Gå til innhold

XP3200+ vs AMD64 3200+

Anbefalte innlegg

jeg har en xp2500+ oc'a til xp3200+ og lurte på om en amd 64 3200+ ELLER 3000 (512 kb cache, 1024 er for dyrt) ville gjøre stor forandring på ytelse. jeg tror jeg er ganske cpu-limited sett at å forandre AA og AF fra 0 til 4 og 8 ikke forandret _NOE_ på fps'en i CS source stress test, men derimot hvis jeg overklokket FSB'en 4 mhz fikk jeg rundt 5 fps increase! oxo får jeg bare 2 fps increase fra 350/1000 til 415/1100 i source stress test. eller kanskje jeg heller skulle anskaffe en pentium 4 3,0 ghz? hva synes dere?

edit: btw, får ca 107 fps i stress test, ca 113 med 2025 mhz på cpu (204 FSB).

Endret av Messerschmitt109
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Sålangt jeg har fulgt med så vil en oppradering fra XP3200+ til AMD64 3200+ være ett "kvantesprang" i ytelse... :p

Og siden du tydeligvis bedriver tiden med spill/3D-games så er nok AMD64 ett bedre valg en tilsvarende (pris) P4-system.

Lenke til kommentar
Sålangt jeg har fulgt med så vil en oppradering fra XP3200+ til AMD64 3200+ være ett "kvantesprang" i ytelse... :p

Og siden du tydeligvis bedriver tiden med spill/3D-games så er nok AMD64 ett bedre valg en tilsvarende (pris) P4-system.

aha... men hvorfor det egentlig? AMD 64 3200+ har vel oxo 200*2 mhz FSB... og er klokket på 2000mhz kontra xp3200+ sine 2200 mhz. samme 512kb cache. det eneste som er bedre er visst bedre ytelse når 64 bit kommer og at den har 64 bit 'memory controller' hva enn det er. eller?

Lenke til kommentar

Tja, det er vel en 10-15% ytelse i såill ifra en XP3200 til en Athlon 64 3200+, hvorvidt det er et kvantesprang eller ikke får andre avgjøre. Hvis jeg skulle oppgradert så ville jeg heller ha siktet litt høyere enn A64 3200+ :)

Hva med en XP-M overklokket til 2.5GHz, da er man vel på sånn ca A64 3200+ nivå? ;)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tja.. hva med ett overklokket A64-system? :)

Jeg sjekket litt på X-bit labs igjen...glemsom må vite.. og det er som C4Stor skriver.. ca. 15% bedre ytelser (f.eks. 3DMark01) fra XPnnnn til A64nnnn.

Tror jeg overdrev litt her ja.. da jeg mente å huske å ha sett at de her på forumet (og ORB/ARC) som har A64+"et-gitt-skjermkort" scorer en god del høyere enn de som har XP+"ett-gitt-skjermkort".

XP-M er nok den prosessoren som gir mest ytelse for penga.. og som fremdeles er mange "klokkeres" favoritt..

Av en elller annen grunn har jeg ikke begynt å "tukle" med en slik en.. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

:/ men er det meninga at man skal kunne droppe så lett ned til 40-60 fps i cs:source? det funker fint på 16 mannservere /m 1024*768 alt på high, 4xaa og 8xAF (dvs går aldri under 60... holder seg på 60-200), men på servere med flere spillere det kan det dette ned til 40 :/ det er forresten ganske hærslig å droppe ned til 60 når man har 85 hz :p

er amd 64 gode overklokkere forresten? er det mulig å f eks klokke en 3200+ @ 2ghz til 2,4 ghz med en vanlig vifte?

tror nesten andreas har rett. det er neppe verdt å punge ut en tusenlapp for mobo og to for en cpu når ytelsen bare blir litt bedre. :no:

Lenke til kommentar

Ja.. skulle da gå ann å klokke disse opp noen hundre MHz... Men å gå opp fra XP 3200+ til A64 3200 vil ikke gi en ekstrem ytelsesforbedring... Jeg mener ikke at det er verdt 3000 kr...

Men å gå over på Socket 939 og A64 3500+ kunne da vært noe?

vil jo koste i underkant av 4000 kr.

Lommeboken din får bestemme ;)

Vente på nForce 4 kanskje..

hm. :hmm:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Denne grafen er kanskje av interesse:

Anandtechs Doom3 CPU-benchmark

Å gå fra en XP3200+ til en A64 3000+ gir 25% mer FPS (på 800x600 hvor CPU er flaskehalsen).

Hvis man venter et par uker og kjøper winchester-utgaven av A64 3000+ er følgende faktum interessant. Selv med standardkjøleren som følger med kan denne overklokkes til 2.4GHz, samme hastighet som FX53. På denne hastigheten er ytelsen slik:

AMD Winchester overclock benchmark

Sammenlignet med en XP3200+ gir en overklokket A64 3000+ en ytelsesforbedring på 57%!

Tallene burde vel tale for seg selv..

Lenke til kommentar

aha... men hvorfor det egentlig? AMD 64 3200+ har vel oxo 200*2 mhz FSB... og er klokket på 2000mhz kontra xp3200+ sine 2200 mhz. samme 512kb cache. det eneste som er bedre er visst bedre ytelse når 64 bit kommer og at den har 64 bit 'memory controller' hva enn det er. eller?

Jeg har en XP-M 2400 som jeg kjører på 2300 mhz på 1.65 volt. Det skulle tilsvare en +3300 rating i forhold til andre XP-prosessorer.

Jeg venter med A64 til en kan kjøpe en CPU som gir _merkbar_ ytelsesforbedring. I "gamle" dager hadde jeg som politikk å ikke oppgradere noe får jeg fikk dobbel ytelse i forhold til det gamle. Det kan jeg jo bare glemme nå hvis jeg vil ha noe nytt utstyr å leke med :D.

Forresten, som en annen her sa, A64 har minnekontroller innbygd på CPU.

CD

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg er det kun spill med 64bits støtte som amd 64 er bedre på enn intel. og det nyeste chipsettet er igrunn ikke så veldig dyrt heller, jeg har kjøpt hk og cpu socket775 og jeg har betalt ca 2600,-

vil ikke si det er dyrt for en 3GHz med 1MB cache hyper threading 800MHz quad piped busshastighet, fire raid s-ata to raid ide, en vanlig ide pci express x16 og en egen pci slot egnet for nettverkskort.

edit:

fsb 404 :dribble:
ikke helt korrekt men en fin tanke ihvertfall Endret av AgUr
Lenke til kommentar

Nå skal man ikke bli for opphengt i megaherz - det er bare identiske prosessorer som strengt tatt kan sammenlignes basert på klokkefrekvens.

På samme måte som at en AMD 2.4GHz-prosessor i realiteten er kjappere enn en Intel 3.6GHz prosessor, er det store forskjeller i arkitekturen mellom Athlon XP og A64. En av dem er en onboard minnekontroller og en drastisk forbedret båndbredde mot minnet. Den eneste sammenligningen som er nyttig eller overhodet verdt å diskutere er benchmarks av reelle applikasjoner som spill, content creation osv. Synsing om antall gigahertz er bare villedende fordi, som sagt, arkitekturene er ulike og dermed oppfører seg fullstendig annerledes. Du kunne like godt sammenligne med en powerPC - antall megaherz er irrelevant, det er rell ytelse du vil ha og da må man se på benchmarks.

Nå er jeg forsåvidt enig i at det ikke er et poeng å oppgradere før man får en reell ytelsesforbedring, og det er også en stund til 64-bits prosessorene virkelig får vist hva de er verdt (ingen spill bruker i dag 64-bits kode) men det er faktisk en del å hente på å bytte arkitektur i dag også. Jeg tror det koker ned til at man oppgraderer når man føler det er nødvendig og kjøper det som der og da representerer mest guffe per krone. Så får man bare akseptere at det kommer noe kjappere igjen om noen måneder - så lenge Moore's lov fremdeles funker vil det alltid være slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sammenlignet med en XP3200+ gir en overklokket A64 3000+ en ytelsesforbedring på 57%!

Det var vel dette jeg tenkte på i min første posting..

Og de som påpeker at det ikke er så stor forskjell.. er gjennomgående folk som sitter med "skamklokkede" XP-M prosessorer..eller?

Gjør du tilsvarende med en A64-cpu er det ren "walkover" i benchmark, så det er vel lurt å sammenlikne enten..helt uklokkede (da er vel en XP-M supertreg) eller "skamklokkede" system for å si hvor mye bedre A64 er enn XP? :whistle:

Lenke til kommentar

Det var vel dette jeg tenkte på i min første posting..

Og de som påpeker at det ikke er så stor forskjell.. er gjennomgående folk som sitter med "skamklokkede" XP-M prosessorer..eller?

Gjør du tilsvarende med en A64-cpu er det ren "walkover" i benchmark, så det er vel lurt å sammenlikne enten..helt uklokkede (da er vel en XP-M supertreg) eller "skamklokkede" system for å si hvor mye bedre A64 er enn XP? :whistle:

Ingen tvil om at A64 generelt yter bedre i spill, og i Doom3 er jo ytelsesforskjellen veldig stor.

I mange andre applikasjoner er forskjellen minimal. Selv vurderte jeg å oppgradere fordi jeg kjører noen store analyser i Matlab. Siden det var mitt inntrykk at A64 var vesentlig kjappere enn min XP, basert på spillbenchmarks, ble jeg overrasket da jeg fant ut fra Matlab-benchmarks at det nesten ikke var forskjell på A64 og XP.

Konklusjonen min var at jeg kanskje må opp til omtrent socket 939 A64 3800+ for å virkelig merke forskjell i Matlab. Pr. dags dato er prisen for høy for den lille ytelsesforskjellen. I stedet setter jeg kanskje opp en server som batch-kjører jobbene. Har deler liggende :-).

CD

Lenke til kommentar

en pentium 4 er vel bedre til enkelte ting enn amd 64. f eks rome: total war hvor cpu'en må kalkulere sinnsykt masse ting.. eller hur? :p

interessant schizo, men jeg tror det der er de som har 1024 kb cache... de koster dobbelt så mye som de med bare 512 kb cache.

men hvis det ikke er det ser det jo veldig najs ut! vil winchester prosessorene være dyrere enn vanlige?

Lenke til kommentar

fy faen den 3000+'en med winchester core er vill.. tror jeg bestiller et 939 socket hovedkort, 3000+ 939 og en thermaltake silentboost k8. andandtech klarte å klokke den til 2600 mhz og den utklasset fx53.. fra 1,8 ghz til 2,6 !!! :O og den kommer bare til å koste i underkant av 2000 kr! menneh jeg lurer på vilken type minne jeg burdte kjøpe? det går vel ikke an å overklokke prosessoren hvis minne ikke tåler det, eller hur? :/ Har 256*3 pc3200 DC GEIL minne, holder det? og kanskje en mobo anbefaling?

jeg tenker å overklokke den til 2,4-5 ghz btw...

edit: går for en MSI K8N Neo2 som i andandtech testn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...