Gå til innhold

Problemer med overklokking av AMD64 (FIKSET!)

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem ang. overklokking.

Jeg har skiftet ut PSU, og kjøling til prossesor for å klare litt høyere klokke frekvenser, men etter jeg bytta ut komponentene så klarer jeg ikke å klokke. :cry:

Må innrømme at je ikke er særlig erfaren med klokking, men prøver for å lære, og for det er gøy!

Jeg brukte tidligere MSI core senter for klokking da je syntes dette var en trygg og idiot sikker måte å prøve meg fram

før jeg begynte å rote rundt i den skumle biosen.

Jeg klarte å kjøre stabilt på 2550Mhz og syntes det var greit nok, men fant så ut at det var kjøling og PSU så satte begrensningene i min pc.

Så jeg bestilte ny PSU en CWT 550ADP 550watt for denne skulle klare å levere mer strøm enn min gamle, en Thermaltake silent purepower 420watt

Og original kjøleren ble byttet ut med thermalright SLK-948u og ei papst 92x92mm vifte.

Jeg har ingen anelse på hva som er galt for systemet virker mer ustabilt med ny kjøler og ny PSU.

Temperaturen Falt med 10C på prossesoren ette bytte av kjøleren.

Så det hadde vert fint med litt innspill og hjelp.

Spec:

AMD64 3400+

MSI K8N neo platinum

Sapphire x800pro vivo

corsair value s pc3200 2x512

Og si ifra hvis det er noe mer dere lurer på ang. pc så skal jeg svare etter beste evne.

Endret av kamikaze666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men så fort jeg går inn i ett program, benchmarker eller prøver å spille så får jeg en blå skjerm og pcen re starter seg selv.

Kan ikke justere fsben over 205 for da re-booter pcen.

Prøvde meg litt i bios og men det var litt mye å justere på der,

men der ville ikke pcen boote en gang når jeg satt fsben over 205

Endret av kamikaze666
Lenke til kommentar

Kan jo prøve det, men problemet er jo at jeg klarte å klokke uten problem før jeg byttet PSU og kjøling til CPU. Uten å trenge å justere noe annet en fsben.

I core senter vell å merke

Hvor mye slappere timings foresten?

I dag står de på 200mhz 2.5 3 8 3 T1

Som er default i biosen.

Det samme er alla andre innstillinger som gjelder timings og justeringer av minne, CPu og skjermkort.

Men kan det ha noe å si at den vifta jeg bruker på cpuen ikke har turtallsgiver?

Endret av kamikaze666
Lenke til kommentar

Vet ikke how much sense dette gir, men jeg kjøpte meg 64biter selv nettopp, og den ble MYE mer stabil etter at jeg hadde laste ned SP2 til XP

:whistle::hmm:

Verdt et forsøk, jeg pleide å få ca èn ufrivillig restart om dagen, nå skjer det aldri lenger. :w00t:

Lenke til kommentar

Du sier du har byttet kjøler til CPU. Jeg tipper problemet ditt ligger her. Siden du sier at du ikke greier å klokke like høyt etter endringen, og du beskriver problemer som typisk tyder på overoppheting internt i CPU'en, ville jeg tatt en titt på monteringen av kjøleribba. En vanlig feil er å bruke for mye kjølepasta - dette har motsatt virkning av den ønskede, da virker den nemlig isolerende. Du skal bare påføre et tynt, tynt lag som akkurat dekker prosessorkjerna og ikke tyter ut på sidene når du setter på kjøleribba.

Kan også tenkes at vifta ikke går på riktig hastighet, er montert feil vei el.l.

Lenke til kommentar
Vet ikke how much sense dette gir, men jeg kjøpte meg 64biter selv nettopp, og den ble MYE mer stabil etter at jeg hadde laste ned SP2 til XP

Hmmmm! SP2 kommer jeg ikke til å laste ned med det første, for det er litt for mye tull med den

og det er litt problemer med den hvis du har 64bits CPU og NOD32 virus program så jeg har.

har du fortsatt standard vcore ? sett den litt høyere i såtilfelle.. ( øk 0.05 om gangen, så test og se om den er like ustabil )

Forandre på Vcore har jeg prøvd, og det hjalp heller ikke.

Du sier du har byttet kjøler til CPU. Jeg tipper problemet ditt ligger her. Siden du sier at du ikke greier å klokke like høyt etter endringen, og du beskriver problemer som typisk tyder på overoppheting internt i CPU'en, ville jeg tatt en titt på monteringen av kjøleribba. En vanlig feil er å bruke for mye kjølepasta - dette har motsatt virkning av den ønskede, da virker den nemlig isolerende. Du skal bare påføre et tynt, tynt lag som akkurat dekker prosessorkjerna og ikke tyter ut på sidene når du setter på kjøleribba.

Kansje jeg skulle prøve å ta av CPu kjøleren når jeg kommer hjem og sjekke.

Har målt temperaturen med et fluke digitalt termometer med sonde før og etter bytte av kjøler og den

viste 10C i temperatur fall på CPU men er villig til å prøve alt.

Kan også tenkes at vifta ikke går på riktig hastighet, er montert feil vei el.l.

Jeg har montert vifta slik at den blåser på kjøleribba.

jeg ville tro at vifta står på fullt siden jeg bestilte feil vifte, en uten turtallsgiver.

Vet ikke hvor mye dette har å si, men tenkte jeg skulle nevne det.

Link til vifta:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=449

det stårat det er 3pin kontakt men det var 4pin kontakt på den jeg fikk så jeg måtte kjøpe meg en adapter til den.

Jeg skal ta å ta av CPU kjøleren når jeg kommer hjem og legge på et nytt tyyyyyyyyyyyyyynt! lag med pasta

og se hva som hender.

kommer med tilbake melding senere.

Håper det bare er kjøle pastaen jeg har vært for ivrig med. :blush:

Takk for all hjelp til nå. :)

Og at dere er like ivrige etter å hjelpe mer hvis problemet ikke ordner seg med et nytt lag med pasta :D

Endret av kamikaze666
Lenke til kommentar

Jeg har montert vifta slik at den blåser på kjøleribba.

jeg ville tro at vifta står på fullt siden jeg bestilte feil vifte, en uten turtallsgiver.

Vet ikke hvor mye dette har å si, men tenkte jeg skulle nevne det.

Link til vifta:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=449

det stårat det er 3pin kontakt men det var 4pin kontakt på den jeg fikk så jeg måtte kjøpe meg en adapter til den.

Jeg skal ta å ta av CPU kjøleren når jeg kommer hjem og legge på et nytt tyyyyyyyyyyyyyynt! lag med pasta

og se hva som hender.

kommer med tilbake melding senere.

Håper det bare er kjøle pastaen jeg har vært for ivrig med. :blush:

Takk for all hjelp til nå. :)

Og at dere er like ivrige etter å hjelpe mer hvis problemet ikke ordner seg med et nytt lag med pasta :D

Hmm, jeg lurer på om ikke du bør snu den vifta slik at den suger varm luft bort fra CPU'en. Korriger meg hvis jeg tar feil, men i de fleste kabinetter har man CPU rett under strømforsyningen, og moderne PSU'er har to vifter som begge jobber med å suge luft ut av kabinettet - og hvor vifta på undersiden dermed vil dra luft bort fra CPU (og dette er ikke tilfeldig). Hvis du da har en vifte som blåser ned på CPU så vil denne slåss mot PSU-vifta (som altså også suger bort luft) og dermed blir netto luftgjennomstrømning mye mindre. Snur du vifta så vil kjølig luft trekkes fra kabinettet, over kjøleribene på CPU, og suges videre ut av kabinettet via PSU-vifta.

Slik pleier ihvertfall jeg å montere ting :)

Lenke til kommentar

Oops!!! :blush::blush:

Snakk om flause.......

Tok av kjøleribba på prossesoren nettopp, og gjett va jeg hadde glemt å fjerne?

Den plastikkbiten som hindrer dritt i å feste seg i bunnen av kjøleribba!!!! :whistle:

Grit nok at jeg var trøtt når jeg bytta den, men så trøtt trodde jeg ikke at jeg var.

Så en kjempe stor takk til schizo!!!

Uten ditt forslag så hadde jeg kansje aldri funnet ut av det før CPUen hadde gått til h..vte!!!

Skal nå montere kjølebibba på igjen, og da et nytt spørsmål...

Suck or blow?

Skal vifta blåse kald luft på kjøleribba eller suge varm luft vekk fra kjøleribba?

Endret av kamikaze666
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Jeg har et problem ang. overklokking.

Jeg har skiftet ut PSU, og kjøling til prossesor for å klare litt høyere klokke frekvenser, men etter jeg bytta ut komponentene så klarer jeg ikke å klokke. :cry:

Må innrømme at je ikke er særlig erfaren med klokking, men prøver for å lære, og for det er gøy!

Jeg brukte tidligere MSI core senter for klokking da je syntes dette var en trygg og idiot sikker måte å prøve meg fram

før jeg begynte å rote rundt i den skumle biosen.

Jeg klarte å kjøre stabilt på 2550Mhz og syntes det var greit nok, men fant så ut at det var kjøling og PSU så satte begrensningene i min pc.

Så jeg bestilte ny PSU en CWT 550ADP 550watt for denne skulle klare å levere mer strøm enn min gamle, en Thermaltake silent purepower 420watt

Og original kjøleren ble byttet ut med thermalright SLK-948u og ei papst 92x92mm vifte.

Jeg har ingen anelse på hva som er galt for systemet virker mer ustabilt med ny kjøler og ny PSU.

Temperaturen Falt med 10C på prossesoren ette bytte av kjøleren.

Så det hadde vert fint med litt innspill og hjelp.

Spec:

AMD64 3400+

MSI K8N neo platinum

Sapphire x800pro vivo

corsair value s pc3200 2x512

Og si ifra hvis det er noe mer dere lurer på ang. pc så skal jeg svare etter beste evne.

har akkurat samme hovedkort og 3400+ clawhammer men jeg klarer ikke 2500 mhz og jeg har disse ram brikkene...

Har du noen råd til hvordan jeg kan sette bios for å komme lengre... Har 500w psu oxo hvis det har mye å si....

Takker for svar....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...