Flop|s Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Har i det siste opplevd at min "kjære" Ford Orion 1989 mod ikke har ladet noe særlig, selv på lange turer, og siden batteriet er nytt i høst så lurer jeg på om det kan være noe feil med dynamoen? Eller noe i den retning. Kan ikke noe særlig om bil, men fikk høre at det å bytte børstene i dynamoen var en god ide? Noen som har forslag på hva jeg burde gjøre? Endret 20. oktober 2004 av Flop|s Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Ja, det første du kan gjøre er å skjekke at batteri polene er rene og har god kontakt. Det neste er å måle ladespenning på batteriet; motor på og gjerne også lys på, måle med voltmeter rett på batteriet. Du bør da ha ca 13,8 volt Er det vesentlig lavere enn dette er dynamoen sliten! Har du Bosh dynamo får du ny spennigsregulator/børster for ca 350 Kr, og litt avhengig av hvor lett det er å komme til baksiden av dynamo, er den så lett å bytte at selv bestemor kan gjøre det... (en liten kassett bakpå dynamo, festet med 2 skruer) Du kan i så fall også få kjøpt regulator/børster tilpasset Norske forhold 14,2 volt, som kan være lurt, hvis bilen brukes til mye små kjøring. Har du annen type dynamo, er det som regel litt mer fikling for å bytte børster, ofte kan det da være greit å vurdere en byttedynamo. Det kan vi komme tilbake til når du har målt ladespenning og funnet ut hvilket merke dynamo du har Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 En annen litt enklere måte å finne ut om dynamoen lader er å starte bilen for så å koble fra + polen på batteriet, stopper bilen da lader ikke dynamoen.(Bombesikkert) Er det ikke en Bosh dynamo sitter børstene inni og du må åpne den for å bytte. Infestningen til børstene er forskjellig fra produsent til produsent og kan være svært så vankelig å få til riktig dersom du ikke vet hva du holder på med. Husk at dersom du måler ladespenningen så ikke gjør det på tomgang da spenningen kan være litt lavere da. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Merk at dynamoen kan lade 14,2v, men det betyr nødvendigvis ikke at den gir ampere til batteriet. Dette får du nok bekreftet/avkreftet med testen som perpyro nevnte innledningsvis i forrige post. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 perpyro Skrevet 20/10/2004 : 16:10 En annen litt enklere måte å finne ut om dynamoen lader er å starte bilen for så å koble fra + polen på batteriet, stopper bilen da lader ikke dynamoen.(Bombesikkert) Nja, tja... det er sant nok at den stopper hvis du kobler fra batteriet, personlig ville jeg aldri gjort det! Batteriet er faktisk en del av systemet på en bil, og fungerer også som en utjevning (omtrent som en kondesator) Bilelektronikk kan kan gå i stykker, hvis du er uheldig. Opus Skrevet 20/10/2004 : 16:44 Merk at dynamoen kan lade 14,2v, men det betyr nødvendigvis ikke at den gir ampere til batteriet. Dette får du nok bekreftet/avkreftet med testen som perpyro nevnte innledningsvis i forrige post. Dette er rett og slett ikke riktig, det er sant nok at det ikke forteller deg hvor mange ampere som går, det er heller ikke spesielt interessant. Men du har ikke 13.8 volt på batteriet, med last, uten at det lader. Det er fulstendig unødvendig å ta av batteripoler for å finne ut om det er i orden. Saken er at hvis ladingen er dårlig, og man setter på last (lys, viskere, bakrute, osv) vil spenningen synke. Det er det som kjennetegner dårlig lading. Hvor mange ampere som går vil jo avhenge av belastning, og batteriets tilstand. Trådstarter har nytt batteri, og er det fulladet, vil det knapt gå noen ampere i det hele tatt, før man begynner å sette på forbrukere. Tar man av battripolen får man absolutt ingen indikasjon på dynamoens tilstand, med mindre den da er HELT gåen, og ikke klarer å levere 10- 11 volt, som er nok til å holde motoren i gang. (er dynamoen i god stand, bør den forøvrig også klare 13.8 volt på tomgang, men du kan godt gi litt gass for å komme litt opp i turtall ja) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Quote fra pcp160Nja, tja... det er sant nok at den stopper hvis du kobler fra batteriet, personlig ville jeg aldri gjort det! Batteriet er faktisk en del av systemet på en bil, og fungerer også som en utjevning (omtrent som en kondesator) Bilelektronikk kan kan gå i stykker, hvis du er uheldig. Batteriet er en av to strømforsyninger i bilen og med lading fra dynamoen skal dynamoen klare å drive det elektriske anlegget i bilen uten batteriet. Lader dynamoen slik den skal så skal den også klare å levere strøm til systemet under normal drift når man kobler fra + polen på batteriet. Ser heller ikke hva som kan være skadelig med denne prosedyren. Dynamoen inneholder som kjent spenningsregulatoren slik at det ikke skal bli noe spenningssjokk for systemet når man kobler fra. Greier ikke dynamoen å levere nok strøm til å drive elektrinikken i bilen når den går vil man ende opp med flatt batteri etterhvert forde batteriet ikke får noe lading da systemet trekker mere strøm en dynamoen greier å levere. Det værste som kan skje dersom man kobler fra batteriet under drift er at insprøytningen kutter forde spenningen blir for lav og blir den ødelagt av underspenning så har den ingenting i en bil å gjøre. Jeg er klar over at batteriet faktisk fungerer litt som en kondensator som jevner ut spenningen men i en bil er det bare spenningsfallene som batteriet utgjevner så dersom man f.eks. slår på varmeapparatet eller fjernlys mens + polen er frakoblet kan det spenningsfallet være nok til at innsprøytningen kutter og bilen stopper. Endret 21. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Vel, jeg ville ikke gjort det på en moderne bil i alle fall. Forstår heller ikke helt poenget, er det lettere å skru av batteripoler, enn å stikke to pinner på polene, og få et litt mer imformativt svar på hvordan det står til med lading... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Ja det er faktisk det dersom man ikke sitter på et Fluke eller annet kvalitetsinstrument forde det spenningsområdet man skal måle på er så lite at feilkalibrering i et billig instrument kan lure deg på spenningen. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hmm, jeg vil tørre å påstå at selv et digital meter fra 100Kr på biltema, sier mer enn nok. selv de billigste har ikke allverdens feilmargin, og det er vel stort sett mulig å svinge innom en bensinstasjon/verksted å prøve der. Blir jo ikke særlig nøyaktig måling av å ta av polen heller da.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Dersom du måler 13-14V på klemmene er det for meg litt vage antydninger men dersom man kobler fra batteriet så kommer svaret momentant. Det er f.eks ikke alle som vet nødvendigvis hva de skal se etter. Nå skal jeg ikke tvinge noen til å prøve men jeg har prøvd dette på flere biler og jeg har fått resultatet med en gang. Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 22. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2004 Takk for mange gode svar, jeg skal ta en titt på bilen etterpå om været er greit. Har et billig multimeter et eller annet sted her, så jeg kan ta noen målinger Tror jeg prøver å starte bilen for å så koble fra batteriet. Det er uansett ikke mye elektronikk i bilen som kan bli ødelagt Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Da gjør du det! Er kun ifht elektronikken jeg er litt skeptisk til metoden, og kanskje tar jeg feil..? Men husk da å sette på så mye forbruker du bare kan! Du har jo tydeligvis kjørt med dette en stund, så er vel ingen tvil om at den lader noe. Så skal det gi deg noe svar ved hjelp av å dra av poler må du belaste annlegget skikkelig. Og er det digitalt multimeter du har, er det sjelden de er mindre nøyaktig enn ca 0,1 volt feilmargin. mao ser du ganske greit om det lader også med det. Edit: Legger bare for moro skyld inn en link til datablad på biltema`s digitale multimeter til kr 89.- Multimeter Som dere kan se er det snakk om en feilmargin på +- 0,5% ved måleområde 20V Da kan jeg ikke begripe at man kan si at det er lettere å koble av batteripole.. Tråstarters måleapparat er neppe av dårligere kvalitet enn dette. Endret 23. oktober 2004 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå