pcp160 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Mener det sto i klokke guiden for skjermkort var det vel, at sett clock spread til disable. Jeg har Asus P5GD1 og både clock spread for Pci express og cpu er defoult satt til enabled i bios. Men hva innebærer de forskjellige? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Har ikke kortet og ingen erfaring med PCIe, men 'spread spectrum' i fbm. skjermkort vil normalt si at frekvens peaks/ toppene kuttes for å sikre stabilitet i grafikken - det senker ytelsen noe. Er bare å prøve disablet, så vil du se om systemet takler det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Er det ikke slik at frekvensen varierer med et visst anntall prosent da?? F.eks at når FSB kjører på 200MHz og FSB Spread Spectrum er satt til 5%+/- så vil frekvensen på FSB variere mellom 190 og 210MHz. ...og sikkert det sammen på skjermkortet (sikkert PCI-e porten det er snakk om). Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 ... frekvens peaks/ toppene kuttes for å sikre stabilitet i grafikken ... Dette har lite med virkeligheten å gjøre. Spread Spectrum er en funksjon for å begrense utstråling av RFI, også kalt radiostøy. Det settes krav av godkjenningsorganisasjoner (type NEMKO) om hvor mye RFI elektriske apparater får lov til å sende ut. For å klare slike krav er det noen ganger nødvendig å bruke Spread Spectrum. Rent praktisk innebærer det å variere frekvensen fortløpende, som endrebjorsvik89 sier. Dette sprer energien over et større frekvensområde og dermed faller styrken når du måler på en gitt frekvens. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Javel, da blir spørsmålet; er det snakk om radiostøy som kan påvirke trådløssystemet mitt på noe vis, eller annet utstyr? Og vil det ikke ha noen ytelsesmessig påvirknig for cpu/gpu? kan ikke se at jeg har noen mulighet til å angi noen prosent for Clockspread, bare enable/disable (såvidt jeg kan se...) Endret 20. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
whom Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Og konklusjonen er for den vanlige bruker er off\disabled? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Og konklusjonen er for den vanlige bruker er off\disabled? Ja, spesielt om du er plaget med ustailitet eller du skal klokke. Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 ... frekvens peaks/ toppene kuttes for å sikre stabilitet i grafikken ... Dette har lite med virkeligheten å gjøre. Oops, ja der var jeg langt ute på viddene takk for rettelse! Sjekka litt mer for å finne noe praktisk om dette: Apparently FSB Spread Spectrum can cause synchronization problems with internet connections. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå