Gå til innhold

ADSL på P166 MHz ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en Pentium 166 m/32 Mb på loftet. Er det mulig å prøve bredbånd-forbindelse på den, eller er det dødfødt? Mener å ha lest at minimum-krav til CPU er 266 Mhz. Vil det bare låse seg eller bare gå utrolig tregt?

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, vet ikke om det er noe krav til fart på pc. Signalet som kommer inn i maskina di er jo bare et ethernet signal, alt av decoding/coding tar jo modemet seg av. Ser liten grunn til at det ikke skulle funke.

Er vel verdt et forsøk sier nå jeg.

Ganske trege pc'er klarer jo å sende/motta masse data på ethernet porten, krever bare litt ram og hd plass.

Mosher

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 11:08, mosher skrev:

Hmm, vet ikke om det er noe krav til fart på pc. Signalet som kommer inn i maskina di er jo bare et ethernet signal, alt av decoding/coding tar jo modemet seg av. Ser liten grunn til at det ikke skulle funke.

Er vel verdt et forsøk sier nå jeg.

Ganske trege pc'er klarer jo å sende/motta masse data på ethernet porten, krever bare litt ram og hd plass.

Mosher

Det står et Kingston nettverkskort i den, det er ISA-kort. Kan jeg bruke det? Det er to kontakter på det.

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hva du mener med "prøve bredbånd-forbindelse". Win98 vil sikkert virke, men du tenker kanskje på å bruke den som en router / firewall? Smoothwall har minimumskrav på 386 og 8MB. Men du trenger jo 2 nettverkskort. Vanskelig å få tak i nye ISA kort.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 11:17, Afseth skrev:

Så lenge kortet klarer 10 MBit, så er det bra nok. Pass på at det er rett type kontakt i den (RJ 45). Ellers er det mulig det finnes overganger.

Jo, det er en RJ45 og en Coax(?). Også står det noe om full-duplex.

Vel, da blir det litt krabbing på gulvet i dag oxo, hvis det ikke kommer noen og fraråder.. :grin:

Lenke til kommentar

Det er ingen problemer overhodet med å bruke ADSL på en slik pc... har hatt ADSL på 486 jeg, du får kanskje ikke utnyttet hastigheten helt og fullt med en 486, men med din PC skulle det gå helt fint.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-20 11:21, hårek skrev:

Er litt usikker på hva du mener med "prøve bredbånd-forbindelse". Win98 vil sikkert virke, men du tenker kanskje på å bruke den som en router / firewall? Smoothwall har minimumskrav på 386 og 8MB. Men du trenger jo 2 nettverkskort. Vanskelig å få tak i nye ISA kort.

Skal kun brukes som surfe-maskin. Det ligger Win95 på den, håper det går(?). Hvis ikke så har jeg tilgang til '98.

Lenke til kommentar

har selv en maskin med samme specs, og har adsl. anbefaler ikke win 98, win95 er treg nok fra før :smile:

bruker og en hel del RedHat 6.2 på den (7.x er for krevende i grafisk). det funker som en drøm! selvsagt opera og lynx (hhv [win og linux] og [linux])

har ikke verdens raskeste oppkobling, men den funker greit. klarer ikke alltid å følge med i surfinga (jeg har regnet ut at gjennomsnittmhz'en pr. applikasjon er under 7!)

lykke til!

Lenke til kommentar

Hei

Det går sikkert bra med denne maskina ...som de andre her og sier , Men du kan ikke bruke begge koblingene på engang på nettkortet ditt. Det kan enten bruke cax eller rj45 kontakten. Det er sikkert mulig å få tak i isa kort på bruktmarkede....og skulle ikke forundre meg at det er PCI spor i denne maskinen i tillegg..

Roger

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...