Gå til innhold

Eizo Flexscan 767 eller 768


hirtshals

Anbefalte innlegg

Jeg har undersøgt markedet grundigt for fladskærme - og fundet ud af at jeg skal have en 19'' Eizo fladskærm.

 

Mit budget passer til L767 eller L768

 

L767 - vandt jo den store test her på siden tilbage i Marts

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6051&side=17

 

L768 - Fik også Meget fine anmeldelser i Augsut

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8678&side=7

 

767 er 300-400 kroner billigere

 

Hvorfor en af disse to vil i vælge at købe - og Hvorfor ??

 

De fås i Sort eller Grå - jeg har læst et sted at Sort kan give mere hovedpine hvis du sidder ofte foran skærmen - er dette korrekt ??

 

Er der eller nogen praktisk funktion af farvevalg - udover smag og behag ??

 

På forhånd tak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- 1.

767 er 300-400 kroner billigere

Hvorfor en af disse to vil i vælge at købe - og Hvorfor ??

 

 

- 2.

Er der eller nogen praktisk funktion af farvevalg - udover smag og behag ??

- 1.

Jeg ser at 767 har et kontrastforhold på 500:1 som i og for seg skal være bra nok...

MEN..

768 har et kontrastforhold på 1000:1 !

 

Om dette er verdt 400 kroner ekstra kan jeg ikke helt svare på... Men hvis du har pengene så ville jeg nok gått for den nyeste av de to.. med andre ord 768..

 

 

- 2.

Hm. Skal du se på film i et mørkt rom (med lyset slått av) så er det fett med en skerm med sorte kanter. Dette er vel det eneste jeg kommer på.. jeg må innrømme at jeg syns sølv ser bedre ut i dagslys.

Lenke til kommentar

Rent bildemessig er det ingen tvil om at L768 er den beste av de to. Hvordan det står til på andre områder husker jeg ikke i farten, men der har du testene å forholde deg til.

 

Når det gjelder farge på kanten så er det slik at det er bedre for øynene med liten kontrast mellom bilde og ramme (jeg husker at manna alltid skulle ha meg til å skru på lyset over TV-en for å få det lyserer rundt). Hvor mye dette påvirker varierer fra person til person, men jeg har ikke hørt om noen ekstreme tilfeller med hodepine eller lignende. Min mening er at en halvgod CRT er værre enn en god LCD med svart kant.

Lenke til kommentar
eneste jeg kommer på.. jeg må innrømme at jeg syns sølv ser bedre ut i dagslys.

De sier sølvfarget kant er for å spare øynene (TCO-03) ved å gi mindre overgang mellom den lyse desktopen og kanten på skjermen (siden dokumenter etc på desktopen stort sett har hvit bakgrunn).

 

MEN, de fleste LCD-skjermer jeg har sett (også de med grå rammen) har en sort kant på 1-2 mm mellom den grå ramma og desktopen (ytterst på LCD panelet)

 

SÅ hjelper det da med grå ramme? Det blir jo hvit desktop, 2 mm sort ramme, og så 5 mm grå plastramme. Det blir jo TO overganger. Gjør ikke det vondt verre.

 

PS! Til de som spiller mye må da sort ramme være bedre? Siden spillene stort

sett har mange mørke scener så vil jo sort ramme gi minst kontrast her, og

det er vel i spill stesset på øynene er verst :-) Og ikke i Word eller Excel :-)

Lenke til kommentar
ekstreme tilfeller med hodepine eller lignende. Min mening er at en halvgod CRT er værre enn en god LCD med svart kant.

Kan skrive under på det. Jeg har en Dell LCD med sort ramme (4 cm bred diger) på jobben. Ble likevel kvitt både alle øye-plagene (uklart syn, sliten) og utslett etc i ansiktet etter at jeg fikk denne. Den gamle skjermen var en hvit dyr fin CRT.

Lenke til kommentar

768 er en del nyere enn 767 også; 767 ble introdusert i Mars 2003, mens 768 ble introdusert 30 April 2004.

 

767 har høyttalere, noe 768 ikke har(noe som er en fordel synes jeg - at skjermen ikke har det, mener jeg).

 

Jeg kommer sannsynligvis selv til å gå for en L768 snart - skal bare se an NEC's nye skjermer, pluss EIZO's L797 som kommer snart først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...