Gå til innhold

AMD eller Intel

bachmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, med fare for å bryte forumreglene (neida), tror jeg at vi akkurat nå i dette sekund får mest smell for penga fra AMD. Om noen måneder kan dette ha endra seg, men slik er det alltid.

AMD har nettopp sluppet en ny generasjon Athlon64 prosessorer - winchester - basert på 90nm-vaffelpresser som både er meget hyggelig priset og imponerende overklokkbare. Du har sikkert lagt merke til at diskusjonen går hett på forumet om når disse kan ventes i salg her i Norge - om noen uker tipper jeg at vi ser dem hos Komplett osv.

Tester av winchester så langt viser at de for det første går litt raskere enn sine eldre 130nm-brødre på samme frekvens, og lar seg overklokke opptil 40% med standard box-sett kjøler og dermed yter like bra som FX53 (som stadig koster FLESK). I benchmarks går A64 på socket 939 grundig forbi Intels P4 3.X i alle andre tester en produktivitet, så om du skal spille på boksen tror jeg ikke du finner bedre ytelse per krone i dag.

Du bør tenke deg litt om før du velger hovedkort dog. Akkurat nå er AGP på vei ut til fordel for PCI Express, og dette betyr at du enten må kjøpe nytt PCI-E skjermkort sammen med hovedkortet, eller bytte hovedkort neste gang du skal ha nytt grafikk-kort. Om du ønsker å bruke PCI-E finnes det ingen AMD-hovedkort med disse slot'ene onboard, men om noen uker skal Nforce4-chipsettet være ute som altså støtter PCI-E. Og om en måned eller tre kommer SLI-støtte på NForce4 også.

Du må nesten vurdere selv hvordan du ønsker å prioritere dette - selv planlegger jeg å beholde AGP-kortet mitt og kjøpe et Nforce3 hovedkort nå, og enten kjøpe dagens høyende AGP billig om et år eller så, eller eventuelt ta en hovedkort-oppgradering når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...