Gå til innhold

Råd og erfaringer til hjelp av lcd-kjøp


Tarannon

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg og samboeren min er på jakt etter to nye skjermer, og bestemte oss for å kjøpe lcd. Vi har undersøkt massevis av nettsteder og dusinvis av tester og guider, og begynner egentlig å bli mer og mer forvirret for hver test vi leser. Skjerm er såpass viktig og såpass dyrt at vi vil være sikker på at vi kjøper noe vi kan være fornøyd med i flere år. Derfor kommer vi hit for å spørre om råd.

 

Vi vil begge ha minst 19" og det er viktig at begge skjermene har bra innsynsvinkel. Min skjerm kommer til å bli mest brukt til spill og 3d/2d design, mens samboeren sin mest til film (men også litt spilling). Vi vil helst at skjermene ikke skal koste mer enn 5k stykket.

 

Noen råd om skjermer som passer til vårt bruk?

 

 

Jeg fant en skjerm på prisguiden her, til under 3500 (LG L1915S). Etter det jeg kan skjønne i fra spesifikasjonene, er dette en bra skjerm (12ms, grei kontrast og bra innsynsvinkel), men man blir jo automatisk litt skeptisk når den er så billig. Er det noen som har erfaring med denne skjermen?

 

Ser også at itbutikken.dk har masse ting til bra priser, men er litt skeptisk likevel. Er veldig viktig at de har bra rutiner med retur på et sånt kjøp (når jeg ikke får testet skjermen før jeg kjøper, er det greit å vite at man kan sende den i retur hvis man ikke er fornøyd). Noen erfaringer med denne butikken?

 

En annen skjerm jeg synes ser bra ut er Philips 190S5FS.. Noen tips om denne skjermen?

 

 

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har sett på denne skjermen, og hadde vurdert den sterkt hvis den hadde litt bedre innsynsvinkel. Det står at den bare har 140 grader, noe som er litt lite når man sammenligner med de andre skjermene jeg har sett meg ut. Men nå har jeg ikke sett på en skjerm med 140 graders vinkel i "virkeligeten", så det kan jo hende at dette er bra nok.

 

Noen andre råd/forslag?

Lenke til kommentar

Philips 190S5FS og LGe L1915S er basert på samme panel,så de skal yte ca likt. Det finnes ulike versjoner av dette panelet, men ITbutikken oppgir at denne skjermen har 12 ms, så da skal det være samme panel som ble omtalt i denne testen.

 

Når det gjelder innsynsvinkel pleier jeg å si at de som oppgir 160 grader tar i litt, og de som oppgir 140 er litt beskjedene. På TN-paneler ligger den optimale synsvinklen under 140 grader, men stort sett kan man se opp til 150 uten at det går veldig ut over bildekvaliteten.

 

Skal disse skjermene settes opp mot BenQ-en vil jeg også si at sistnevnte har et par fordeler. Den er litt raskere (mindre etterslep), og har DVI.

Lenke til kommentar

Hvis Philips 190S5FS og LGe L1915S yter omtrent likt, er jo sistnevnte et veldig interessant alternativ med den prisen. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor jeg må ha DVI hvis jeg finner en skjerm som gir lite etterslep uten (eller er det kanskje andre grunner for å ha det?)..

 

Prisen på den BenQ skjermen hvis man kjøpte to eller fler hos Mamoz var uten mva fant jeg ut. Var ganske billig likevel, men jeg vil først prøve å finne noe til litt mindre pris.

Lenke til kommentar

Er du i tvil så kjøp den på postordre (bør du alltid med LCD uansett i tilfelle den har døde pixler). I verste tilfelle kan du da returnere den innen 14 dager (angrefrist). OK, du blir sittende med portoen begge veier (200 kr ca), men det er vel bedre enn å kaste bort flere 1000 og sitte med en skjerm som irriterer deg!

Lenke til kommentar

L1915S - skjermen er meget bra

Har hatt denne i ca en uke nå, og er meget fornøyd, både når det gjelder spill, og vanlig PC-bruk. Eneste negative er at det ikke er høyde-justering på den, ikke at det er så veldig stort savn, men kunne kanskje vært kjekt å ha !!

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...