Gå til innhold

Gordian Knot problemer...

Anbefalte innlegg

Sitter her og prøver å lage en perfekt dvd-rip av en av dvd-ene mine. Det er bare for gøy, og jeg skal ikke selge videre eller noe... Så ikke mas om ulovligheter osv. :grin:

Følger den nye divx5-guiden på doom9.net, men som vanlig dukker det opp vanskeligheter. Tar for meg problem for problem her, og håper dere kan hjelpe meg med det...

1. Jeg skal ha subtitles på filmen og fyrer derfor opp Subtitles/Configure. Følger guiden, men jeg får bare en .idx-fil og en .sub-fil. Senere i guiden vil de ha den .ifo-fila som skulle blitt laget i denne sammenhengen... Men jeg får som sagt bare to filer. Hvor er den tredje (.ifo-fila...) eller hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne IFO-fila skal ligge sammen med VOB-filene fra DVD-en etter rippingen, ta og sjekk der. Jeg brukte SmartRipper, og der er det et valg om å ta med IFO-fila sammen med VOB-filene.

Jeg bruker RipItAll, som bruker sammme metode for generering av underteksting (DVobSub), og der lager den en IDX-fil, en SUB-fil og en RAR-fil (komprimert SUB-fil). Undertekstingen funker fint med bare IDX- og RAR-fila i tillegg til selve filmen.

Lenke til kommentar

Takk! Har allerede satt i gang encodinga, og jeg brukte da .ifo-fila som lå sammen med .vob-filene.

Ellers pakket jeg manuelt ned .sub-fila til .rar. Den originale .sub-fila ble slettet, som det står i guiden... Håper det gikk bra...

Når jeg får se resultatet kommer det gjerne flere spørsmål. Har et par småting jeg lurer på...

Lenke til kommentar

Joda, det ble en konge divx. Tar en del tid, men hva ofrer vi ikke vel for en bra dvd-rip? Dessverre var det et problem; det var nemlig ingen teksting... Så:

2. Kan noen beskrive nøyaktig hva jeg skal gjøre i Subtitle/Configure? Når skal jeg pakke .sub-fila til .rar? Når skal jeg slette .sub-fila? Skal jeg først trykke "ok", slik at jeg kommer til hovedvinduet i Gordian Knot, og deretter pakke, slette denne fila? (det var vel det jeg gjorde nå..?)

3. Må jeg kutte filmen på en spesiell måte for å få plass til teksten? Under Resolution/Crop kuttet jeg vekk alt det svarte... På egenskaper på den ferdige filmen står det 640*272 piksler...

4. Når det senere blir henvist til den .ifo-fila som skulle blitt laget under Subtitle/Configure... så er det rett å bruke den som ligger sammen med .vob-filene?

If you want permanent subtitles press the Select VobSub Files button and select the ifo file from the 3 files that VobSub has created for you. Hmm...

Lenke til kommentar

Nå gikk jeg ut ifra at RipItAll brukte samme system som GK, men dengang ei.

Når man legger inn (Direct)VobSub, så legger den i tillegg til sine egne filer en unrar.dll som gjør det mulig å bruke komprimerte SUB-filer i form av RAR-arkiver. Det samme gjør RipItAll når den kjøres for første gang.

Det ser ut som at Gordian Knot ikke legger inn støtte for RAR. Dette sier jeg fordi RIA komprimerte til RAR for meg ved slutten av enkodingen, og ikke at jeg måtte gjøre det manuelt. Det har seg sånn at RAR har flere måter å komprimere på, og at RIA automatisk velger passende komprimeringsmetode.

Jeg kan nå gi deg 3 følgende råd:

1. Bruk SUB-fila som den er sammen med IDX-fila, og ikke pakk den til RAR.

2. Hent nyeste versjon av DirectVobSub her.

3. Dropp Gordian Knot og gå over til RipItAll (eller EasyDivX).

Håper du får det til...

Lenke til kommentar

Det var da svært så vanskelig vi klarte å gjøre dette da...

Maskinen har stått på både dag og natt (har t.o.m. encodet film mens jeg er på skolen) Har testet ut litt forskjellige ting, og det viktigste av alt; jeg brukte .idx-fila!!! Den .ifo-fila jeg har snakket om hadde jo ingen hensikt! Nå fungerer subtitles/teksting ypperlig, også når jeg pakker .vob-fila til .rar.

gk-saveavs-subs.gif

Det er i punktet som blir henvist til på bildet at jeg velger .idx-fila. Der prøvde jeg før med .ifo-fila, men det fungerte som sagt ikke...

Responsen her på forumet var jo ikke akkurat enorm, men takk til EviLEddiE i hvert fall:) Ellers publiserer jeg her enda et spørsmål, men jeg poster samtidig på Doom9.net sitt eget forum, fordi jeg anser mulighetene større for å få svar der...

5.Filmene blir akkurat like, uavhengig om jeg pakker .sub-fila til .rar, eller beholder den som .sub. Skulle det ikke tatt mindre plass evt. blir bedre kvalitet på filmen ved å pakke den aktuelle fila til .rar?

Så herlig å endelig ha funnet et bra program til å encode divx! Gordian Knot er KJEMPE, men utenlandske guider kan lett misforstås... Lykke til folkens! :smile:

Lenke til kommentar

Ser på doom9 at det har kommet en ny versjon av GK, 0.26. Denne fikser for det meste bugs med bruk av DivX5.

Sist da jeg prøvde det ut, følte jeg at jeg fikk servert altfor mange relativt ukjente innstillinger på en gang. Slettet da GK med en gang, uten å ha kodet noen filmer med denne. RipItAll viser de valgene man trenger, på en mer brukervennlig måte, synes jeg.

Men siden det er dårlig med oppdateringer til RIA, så vurderer jeg å gå over til GK - får håpe at de fikser litt på brukergrensesnittet etter hvert..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...