Gå til innhold

Rekkefølge på komponenter i vannkjøling?

Anbefalte innlegg

Har i dag montert vannkjøling på min CPU med dette settet i dette kabinettet. CPU har en idle-temp på 35 grader, og en load-temp på 45 grader.

Jeg har nå gått til innkjøp av en aquagraFX 6800 til mitt bråkete Gainward GeForce 6800 GT 2400 Golden Sample. Dette kortet har i dag en idle-temp på 62 grader, og en load-temp på 74 grader. Det er forøvrig klokket til 400/1100, som kortet er garantert å tåle.

Load-temp på GPU er målt etter to runder med 3dmark03.

Load-temp på CPU er målt etter 10 burn-in runder i SiSoft Sandra 2001.

Rekkefølgen på delene i vannkjølingen i dag er: tank -> pumpe -> radiator -> CPU-blokk -> tank.

Rent monteringsmessig vil det være mye enklere for meg å koble inn GPU-blokken før CPU-blokken, men jeg er usikker på om det vil være gunstig med tanke på temperatur på CPU. Hvor mye vil CPU-temp kunne øke dersom GPU står først i rekka?

Hvilken rekkefølge ville dere valgt:

1. tank -> pumpe -> radiator -> CPU -> GPU -> tank

2. tank -> pumpe -> radiator -> GPU -> CPU -> tank

Noen tanker/ideer om dette?

Endret av janvmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme kortet som deg og det er all grunn til å kjøle det ned. Ikke bare på grunn av støy, men jeg har opplevd "feil" på textures ved bruk av standardinnstillinger.

Rekkefølgen skal ikke ha noe å si. Ihvertfall ikke ifølge guiden på silentpc. Det viktige er en stor nok radiator så temperaturen totalt i systemet flater ut før det blir altfor varmt. Tenk mer på hvordan du kan bruke så få 90 graders bend og så lite slange som mulig.

Om du har en løsning der radiator og pumpe står utenfor og bak kabinettet, så vil nok gpu -> cpu være mest ryddig, samme om den står nede i kabinettet mens radiatoren er oppe.

Det som er viktig er å få Vanntank -> Pumpe -> vannblokk -> vannblokk -> radiator. Og helst ikke ett 90 graders bend ut fra pumpen.

Lenke til kommentar
Har samme kortet som deg og det er all grunn til å kjøle det ned. Ikke bare på grunn av støy, men jeg har opplevd "feil" på textures ved bruk av standardinnstillinger.

Jeg har ikke hatt noe problemet med "feil" på textures ved standardinnstillinger eller overklokket til ultra-hastighet.

Kan jo prøve å beskrive oppsettet... Har dessverre ikke mulighet til å legge ut bilde.

- Tanken ligger i toppen av kabinettet med en slange med L-ledd inn i pumpa i bunnen av kabinettet.

- Fra pumpa går det en rett slange til radiatoren i toppen av kabinettet.

- Går fra radiator til CPU-blokk via L-ledd.

- Går fra CPU-blokk til tanken via et Y-ledd (har to slanger ut fra CPU-blokk).

Her er de to forskjellige løsningene jeg har tenkt.

Løsning 1 - GPU før CPU

- Tanken ligger i toppen av kabinettet med en slange med L-ledd inn i pumpa i bunnen av kabinettet.

- Går fra radiator til GPU-blokk via et L-ledd.

- Går fra GPU-blokk til CPU-blokk via to L-ledd.

- Går fra CPU-blokk til tanken via et Y-ledd (har to slanger ut fra CPU-blokk).

Løsning 2 - CPU før GPU

- Går fra radiator til CPU-blokk via L-ledd.

- Går fra CPU-blokk til GPU-blokk via et Y-ledd (har to slanger ut fra CPU-blokk) og et L-ledd (vil her bli en bøy på ca 180 grader på slangen).

- Deretter fra GPU-blokk til tank.

Hvilken løsning tror dere vil være den beste?

Lenke til kommentar

Som du kanskje har fått med deg så har vi samme cpu, vannkjøling og skjermkort:) Jeg har dog lian-li PC-61USB kabinettet. Jeg har vanntanken helt øverst, så dvd, og har lurt inn radiatoren under der. Det krevde en hel del saging og filing! Kretsen min går altså fra tank-radiator-pumpe-cpu-tank.

Jeg skal legge til gpu-kjøling senere idag, planlegger å legge denne etter cpu-kjølingen.

Lenke til kommentar

Jeg har også montert opp gpu-blokka (danger den), load temp er ca 55 (gpu) og 34 (cpu). Grunnet plassproblemer og lite v-koblinger måtte jeg sette gpu "foran" cpu. Oppsettet er altså tank-radiator-pumpe-gpu-cpu-tank. Litt uvanlig, men det funker da fint foreløpig.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at rekkefølgen ikke spiller noen rolle!

Begrunnelse: har to identiske PCer som vannet først

går hele kretsløpet i den ene og deretter inn i den andre.

Så til felles kjøler og pumpe og inn i den første PCen igjen.

Tempen på CPU er tilnærmet lik på de to PCene. Altså er

temperaturstigningen så liten fra blokk til blokk at den til

og med ikke er dramatisk fra et helt system til et annet.

Kjøler CPU, GPU, NB, HK og PSU på begge maskinene.

Pumpen er en "liten" bøttepumpe (Fluval 103) og en

radiator a la EVO 1800... :whistle: 3,8 liter på systemet... :dribble:

Vannets fart i systemet og radiatorens effekt kan nok

virke inn her. Andre kan sikkert ha andre erfaringer enn

meg og ha like rett i sine begrunnede meninger.

Vannkjøling er som mye annet ikke en eksakt vitenskap. :hmm:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...