Gå til innhold

SUPER-PC Ingen budsjett. Det beste av det beste!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Efreet, hvis det er som det står i de to postene over her, be en moderator flytte tråden til Off-topic eller Annet om hardware og skift emnefeltet til "fantasiPC til 100 000" eller no. Så slipper du masse folk som klager på at du eventuelt bare skriver en slik tråd for å se hva andre tar seg tid til å sette opp for deg.

Er litt uærlig gjort av deg å faktisk si at noen skal ha en slik PC, når noen her på forumet bruker lang tid på å sette opp et oppsett som skal fungere, og du egentlig bare drømmer om en SuperPC.

Lenke til kommentar
Er det alt ein trenger.

Tenkte det kanskje var bra om ikkje den oversteg eit viss støynivå, det ville vore veldig iriterande under møter.

Vil sjå litt fleire forslag før eg tar eit valg.. har god tid.

er vel strengt tatt ikke du som tar det valget.. en pc til 100k er nok noe som burde være gjennomtenkt..(og du burde ha røyka en haug med shit først.. :p)

gjentar meg selv når jeg tviler på at dette er seriøst..

Lenke til kommentar

Har dere ikke noe å bidra med, ikke skriv noe. Enkelt og greit.

greit nok.

Men dette er tredje tråden jeg har sett i det siste om samme emne.

Hvis du skal lage et tankeekspriment ala: "dyreste PC mulig" bør du gjøre

følgende:

Vær ærlig!

Kom med et forslag/utgangspunkt!

Lenke til kommentar

OK, la oss komme med litt seriøse innspill her:

HVis dette er et reelt innkjøp til en skole eller annen institsjon/firma bør du helt klart ta kontakt med en stor leverandør (Dell/HP/IBM) og be om et tilbud. Det er også ganske sansynlig at skolen allerede har en avtale og/eller et kundeforhold til en seriøs leverandør.Deretter ber du om et pristilbud på en komplett løsning med prosjektor og det hele.

Hvorfor dette? Jo, fordi du da kan få en god garantiordning. Det vil helt klart være i "rektors" interesse å kunne ringe til en eller annen instans å si: "Skiten virker ikke. Fiks." Dette får en vanligvis ikke når en bygger selv...

Du bør også være klar over at dere med stor sansynlighet greier der med en svært enkel PC til de oppgavene du skisserer. Med mindre de 3d-oppgavene du skisserer er svært komplekse. Hva konkret handler dette om? DAC? Tegnefilm? Undervisning? Forskning? Det er ikke mulig å gi noen fornuftige råd ang. spesifikasjoner før du gir konkrete eksempler på hva den skal brukes til.

EDIT: Leste ikke grundig nok... Ser du sier det skal brukes til filmproduksjon:

Du vil da kunne bruke (nesten) en hvilken somhelst boks med en god CPU (Athlon 64, Athlon FX, P4>=3GHz, Xeon, Opteron), mye minne (1-2 GB), og et kurant skjermkort. Alt dette får du for 10-25.000, prisen avhenger av om du vil bygge selv og detaljene på hva du velger.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
gjentar meg selv når jeg tviler på at dette er seriøst..

Fint og flott, men tittelen på tråden er ikke "Tror du denne tråden er seriøs?".

Har dere ikke noe å bidra med, ikke skriv noe. Enkelt og greit.

Nei, så enkelt er det ikke.

En moderator burde endre beskrivelsen av tråden til noe a la: "PC til skole - for bruk i filmredigering" el. l. Det sier seg selv at når det er en skole blir det aldri "det beste av det beste", og definitift "ingen budsjett".

Til trådstarter: Selv om du skal bruke den til videoredigering, mediebruk etc. trenger du bare et middels bra skjermkort. Legg heller pengene i et par raske disker, god CPU, godt med RAM.

Lenke til kommentar
Ok.

Det mest krevande er nok 3d, siden dei andre brukarskapane kan klarast med enklare hardware.

Eg fekk noken bilder her av ein venn frå 1. klasse form og farge, eg veit ikkje kva 3. klasse driv med, men etter dette å dømme er det nok veldig krevande antar eg..

http://www.cgtalk.com/showthread.php?t=174...facial+modeling

Men alt det andre er vel grunnleggende.

vil tro at mye raskt minne er minst like viktig for det du viser av bruk i maya. når jeg sitter og beregner ved hjelp av fem analyse er det i hvert fall der det skotter mest. PC med hypertreading er en fordel, i hvert fall framfor min xp3200+ :p Er ikke noe vits å kjøpe det aller beste av alt, for som tidligere skrevet gir det mest ekstra problemer med på kjøpet, og pris/ytelse er neppe akseptabelt så lenge behovet virkelig ikke er der.

når det går til bygging og support senere støttet jeg 100% å ikke bygge selv, her må det hentes inn tilbud fra en stor leverandør på full pakke.

dette er bare noen tanker for deg når du skal velge det endelige oppsettet.

Lenke til kommentar
Er det alt ein trenger.

Tenkte det kanskje var bra om ikkje den oversteg eit viss støynivå, det ville vore veldig iriterande under møter.

Vil sjå litt fleire forslag før eg tar eit valg.. har god tid.

ok tror det er på tide for alle 14 åringer å legge seg nå, en "rektor" på en skole som lar deg bygge en pc til 100000kr ja mm sikkert.

For han hadde ikke heller ringt DELL eller noe annet møkk å fått oppsett av dem.

GO natt

Lenke til kommentar

Han nevner ingenting om at pcèn skal bli brukt til spill, så dette ville bare vært dumt å kjøpt Hitech grafikkort. Det beste ville vært å satse på et som er utviklet på hans behov

altså bilde\video redigering, og da mener jeg Matrox Matrox P750 ville vært det beste valget. Det er kongen blant 2d grafikk. :yes:

Du sier at pcèn skal bli brukt til 3d redigering, men har liten tro på at dette kortet ikke vil takle det ;)

Edit: kanskje dette ikke hadde vært så bra valg allikevel (hadde ikke lest gjennom alle postene) med tanke på 3d redigeringen. Trodde faktisk at "3d redigering" bare var et fancy ord du brukte.

Ellers så syntes jeg det er spessielt at en skole har behov for en avansert 3d red. PC..

:dontgetit: Skjønner ikke pointet med en slik rå PC til "skolebruk"

Edit2: Veldig trøtt

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

hmm, hva med dette:

Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB PCI,ATI9200SE,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Varenr.: 122219

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 69 stk 10/23/2004 485 2425

Asus V9999 GeForce 6800 128MB DDR AGP, TV-Out, DVI, Retail

Varenr.: 302122

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 8 stk 10/26/2004 2595 2595

EPoX EP-9NDA3+ Hovedkort for S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

Varenr.: 303412

Lagerstatus: 50-99 stk på lager 1325 1325

Crucial PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V,128Meg x 64

Varenr.: 123472

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 5 dager) 2299 4598

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz Socket 939, 1 MB cache, BOXED

Varenr.: 300875

Lagerstatus: 4 stk på lager 6990 6990

Silverstone SST-TJ03S Big Tower, Sølv Aluminium (Uten Power)

Varenr.: 302449

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 30 stk 11/10/2004 2495 2495

Fortron/Source Stømforsyning EPS 550W

Varenr.: 303986

Lagerstatus: 19 stk på lager 1495.01 1495.01

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Varenr.: 123996

Lagerstatus: 13 stk på lager 1070 2140

WaterChill CPU/VGA/Chipset-A Power Kit KT12A-L30/220v-10mm Antarctica Dual Rad

Varenr.: 123974

Lagerstatus: Midlertidig utsolgt (antatt leveringstid til oss: 14 dager) 2950 2950

Samsung 19" LCD Syncmaster 910N TCO99 Skjerm, Silver

- Miljøgebyr 119.99 pr stk kommer i tillegg.Varenr.: 300908

Lagerstatus: 100+ stk på lager 4695 56340

Microsoft Wireless Optical Desktop Elite Bluetooth, tastatur/mus, USB

Varenr.: 302912

Lagerstatus: 20-49 stk på lager 1294.99 1294.99

Miljøgebyr: 1439.88

Totalt: 86087.88

da er det jo 14000 igjen til prosjektor og lerret men det trengs ikke med 12 19"lcd skjermer.....:p

Lenke til kommentar
Eg er styremedlem og sa eg skulle setta samen PC.

Siden du spør i en annen tråd:

har ein seagate barracuda 80gb harddisk her.

Korleis lager eg partisjoner med den?

foreslår jeg at du vurderer å heller bruke PC-Byggeren til Komplett eller en av de andre nettbutikkene.

Forøvrig så heter det projektor og ikke prosjektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...