Gå til innhold

Skal kjøpe meg nytt skjermkort, ingen overklokking


Sylvarius

Anbefalte innlegg

Hei hei

 

Skal kjøpe meg nytt skjermkort i anledning Half-Life 2 Gold status.

 

Har nå et Sapphire Radeon 9800se 128 bit

 

Vil kjøre Half-Life 2 på maks, eller i alle tilfeller ha en godt merket løsning. Øvre grense for hva jeg er villig til å legge ut er 4200. Men om det blir billigere er det bare fint. nVidia er faktisk litt mer foretruket enn ATI, med mindre det ikke er et ati kort som gir utrolig mye mer for pengene.

 

Mitt system:

 

Abit nf7 v2.0

512 mb Twinmos ram (blir til 1 gb)

Athlon XP 3200

osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv dette: Sapphire Radeon x800Pro 256MB VIVO

 

Du får det vel for rundt 3500,-

 

Er et veldig bra kort i utgangspunktet, men dette kan du også softmodde til XT (regner med man kan det med Powercolor kortet også, men dette kortet er noe billigere).

Endret av odex
Lenke til kommentar
6800GT er mye mere fremtidsrettet med sin ariktektur enn X800 er.

Hva er det som gjør 6800 så mye mer fremtidsrettet enn X800 med 3Dc, PS2_b, overlegen fillrate (X800XT) og vertex ytelse?

 

Jeg tror nok både X800XT PE og GF6800Ultra vil være veldig low-end når PS instruksjoner begynner å overgå PS2_b. Selv 3DMark05 gjør ikke det og selv om en shader krever multi-pass på X800 så tviler det vil koste mye ytelse da kortet sikkert har mye båndbredde til overs med så lange shadere.

FP blending og ekte displacement mapping vil nok koste for mye ytelse på 6800 til å ha noe særlig reel nytte i spill. FP blending gjør i tillegg AA ubruklig og selv Epic med UnrealEngine3 satser på offset mapping i stedet for ekte displacement mapping. Andre SM3.0 funksjoner som geometry instancing har vist seg også å være mulig med SM2.0.

 

Jeg tviler på at SM3.0 gjør GF6800 noe spesielt mer fremtidsrettet enn X800.

 

"...It is important to point out that ATI’s RADEON X800 XT and PRO graphics cards handle extreme geometry load better compared to NVIDIA’s GeForce 6800 Ultra and GT, which may mean that from this point ATI’s visual processing units have higher future-proof than NVIDIA’s latest graphics processing units do."

- Xbitslabs

Dette kan vise seg å gi X800 en grei fordel over 6800 i f.eks LOTR The Battle for Middle-Earth som er et SM3.0 spill.

Lenke til kommentar

6800gt "slår" x800 i stock hastigheter, og uten modding i det hele tatt. ( "slår", som i at den gjør det bedre i benchmarks.. La benchmarks være en PEKEPINNE; men IKKE en konklusjon, da det varierer veldig fra test til test, hardware til harware, OG at x800 presterer bedre i visse situasjoner, mens 6800gt tar igjen på andre )

 

Mine tips.. men vil ikke si "kjøp ditten, kjøp datten". Du har fått tips om 2 veldig gode kort, 6800gt har sine pluss sider og minus sider, x800 har sine plusssider og minus sider.. Velg ut fra magefølelsen.. du vil ikke velge feil uansett.. begge er riktig valg ;)

Lenke til kommentar

Etterhva jeg har forstått så vil den lengste shaderinstruksjonen i HL2 være på hele skremmende 66 instruksjoner, dette ligger i en PS2.

DooM3 mener jeg å ha lest makser på 22.

 

Hva sier dette? Det er såvidt enkelte spill pirker borti (med den betydning at den 100% bruker det som ble "tilbudt" med den SDK'en) den teknologien som ble lansert for ca. 1 -> 1 & 1/2 år siden...

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt et 6800GT fremfor et x800 pro. All over yter det litt bedre. Men dette er diskutert før, og jeg tror alle kom frem til at det kortet gir mer for pengene. Iallfall så lenge man ikke skal klokke. Da vil vel et x800pro vivo være et klart valg. Men dette virket ikke aktuelt for trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...