Gå til innhold

Lage router med Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs jo på hva du skal route sammen, men minimum er jo to, for å få noe inn på ett interface og ut på ett annet.. Det går helt strøkent å bruke linux som en router, støtter flere routing protokoller, jeg mener, det finnes programvare som vil støtte ospf, rip, osv. Men dette er vel kanskje ikke det du var ute etter, det vanligste for hjemmebrukere er jo en nat router (Internett kommer inn, og blir "delt" på ja, for eks 192.168.0.0/24).. Noe slikt du mener?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

hei. :=)

 

jeg kjører et slikt system du snakker om :smile:

 

det er en 133mhz, med 32 mb ram.

Jeg har to nettverkskort.

Det ene koblet på switchen og det andre på ADSL modemet.

 

Routerprogrammet jeg bruker heter Coyote, og er _GENIALT_.... Det kjører kun på en floppy (du trenger ikke cdrom eller harddisk i maskina), og kan administrere 1000! maskiner :smile:

 

Du kan hente det på http://www.coyotelinux.com eller send meg en mail, så kan du få installasjonsfila (som du kjører under windows, på en anna maskin)...

 

 

[email protected]

 

MvH

Norwegian_Beret

Lenke til kommentar

Nå er eg litt forvirra her.... eg trodde router var ein box som delte intrenett forbinnelse og lan eg..... r d ikke d?? Eg skal bare dele nett til 2 maskiner.....Men bredbånd har ikke kommet her om før 2 år så eg har god tid....

Lenke til kommentar

En router er noe som tar noe inn på ett interface (modem, isdn, ethernet, fddi, frame relay, osv) og sender det ut på ett annet interface, eventuellt kaster det/ sender det tilbake..

Så da vil en bredbånds router (nat router som regel) falle under den katogorien..

En router kan være så mangt, du har stoore routere ute i internettet som router deg herfra til australia og tilbake, med en del fler enn to interfacer :wink:

For å dele en bredbånd linje (kjøre nat) så trenger du så godt som ingenting software messig, ett fungerendes linux system (trenger ikke være noe spessielt) lagt inn på en pc med to nettverkskort.. 99,5% av alle distro'er i dag følger det med de nødvendige verktøyene

Lenke til kommentar

ADSL, Linux og PC'ene er koblet til HUB'en.

 

Linux maskinen bruker eth0 til lokalnettverket (192.168.0.0/24) og ppp0 til internett (men ppp0 interfacet er på eth0 kan man si)

 

På denne måten oppfører maskinen seg som om det står to nettverkskort i maskinen, men man bruker bare ett.

 

Dette fungerer hvertfall hjemme hos meg! :wink:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: cecolon på 2002-05-20 13:23 ]

Lenke til kommentar

Skal installere et slikt rutersystem på en gammel pc hjemme nå.

 

Noen som har erfaring med smoothwall? Vurderer å installere noe slikt på min pc, men linux er noe jeg er helt blank på.

 

Noen som har prøvd coyote i forhold til smoothwall? cons/pros?

 

mvh Thomas

Lenke til kommentar

Har sett smoothwall in action ett par ganger, nå liker jeg å gjøre ting selv, men så ganske greit ut for en som ikke har greie på det så mye.. Konfiguererer alt via en website som du slenger opp på serveren, tror alt går rimelig bra av seg selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...