wotg Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 bygger fortiden ny HTPC som jeg og dama skal bruke. I den forbindelse ble jeg litt usikker med tanke på OS installering. Jeg bruker win XP pro og er egentlig veldig fornøyd med dette, men jeg tok en telefon til microsoft norge for å høre om jeg kunne bruke samme aktiviserings koden en gang til eller om jeg måtte få en ny av de? Det viser seg da at damen i andre enden hevder at jeg kun kan bruke min kopi av windows XP på en maskin, altså jeg må kjøpe enda en win XP cd hvis jeg vil ha Windows på min nye pc. jeg tok så en telefon til forbrukerrådet for å høre hva de synes om dette, det hadde de ikke kompetanse til å svare på Har virkelig microsoft loven på sin side når de sier dette? Det virker da isåfall veldig søkt. Det blir litt som om f.eks sony skulle fortalt meg hvilken av cd spillerene mine jeg fikk lov til å bruke til avspilling. Lenke til kommentar
Kirikiri Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Er ganske sikker på at du egentlig kun har lov til å installere en gang pr lisens. Lisensen følger cd'en, som har en enbrukerlisens, og ikke deg personlig. Hvis du hadde hatt Windows på jobben, tror jeg du på din brukerlisens (som jobben din betaler for) har lov til å installere WIndows på din jobb-pc, en hjemmepc og en laptop. Tror ikke denne tankegangen kan overføres til to hjemmepc'er. Kirikiri Lenke til kommentar
wotg Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Ja det var jo omtrent slik microsft dama forklarte meg det. Det betyr altså at microsoft tar Kr 3.300,- pr pc! det er jo mildt sagt uhørt. Det er nettopp derfor jeg lurer på om de har lov til å gjøre det. Isåfall hvis det er lov hvorfor gjør ikke alle plateselskapene det samme? De hadde jo tjent minst dobbelt så mye. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Det er jo ganske klart at lisensen på en XP pro-CD gjelder kun til en maskin. Hvis man da skal følge Microsofts superstrenge lovverk, må man kjøpe en lisens til, til den andre maskinen. Sånn er det dessverre når man har tilnærmet monopol på PC-operativsystem rundt om i verden. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Det er jo ganske klart at lisensen på en XP pro-CD gjelder kun til en maskin. Hvis man da skal følge Microsofts superstrenge lovverk, må man kjøpe en lisens til, til den andre maskinen. Sånn er det dessverre når man har tilnærmet monopol på PC-operativsystem rundt om i verden. Ja det var jo det jeg fikk høre, men det betyr ikke at microsoft har lov til å føre en slik "politikk" Er det noen som har gått til sak ang. dette? Når man betaler så mye for et produkt burde man stå fritt til å bruke det, det mener nå ihvertfall jeg. Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Microsoft kan stille de lisensbetingelsene de selv ønsker, og så er det opp til deg som forbruker å velge om du vil bruke produktene deres eller ei. Husk at det ikke er cd'en du betaler for, men lisensen. Syns ikke det er rart i hele tatt at du må betale for hver pc. Endret 20. oktober 2004 av steinrr Lenke til kommentar
wotg Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Kan noen anbefale en god linux versjon Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Kan noen anbefale en god linux versjon Godt folk oppdager frie løsninger. Du spør egentlig etter en distribusjon, ikke versjon. Om jeg sier at verson 2.6.9 (nyeste, kom vel i forrige uke) sikkert funker bra så hjelper neppe det deg. Om jeg istedet anbefaler at du prøver fedora, som er en distribusjon så blir du nok mer glad. Forøvrig er distrovalg et subjektivt emne, der man velger det som passer best og man trives best med. Og når du så skal bruke pcen som htpc anbefaler jeg mythtv, særlig hvis du har tvkort i den. Eventuelt er freevo et alternativ. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hvis du avinstallerer XP på den ene maskinen og så installerer på den andre er du i din fulle rett. Lisenser gjelder (som oftest) pr. maskin du bruker programmet på. 1 lisens=1 maskin. 2 maskiner = 2 lisenser. Dette er da ikke noe nytt? Lenke til kommentar
wotg Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 En ting til, hvordan er linux på spill? funker alle pc spill på linux eller må de være i egen linux versjon? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 De må være i egen Linuxversjon eller du må bruke en Windowsemulator. Generelt sett er spill og Linux hva man kaller "en teknisk utfordring"... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) For å si det mildt... Det finnes et program som heter Wine (Wine Is Not an Emulator) som oversetter windows-kall til Linux-kall. (Eller hva det nå heter.) Det har en kommersiell motpol som før het WineX, som nå heter Cedega, og som har en egen applikasjon for installering av spill etc. Tror Cedega koster $5 i måneden eller liknende. Det fungerer ikke i alle spill, men er et godt tegn på at noe er i ferd med å skje. Forøvrig kommer spill som Enemy Territory, Dooom III og UT native til Linux. Jeg er enig med zyp i at du bør bruke Fedora på grunn av to ting: 1: Jeg bruker det, og er veldig fornøyd med det, og jeg gikk over fra Windows for under tre måneder siden. (Dette er den eneste distroen jeg har prøvd, så det er intet nyansert utsagn.) 2: Brukeren kyrsjo (med litt hjelp, tror jeg,) har skrevet en guide til Fedora-nybegynnere, som finnes i Linux/Unix-delen på programvareforumet her. Den er genial. Før du begynner med Linux er det viktig å tenke på en ting: Linux er ikke Windows. Du må tenke annerledes. når det er sagt, skal det sies at hvis du er villig til å lære noe, er Linux genialt. Hjemme har vi fire maskiner i tillegg til en gateway/server med Clark Connect, (en Linux-distro,) og min er den eneste med Linux. Det er den eneste som fungerer feilfritt sammen med alle de andre desktop-maskinene når det gjelder deling av filer/skrivere etc. Linux+Windows fungerer bedre enn Windows+Windows i nettverk. Endret 21. oktober 2004 av G2Petter Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Kjipt når Microsoft holder på slik, ja. Glad jeg skiftet til et alternativt operativsystem for flere år siden :-) I tillegg til de andre linux-ressursene som er nevnt her vil jeg også nevne denne siden: http://www.linuxguiden.no/ En norsk wiki, som skakte men sikkert blir fylt opp med informasjon og visdom, og har mye bra informasjon for nybegynnere. http://www.linuxguiden.no/index.php/Distribusjoner kan være spesielt grei å se igjennom. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Ja det var jo omtrent slik microsft dama forklarte meg det. Det betyr altså at microsoft tar Kr 3.300,- pr pc! det er jo mildt sagt uhørt. Det er nettopp derfor jeg lurer på om de har lov til å gjøre det. Isåfall hvis det er lov hvorfor gjør ikke alle plateselskapene det samme? De hadde jo tjent minst dobbelt så mye. Slapp av! Det kommer, det kommer! Teknologien heter DRM (Digital Rights Management), og vil sikre at du kun hører på dine kjøpte sanger og ser dine kjøpte filmer på de mediene du har kjøpt dem til. Microsoft og de andre store gutta jobber hardt med saken. Når det gjelder lovligheten av dette, så er de store gutta med mye penger og makt som kan legge press på lovgiverne og få dem til å tillate slike ting. Forbrukermakt er desverre ikke hva det burde være. Når 90% av forbrukerne er dumme sauer (i denne sammenhengen), og bare følger saueflokken, så nytter det ikke at de siste ti prosentene bevisste forbrukerne ikke vil være med på løpet. De 10 prosentene er ubetydelig alikevel. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Men merker de at du innstallerer en Xp versjon på 2 PCer? Har en kompis som har gjort det, og det er ikke merket forskjell der, alle nedlastinger funker bra. Lenke til kommentar
wotg Skrevet 21. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2004 Litt OT, men jeg skjønner ikke hvorfor et OS skal koste så sinnsykt mye. jada jada utvikling av software koster penger, men det får være måte på. photoshop og office er eksempler på hva som skjer når utgiverene blir for grådige, disse to programene er sikkert blandt de aller mest piratkopierte. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Tror XP har en algoritme hvor den lager en hashnøkkel basert på maskinvaren din, som den sender med aktiviserings-requesten. Så er regelen noe sånt som at hvis du prøver å aktivere 3 maskiner med forskjellig hashnøkkel innen 120 dager, blir cd-key'en din sperret. Det var i hvert fall det jeg leste meg frem til sist gang jeg googlet på det. Endret 21. oktober 2004 av Saftis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå