DerKAizeR Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Jeg skal returnere et skjermkort jeg ikke er fornøyd med. Sendte inn returskjema til butikken. Så gikk det noen dager hvor jeg fikk beskjed om at jeg kunne sende varen tilbake, men med en rekke krav som stilles til varen ved angrerett. Krav jeg mener er feil i henhold til angrerettloven. Husk at følgende må bli ivaretatt ved bruk av angreretten på dennevaren, om følgende ikke er ivaretatt kan deres vare bli returnert tilbake til dere for deres regning. - Varen kan ikke være synlig brukt, altså varen skal kun sees på, ikke brukes. - Varen må ikke tas i bruk som at den er ”din egen” og varen skal ikke se brukt ut på noen som helst måte – varen må fremstå som helt ny. - Om en vare sendes tilbake ihht angreretten, skal den kun kontrolleres ved ankomst hos oss, vi skal ikke ha omkostninger ved ompakking av varen. - Formålet med angreretten er ikke at du skal ha varen på prøve! - Om varen er forseglet må ikke forseglingen brytes, for at angreretten skal kunne benyttes - dog kan varen sees på, men ikke brukes. Dette gjelder spesielt programvare og tilsvarende. - Plastikk og annet på manualer, ledninger som er stripset/festet etc. må ikke løsnes eller åpnes. - Når varen ”startes” eller ”monteres” anses varen som brukt og angreretten bortfaller. - Formålet for angreretten er ikke slik at angreretten skal benyttes som en form for reklamasjon, er varen defekt gjelder normale rutiner for defekt vare og normale garanti/reklamasjons regler. - Om et produkt ikke er i henhold til spesifikasjoner som er oppgitt, vil det være mulighet for å angre. Om produktet er som spesifisert på vår internett side eller spesifikasjoner på eske, vil ikke angreretten kunne benyttes, om produktet er testet/brukt. Noen eksempler der angreretten brytes: - Mobiltelefon, digitalt kamera etc kan ikke testes og monteres. - CPU/Prosessorer kan ikke påføres pasta som er nødvendig for montering. - Et hovedkort kan ikke monteres eller kabler i pakken åpnes. - En harddisk eller andre lagringsmedium kan ikke installeres eller monteres, da dette anses som å bruke enheten. - En PC kan ikke bli startet, der personlige innstillinger gjøres og programvaren starter opp - da anses PC’en som brukt. - Beskyttelsesmerker kan ikke bli fjernet fra en vare, om så gjøres anses varen som brukt. MED andre ord. Jeg kan ikke ha åpnet pakka med skjermkortet. For ellers frafaller angreretten. (lovdata.no) § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Skjermkortet er i topp fysisk stand. Esken er fin, og den er _hvertfall_ "i tilnærmet samme stand og mengde". MEN Jeg har jo pakka den opp og brukt den i et par dager. Og dette er jo feil ifølge pcustyr.no. Kan det bli et stress for meg å få tilbake penga? Vet at mange har hatt problemer med pcutstyr.no i lignende saker. Jeg er litt engstelig for å sende det tilbake, ettersom varen min ikke etterkommer krava til pcutstyr.no Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 dette finnes det mange tråder om fra før av. søk litt, så finner du svar. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Søk litt rundt, tror pcutstyr har sin egen lov når det gjelder retur-rett. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Ok, her er noen tråder der du kan lese om "hurra" webshoppen pc-utstyr. Pcutstyr er noe møkk, ikke kjøp noe der Dårlig av pcutstyr.no Avbestilling fra PCutstyr - noen som vet hvor? Retur til PCUtstyr.no Der burde være hyggelig lesning for alle. Pcutstyr er best. Edit : Mer hurralesning Noen som er fornøyd med pcutstyr.no? pcutstyr.no + hovedkort Angrerett på nytt utstyr Denne webshoppen går virkelig i selene for å miste alt den har av kunder, jeg er faktisk overrasket over at folk faktisk tør handle fra dem. Endret 20. oktober 2004 av lock-aze Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Jeg skal returnere et skjermkort jeg ikke er fornøyd med.Sendte inn returskjema til butikken. Så gikk det noen dager hvor jeg fikk beskjed om at jeg kunne sende varen tilbake, men med en rekke krav som stilles til varen ved angrerett. Krav jeg mener er feil i henhold til angrerettloven. Husk at følgende må bli ivaretatt ved bruk av angreretten på dennevaren' date=' om følgende ikke er ivaretatt kan deres vare bli returnert tilbake til dere for deres regning. - Varen kan ikke være synlig brukt, altså varen skal kun sees på, ikke brukes. /QUOTE'] Når de starter med å definere "ikke synlig brukt" som "kun sett på, ikke brukt" så viser de så til de grader at de er helt på villspor. Tror det bare er å klage til forbrukerrådet med det samme. Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Ok, her er noen tråder der du kan lese om "hurra" webshoppen pc-utstyr.Pcutstyr er noe møkk, ikke kjøp noe der Dårlig av pcutstyr.no Avbestilling fra PCutstyr - noen som vet hvor? Retur til PCUtstyr.no Der burde være hyggelig lesning for alle. Pcutstyr er best. OK, takk. Irriterer meg at jeg ikke hadde fått med meg disse postene før jeg bestilte skjermkortet.. Aldri mer pcutstyr.no Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 OK, takk. Irriterer meg at jeg ikke hadde fått med meg disse postene før jeg bestilte skjermkortet.. Aldri mer pcutstyr.no Nei, synd at du ikke så dem før du bestilte. Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Ja.. Blir vel til forbrukerrådet jeg må gå da. Men det blir vel litt jobb kan jeg tenke meg.. Etter min mening burde hardware.no fjerne sånne jalla-webshops fra prisguiden. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Etter min mening burde hardware.no fjerne sånne jalla-webshops fra prisguiden. Vel, hvis nok mange spørr, så kanskje de blir fjerna. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Jeg har nå sendt mail til forbrukerrådet for å få dem til å se på de kravene de stiller, og evt få dem til å innse realiteten.. (at dem har feil og vi har rett) Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Takk for det, Stig-Arne Lenke til kommentar
PCutstyr.no Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hei alle sammen. Det er ingen problemer med å bruke angreretten her, er produktet i tilnæremet samme stand og mengde ordnes dette uten problemer. Rutinene på dette er endret og alt er i orden. Vi beklager de hendelser her på forumet som har opplevd noe annet, og våre rutiner er endret ved angreretten. Tydningen av angreretten oppstod ved at en jurist tolket loven, men vi ønsker ikke å være så vanskelige som juristens tolkning. Vi beklager altså dette, og alle kunder kan trygt benytte seg av angreretten så lenge produktet kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og menge - samt at det må se "pent" ut, som dere sikkert forstår. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Takk for at dere ihvertfall har tatt til fornuften. Burde nok dessverre ha skjedd litt før...da dere har tapt en del kunder på disse angrerettsakene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hei alle sammen. Det er ingen problemer med å bruke angreretten her, er produktet i tilnæremet samme stand og mengde ordnes dette uten problemer. Rutinene på dette er endret og alt er i orden. Vi beklager de hendelser her på forumet som har opplevd noe annet, og våre rutiner er endret ved angreretten. Tydningen av angreretten oppstod ved at en jurist tolket loven, men vi ønsker ikke å være så vanskelige som juristens tolkning. Vi beklager altså dette, og alle kunder kan trygt benytte seg av angreretten så lenge produktet kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og menge - samt at det må se "pent" ut, som dere sikkert forstår. Greit nok at dere beklager her ,men hadde det ikke vært en ide og forandre det skrivet som det vises til i første post , eller legger dere det med i håp om at alle som ikke er aktive på forumet ikke skal kunne reklamere . Dere vet meget godt at det som står i det skrivet fra dere er helt bak mål og ikke vil holde i en vilken som helst sak . Lenke til kommentar
oevold Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 når du kjøper på internett har du 10 dager angrerett du har fult lov til og bruke vare vanelig i denne perioden. de prøver og lure deg bare stå på og tru med tv2 hjelper deg. Jeg kjøpte prosessor og skjermkort på komplett for litt siden brukte det i 1 uke og sendte det til bake og fikk alle pengene med omkostninger tilbake. spør hvordan i helvete de behandler kundene sine Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Mulig du ikke forsto det helt, men her var det altså helt greit for pcutstyr å ta tilbake varen...Har ikke engang vært en konflikt her. Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 når du kjøper på internett har du 10 dager angrerett du har fult lov til og bruke vare vanelig i denne perioden. de prøver og lure deg bare stå på og tru med tv2 hjelper deg. Jeg kjøpte prosessor og skjermkort på komplett for litt siden brukte det i 1 uke og sendte det til bake og fikk alle pengene med omkostninger tilbake. spør hvordan i helvete de behandler kundene sine Du har 14 dager angrefrist, men da skal varen returneres i samme stand. Hvis du ser noen poster oppover, ser du at pcutstyr har tatt til vett, og endret praksisen sin.. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Tydningen av angreretten oppstod ved at en jurist tolket loven, men vi ønsker ikke å være så vanskelige som juristens tolkning. Så dere mener fortsatt at juristens tolkning er korrekt, bare at dere nå gjør folket en tjeneste ved å faktisk følge teksten i angreskjemaet? Det er ihvertfall et steg i riktig retning. Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 De bør vel muligens sjekke med andre jurister.... høres ut som en som lager sine egne lover dette her... En jurist kan jo ikke tolke loven slik at den virker mot seg selv....(?)... Det blir jo selvmotsigende og amatøraktig... Lenke til kommentar
oevold Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 sorry leste bare på toppen og posta svar med en gang satt på skolen rakk ikke lese alt bra det ornet seg da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå