Dikky Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Pøh Lest i opplæringslova. § 4-27. Fråvær Alt fråvær for elevar skal førast på vitnemål og kompetansebevis. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. For delkurselevar skal fråvær førast berre i timar. Årsak til fråvær kan krevjast ført på dokumentasjonen. Eleven eller kursdeltakaren har sjølv ansvaret for å dokumentere årsaka til fråværet. Organisert eller sjølvstendig studiearbeid, deriblant skoleadministrative gjeremål, etter avtale med faglærar eller rektor, blir ikkje rekna som fråvær. Avgrensa oppover til i alt 14 dagar i skoleåret skal følgjande ikkje førast som fråvær og bør søkjast kompensert ved eigen innsats frå eleven, tilrettelagd av skolen: - Arbeid på regionalt plan eller landsplan som tillitsvald i landsdekkjande organisasjonar - Arbeid på regionalt plan eller landsplan som tillitsvald i elevorganisasjon - Dokumenterte lovpålagde oppmøte - Dokumentert langvarig eller kronisk sjukdom - Organisert hjelpearbeid i krisesituasjonar - Inntil to dagar ved religiøse høgtider for elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja. Stort fråvær kan medføre at grunnlaget for å gi vurdering med standpunktkarakter manglar. 0 Endra ved forskrift 19 jan 2001 nr. 71 (i kraft 1 feb 2001). :-\ http://www.lovdata.no/for/sf/uf/uf-19990628-0722.html Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 wh1te: du får ikke timene godtkjent, du får kun et dokument som sier hvor mye tid du har vært hos kjøreskolen. Dette kan du velge å legge ved vitnemålet når noen vil se på det, og lurer på hvorfor du har så mye fravær. Du får det ikke godkjent av skolen, det vet jeg, men de fleste arbeidsgivere tar kjøretimer som en kurrant unnskyldning for å ikke være på skolen. Ingen fravær er gylding, så lenge du ikke ligger dødene på sykehuset, og gyldig dødene kan du bare være i 14 dager. Poenget med å gi lærerne beskjed om hvorfor du er borte, er for å bevare orden og oppførsel. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Har hørt (og lest) at man kan, i visse politiske sammenhenger, ta fri uten å ha fri. Hvilke sammenheng? Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hvilke sammenheng? Enkelte aktiviteter godskrives likevel som tilstedeværelse, f.eks. varslede, lovlige, politiske streiker, deltagelse i politikk inntil så-og-så-mange dager i året, elevrådsarbeid o.l. Det gjelder også hvis du skal representere skolen på en eller annen måte. Lenke til kommentar
nixtus Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 har ikke gått så bra så langt har planer om å begynne for fullt allerede neste uke, får bare håpe det ikke er for sent.. huff.. avgansår på meg også.. Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 jeg går VK1 Elektronikk.. foreløpig går det mindre bra. jævlig dårlige lærere. man skulle hatt en slags evaluering på lærere.. sånn at man kunne få silt ut de som gjør jobben sin dårlig. en dårlig lærer kan gjøre et spennende fag direkte kjedelig.. ellers er jeg jævlig god til å forsove meg. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Har hørt (og lest) at man kan, i visse politiske sammenhenger, ta fri uten å ha fri. Hvilke sammenheng? Jeg og noen andre i klassa streika når det var dårlig luft i bygningen:) Gode gamle ungdomskoletiden.. Gikk til avisa og greier Lenke til kommentar
andesam Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) tror jeg har 1 time fravær og en anmerkning til nå i år . Men karakterene er en annen ting. mest 4 og noe 3 og 5. gk mk btw Endret 20. oktober 2004 av andesam Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 jævlig dårlige lærere. man skulle hatt en slags evaluering på lærere.. sånn at man kunne få silt ut de som gjør jobben sin dårlig. en dårlig lærer kan gjøre et spennende fag direkte kjedelig.. Lærere har ekstremt mye å si for hvordan man oppfatter skolegangen. Selv har jeg vært uheldig, og har i alle valgfagene mine fått de verste lærerene. Ufattelig lite motiverende å merke seg hvordan man etter en prøve har èn klasse med sju 6'ere og èn klasse med ingen. Og nei; det er ikke så store forskjeller på oss elever - forskjellen er det læreren som utgjør. Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Alt går mye mer dritt på skolen i år, er bare fire dobbeltimer i fysikk jeg ikke hat sovan i. Seriøst , sover ikke skikkelig emn kjenner at hodet detter ned. Trodde jeg skulle klare å ikke sovne i fysikktimen jeg hadde i dag men det gjorde jeg. Har lite fravær men det blir vel kanskje noen kjøretimer i år.. Er fortsatt deppa over 3 på bokmålsstil som hadde så mye som tre kommfeil, men jeg missforstod oppgavem. Men jeg har bestemt meg for å satse på fem i matte,kjemi og samfunnslære ihvertfall.. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Siden vi har matte i første eller siste time så er jeg ganske slapp i disse timene... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 PøhLest i opplæringslova. *snip* :-\ http://www.lovdata.no/for/sf/uf/uf-19990628-0722.html Cluet er at hvis du klager, må skolen kunne vise dokumentførsel for alt fraværet ditt. Det er deres oppgave å holde regnskap over. Det må beskrives helt detaljert når du har vært borte. De timene de ikke har dokumentasjon for, kan du klage på liksom Alle regler skolen setter gjelder ikke så lenge du ikke har skrevet under på noe særskilt. Du trenger ikke automatisk å akseptere dem. Alle regler og forskriver reguleres av staten, og i praksis av fylkeskommunen. Rektor er bare en av deres disipler og har egentlig ikke så stor reel makt. Han bare later som, slik at han slipper all denne satans papirmølja. Klagefristen er ti - 10 - dager etter at du har fått vitnemål, eller fått muligheten til å hente det. Det kan søkes om utsatt klagefrist. Klagen stiles til skolen. Rektor vil da innkalle faglærer til møte for å diskutere saken. De kan justere det opp, ned, eller la avgjørelsen blir stående. Du kan påklage avgjørelsen til fylkeskoleutvalget (?), som vil kunne ta den siste rutetinemessige behandlingen av saken. Dersom du ikke når frem der er løpet kjørt, men du kan alltids gå til en sivil rettsak mot det offentlige. Da bør du imidlertid sørge for å ikke drite på draget. Det fine er at det er en satans papirmølje med alt dette, så skolen er normalt sett ganske samarbeidsvillige. Lenke til kommentar
Godrick Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Går bra her, har fått 14 6'ere og 4 5'ere.. Til nå i år? Syke syke mann, slikket læreren i rompa elns? Hehe, neida Lett å få, trenger bare å lese en gang kvelden før f.eks, så får jeg 6 Klisterhjerne oh yeah Klisterhjerne Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hittil har det gått fint. Har kun en dag fra vær grunnet sesjon. Men jeg liker ikke engelsk,fikser ikke de å prate muntlig foran lærer og mine med elever Satser på at det vil gå bra med resten av fagene. Går VK1 Elektro. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Cluet er at hvis du klager, må skolen kunne vise dokumentførsel for alt fraværet ditt. Det er deres oppgave å holde regnskap over. Det må beskrives helt detaljert når du har vært borte. De timene de ikke har dokumentasjon for, kan du klage på liksom Angående nettopp det der. I dag sjekket jeg fraværet mitt fra før høstferien. Jeg fikk en lapp med forskjellige dager og timer, men jeg måtte selv si hva som var hele dager og hva som var enkelttimer. Er ikke det skolens jobb å gjøre det? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Det kommer til å inneholde mye fotball på bord, sånn som man kaller "fuusball" i US of A. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Angående nettopp det der. I dag sjekket jeg fraværet mitt fra før høstferien. Jeg fikk en lapp med forskjellige dager og timer, men jeg måtte selv si hva som var hele dager og hva som var enkelttimer. Er ikke det skolens jobb å gjøre det? Jo. Når jeg får lapp om hvor mye fravær jeg har hatt, så står det enkelttimer samt antall dager Var det svar på spørsmålet ditt eller? Edit: en liten skriveleif hadde lurt seg inn Endret 21. oktober 2004 av Gnomenz Lenke til kommentar
notarget Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg takler ikke matte! Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Jeg takler ikke matte! Har ikke matte jeg så Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå