalen... fant den ikkje :blush: ????

Lenke til kommentar

RSCUE

Ok... :hmm: ... e kanskje dumt spm.. men kest finn eg det valge...altså å mute Aux kanalen... fant den ikkje :blush: ????

Aha :dribble: Må gå på alternativer for volukontroll - egenskaper - og så vel eg d eg vil skal synast på volumkontollpanelet... digg... ok takk for å få meg til å komme på tanken :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...