Gå til innhold

XP3200+ vs AMD64 3200+

Anbefalte innlegg

Sammenlignet med en XP3200+ gir en overklokket A64 3000+ en ytelsesforbedring på 57%!

Tallene burde vel tale for seg selv..

Det var vel dette jeg tenkte på i min første posting..

Og de som påpeker at det ikke er så stor forskjell.. er gjennomgående folk som sitter med "skamklokkede" XP-M prosessorer..eller?

Gjør du tilsvarende med en A64-cpu er det ren "walkover" i benchmark, så det er vel lurt å sammenlikne enten..helt uklokkede (da er vel en XP-M supertreg) eller "skamklokkede" system for å si hvor mye bedre A64 er enn XP? :whistle:

Poenget er at en oppgradering til XP-M på et eksisterende Socket A system er langt rimeligere enn å kjøpe et helt nytt A64 system og ved 2.5GHz+ så yter XP-M meget bra. Det er forsatt mang en A64 cpu som yter bedre, men XP-M henger fortsatt svært godt med i svingene, så for min del har jeg ikke behov for å bruke penger på A64 før det kommer en rimelig A64 som gir litt rom for å leke (f.eks A64 mobile :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenlignet med en XP3200+ gir en overklokket A64 3000+ en ytelsesforbedring på 57%!

Tallene burde vel tale for seg selv..

Det var vel dette jeg tenkte på i min første posting..

Og de som påpeker at det ikke er så stor forskjell.. er gjennomgående folk som sitter med "skamklokkede" XP-M prosessorer..eller?

Gjør du tilsvarende med en A64-cpu er det ren "walkover" i benchmark, så det er vel lurt å sammenlikne enten..helt uklokkede (da er vel en XP-M supertreg) eller "skamklokkede" system for å si hvor mye bedre A64 er enn XP? :whistle:

Poenget er at en oppgradering til XP-M på et eksisterende Socket A system er langt rimeligere enn å kjøpe et helt nytt A64 system og ved 2.5GHz+ så yter XP-M meget bra. Det er forsatt mang en A64 cpu som yter bedre, men XP-M henger fortsatt svært godt med i svingene, så for min del har jeg ikke behov for å bruke penger på A64 før det kommer en rimelig A64 som gir litt rom for å leke (f.eks A64 mobile :p)

men den kan vel ikke sammenlikne seg med en fx-53, noe som en amd3000+ lett kan :!: og den eier tilogmed fx-53!!! fra 1,8 ghz til 2,6 synes nå jeg at er fint rom å leke på :)

prisen er seff litt høy, men iaffal ikke 8000++ kr :p mer i underkant av 3000 kr (/m 939 mobo)

uansett, holder GEIL pc3200 @ 280-90 FSB? jeg må tune litt på memory timings da.. kan ingenting om det der :/

Endret av Messerschmitt109
Lenke til kommentar

Mja, 3200+ er nominelt korrekt minne til A64, men du bør vurdere å gå for 3500+ dersom prisforskjellen ikke er for stor. Skal du overklokke FSB så er det en reell sjanse for at minnet ikke henger med (400MHz FSB drar allerede den fulle båndbredden av DDR3200), og du må iallefall regne med å øke memory-latensen fra f.eks 2 til 2.5 eller 3. Samtidig er det ikke så sjelden at en minnebrikke som er sertifisert for en gitt hastighet fint greier en overklokking på 10-20% så det kan gå bra.

Fordelen med å eventuelt kjøpe raskere minne er vel først og fremst at du har litt å gå på til neste prosessor, men når det er sagt så har vi vel alle opplevd at slike planer faller fullstendig i fisk fordi neste generasjon bruker andre teknologier osv.. :hmm:

Lenke til kommentar

mm... en kompis mener at jeg burdte kjøpe 1gb OCZ pc3200 minne for de er gode overklokkere? hmm... uansett, jeg skal få fsb'en opp til 280-90 helst... hva skjer hvis jeg har for høy fsb for minnet? blir det grilla da eller bare klikker det? :p litt risky det her synes jeg. kan ingenting om timings, etc... men altså CAS latency fra 2 til 2,5 eller 3 ikke sant? :hmm::blush:

edit: visste ikke at minne var så dyrt :ohmy: koster jo flesk.. så det er out of the question. kan jeg regne med mye, mye dårligere ytelse hvis jeg stiller på timings og latency?

Lenke til kommentar

280-290 er vel kanskje litt høyere enn det du burde håpe på, såfremt du ikke har ekstremt kjøleutstyr og ikke er redd for å ødelegge utstyret. Husk det er STOR forskjell mellom 200 og 290 ..... jeg tviler på at noe minne som er rated til 3200 går i 280-290 mhz, uansett hvor gode brikkene er til å overklokke. Gå for isåfall pc3500

Lenke til kommentar
280-290 er vel kanskje litt høyere enn det du burde håpe på, såfremt du ikke har ekstremt kjøleutstyr og ikke er redd for å ødelegge utstyret. Husk det er STOR forskjell mellom 200 og 290 ..... jeg tviler på at noe minne som er rated til 3200 går i 280-290 mhz, uansett hvor gode brikkene er til å overklokke. Gå for isåfall pc3500

winchester 3000 prosessoren @ 1,8 ghz klarte dette med luftkjøling lett. var ganske kald oxo. men jeg er klar over at geil pc3200 ikke tåler det.. selfølgelig ikke. men hvis jeg tar latency fra 2 til 2,5 eller 3 og slakker ned på timings går det jo sikkert? GEIL pc3200 har forresten heat spreaders.. :p

Lenke til kommentar

Testene viser at noen få spill (f.eks.) Doom3 yter bedre på A64 en AthlonXP på samme rating. Men dette er ikke gjennomgående. Etter å ha browsa gjennom en del tester, ser jeg at A643200 får litt dask av XP3200 på en god del spill / progs pga klokkehastighet. Har sammenligna min XP3000 med A64 scores, og det er bare i Doom3 + et par andre spill at jeg ikke slår den..

Simen

Lenke til kommentar
Testene viser at noen få spill (f.eks.) Doom3 yter bedre på A64 en AthlonXP på samme rating. Men dette er ikke gjennomgående. Etter å ha browsa gjennom en del tester, ser jeg at A643200 får litt dask av XP3200 på en god del spill / progs pga klokkehastighet. Har sammenligna min XP3000 med A64 scores, og det er bare i Doom3 + et par andre spill at jeg ikke slår den..

Simen

ehm... det jeg tenker å gjøre er å klokke en socket 939 3000+ til 2500 eller 600 mhz... da er den omtrent på fx53 ytelse.

Lenke til kommentar

du får a tak i pc3200 minne som klarer 280 fsb (bh-5) mene det innebærer massiv volt, formann har jo brikker som klarer 280fsb, mene det er med 3,7v

formann: tilgi meg om jeg husker feil :)

det største problemet blir å komme så høyt på HK, det er vel ingen som har klart å komme stabilt over 270 fsb med to brikker, og rekordene er vel rundt 290 med en brikke.

mitt tips er, kjøp ocz pc3700 cl2 (søk igjennom nyhetene på hw.no så kan du lese om de) de er godkjent for opptil 3v og klarer 233fsb @ 2-3-3-8 som er veldig bra, faktisk de eneste brikkene jeg vet om som klarer cl2 med så høy fsb med garanti

og de klokker nok ganske bra også tror jeg

de fleste socket 754 cpuene klarer 2,5ghz greit, det har ikke noe å si om det er 3000+ eller 3400+, det er en grense på ca2,5 som de fleste stopper på

fordelen med 939 er dual channel på minnet. om de klokker bra vet jeg ærlig talt ikke.

så det beste nå er nok en socket 939 3500+ med nforce 4 hk og ocz pc3700cl minne :thumbup:

Lenke til kommentar

spirre, les her: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2242

fordelen med socket 939 er 90 nm (winchester core) kontra newcastle's 130 nm

newayz.. jeg fatter ikke hvor jeg stiller det der 2-3-3-8 greierne.. jeg har noe jeg kan stille på minne i bios'en men det er bare tre tall? og hvorfor finnes ikke ocz på komplett.no? :/

edit: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19156 < Hva sier dere til de der? :love:

eller disse kanskje? https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=22560

visste ikke helt, det er jo ikke heatsinks på dem

og forresten, OCZ er helt out of the question, de er alt for dyre.

Lenke til kommentar

jeg håper selvfølgelig ikke på å nå 290 på rammen :p går det an å bare overklokke CPU og ikke ram? det hadde jo vært kos :p vet ingenting jeg! :!:

ojsann de her så najs ut: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1625

men er det virkelig verdt det? har jo selv 256*3 pc3200 geil minne. blir det bedre ytelse med disse selv om det bare er 256*2 iogmed at jeg kan kjøre lavere latency og høyere hastigheter?

Lenke til kommentar

timings har litt å si på amd systemer, ikke så mye på intel.

Messerschmitt109: jeg kjenner til 130 kontra 90nm cpu'ene. mene etter det jeg har lest og hørt så virker det som det ikke er store forbedringa, og i alle fall ikke så stor som folk håpa på

de kingston brikkene er ddr2, de vil ikke passe på amd enda. corsair value serie er bilig ram, og yter deretter. ocz som du linker til er det beste valget av de tre.

om du skal ha høy fsb så er det en av to ting du kan gjøre, enten kjøpe ram som klarer så høy fsb som du ønsker, denne rammen er ofte ikke spes bra på timings og er sjelden noe bedre en noen "svakere" brikker med bedre timings som klokker bedre. en ting du kan gjøre er å leite opp to brikker med bh-5/6 chips, de klokker noe sinsykt om du bare forer litt volt på de

Lenke til kommentar
timings har litt å si på amd systemer, ikke så mye på intel.

Messerschmitt109: jeg kjenner til 130 kontra 90nm cpu'ene. mene etter det jeg har lest og hørt så virker det som det ikke er store forbedringa, og i alle fall ikke så stor som folk håpa på

de kingston brikkene er ddr2, de vil ikke passe på amd enda. corsair value serie er bilig ram, og yter deretter. ocz som du linker til er det beste valget av de tre.

om du skal ha høy fsb så er det en av to ting du kan gjøre, enten kjøpe ram som klarer så høy fsb som du ønsker, denne rammen er ofte ikke spes bra på timings og er sjelden noe bedre en noen "svakere" brikker med bedre timings som klokker bedre. en ting du kan gjøre er å leite opp to brikker med bh-5/6 chips, de klokker noe sinsykt om du bare forer litt volt på de

vel.. jeg synes nå bedre enn FX53 ytelse for under 2000 kr er meget bra :p

så de der ocz brikkene futter best? hmm... jeg tenkte at jeg skulle stille på det der FSB:DRAM opplegget. dette gjør vel slik at mhz'en på rammen går ned i forhold til den totale FSB'en? det er jo en fin løsning :) jeg skulle i hovedsak klokke CPU'en IKKE ram.

Lenke til kommentar

Umm... må bare spørre, men hva er poenget med å øke FSB dersom du klokker RAM'en asynkront? FSB er jo nettopp minnebåndbredde, og når man øker FSB er det nettopp for å bedre minnebåndbredden. Overklokking av CPU internt, ja det kan være et poeng, men for å dra noe nytte av høyere FSB så *må* minnet også klokkes opp - i verste fall risikerer du å redusere ytelsen fordi CPU og minnebuss ikke lengre er i synk.

Eller?

Lenke til kommentar

Simen

Jeg har selv en XP-m 2400 35 watt som jeg kjører på 2300 mhz, dvs. ca XP-3300+.

Jeg har studert testene, og det er bare på enkelte ting at en XP matcher en A64 ved samme "rating". Slik jeg ser det er XP stort sett like hurtig hvis:

1. Applikasjonen ikke er følsom for minnebåndbredde/latency.

2. Ikke krever SSE2

3. Bruker FPU mye

CD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Umm... må bare spørre, men hva er poenget med å øke FSB dersom du klokker RAM'en asynkront? FSB er jo nettopp minnebåndbredde, og når man øker FSB er det nettopp for å bedre minnebåndbredden. Overklokking av CPU internt, ja det kan være et poeng, men for å dra noe nytte av høyere FSB så *må* minnet også klokkes opp - i verste fall risikerer du å redusere ytelsen fordi CPU og minnebuss ikke lengre er i synk.

Eller?

sorry for å bringe opp en eldgammel tråd, men jeg søkte på google etter 939 3000+ og fant det her :p bare lurte på om det shizo sier stemmer, trodde at ram ikke var nødvendig å oppgradere så lenge du ikke brukte alt sammen i prosesser? eller?

btw: se signaturen min for hvor høyt jeg klare å presse rammen min. mulig at jeg klarer mer... den klikka iaffal med CAS latency 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...