Gå til innhold

Spm angående allmennfaglig påbygging

darkness|

Anbefalte innlegg

Hei

Så begynner det å bli tid for å tenke på hva man skal til neste år. Jeg har planer om å ta allmennfaglig påbygging. I den forbindelse har jeg prøvd å lete opp informasjon om dette på nettet, men har kommet ganske tomhendt ut av det.

Jeg er for tiden IKT-lærling, og vil forhåpentligvis få fagbrev høsten 2005. Etter hva jeg har forstått så trenger man bare 20timer i uken for å få generell studiekompentanse. Er det noen som vet om VANLIGE skoler understøtter dette?

Er det noen som vet om jeg har rett på voksenopplæring?

Det hadde vært optimalt for meg om jeg slapp unna med kun 20t i uken, og dermed kunne jobbe litt slik at jeg overlever økonomisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har RETT til skoleplass, på samme grad som på VGS.

Jeg går allmenne påbygg, er to i klassa som har fagbrev som bare er her 20timer i uka, slipper gym, miljø og ressurs også har de bare 5 timer med norsk i uka, mot de vanlige 10 timene.

20 timer i uka kurset er jo bare allmenn påbygg klasse der du har fritak i noen i totalt 10 timer, så hvis de timene er innebakt midt inn i en dag, så tror jeg ikke du får jobba no spesielt mer.

PS. Går på bjerke vgs, Oslo

Lenke til kommentar

Darkness| , dette er enkelt og jeg skal gi deg nå de svara du trenger.

Du har ikke rett på voksenopplæring da dette gjelder folk som ikke har fullført noen form for økonomisk utdanning og at du fortsatt er ei ung pie :p

Men du har brukt opp skoleretten din, frykt ikke.

Når/hvis du får fagbrevet så stiller du i en egen rekke når det gjelder allmennfaglig påbygning, velger du 20 timerskurset som består av Norsk/Nynorsk, matte, engelsk, naturfag, gym og nyere histore så har du skolerett... pga fagbrevet.

Desverre er det ikke alle skoler som har muligheten for 20 timerskurset, selv om de har allmennfag der. Jeg hadde et møte med rektor i Risør og fikk henne til å skreddersy et 20 timerskurs for meg slik at jeg slapp å pendle.

Trives med dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...