Armas Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 I forbindelse med lanseringen av nye ibooker og David Moodys uttalelser om at det ikke kommer nye powerbooker før utpå nyåret lurer jeg nå fælt på hva jeg skal anbefale min kamerat. Derfor noen spørsmål. Noen meninger om forskjellen på hastigheten mellom den kraftigste 14" ibooken og 12" powerbooken? Han skal koble til ekstern skjerm og jeg har tidligere hørt at ibook er mer begrenset en powerbook på dette området. Kan noen uttdype? Er det noe annet som taler for 12" powerbook i forhold til 14" ibook? (14" ibook fordi han vil ha dvdbrenner). Er for eksempel minnet mye kjappere (og dyrere) i pben? (DDR 333 i forhold til DDR 266), Eller er videokortet verdt å legge noen ekstra lapper på bordet for? Mvh Armas Lenke til kommentar
toretors Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Kjøp for all del ekstern DVD-brenner, de er både raskere og er ikke begrenset til bruk kun på ibooken. Lenke til kommentar
Zpeidar Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 (endret) Kjøp for all del ekstern DVD-brenner, de er både raskere og er ikke begrenset til bruk kun på ibooken. Men særdeles portabel er de ikke i forhold til de interne Har selv 12" PB og synes størrelsen er AKKURAT stor nok. PB har forøvrig mulighet for å IKKE kjøre mirror på skjerm nr 2, (ja du kan patche iBooken). iBook er kjent for noe lengre batteritid, men så har PowerBooken BT og WLAN som standard (WLAN har vel iBooken også nå). Minnehastigheten har vel litt å si, det spørs HVA han skal bruke den til. Dersom han skal redigere film og slikt er vel 15" PB mer å foreslå (eventuelt en god ekstern skjerm) Endret 20. oktober 2004 av Zpeidar Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Jeg mener iBook er et bedre kjøp. Billigere. Dette med screen spanning kan visst fikses for iBook også uten å flashe skjermkortet. Videre har iBook en mer behagelig temperatur. Powerbook blir nokså varm. Selv ville jeg anbefale 12" iBook. 14" er større (mindre transportabel) samtidig som den har akkurat samme oppløsning på skjermen. Ekstern DVD-brenner høres ut som en god ide. Når det gjelder ytelse så tror jeg ikke at man merker stor forskjell så lenge du holder deg unna benchmark-program. En fordel har man med 14" iBook; Det er ca 20% lengre batterilevetid. Selv har jeg en 1,5 år gammel 12" Powerbook. Fin den, men jeg tror iBook er et bedre kjøp. Jeg liker min 3 år gamle iBook bedre enn Powerbooken. Endret 21. oktober 2004 av ketilkn Lenke til kommentar
toretors Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Kjøp for all del ekstern DVD-brenner, de er både raskere og er ikke begrenset til bruk kun på ibooken. Men særdeles portabel er de ikke i forhold til de interne Hvor ofte brenner man en dvd når man er på farten? Lenke til kommentar
MacPlus Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Husk at dagens ibook modeller IKKE støtter core image i neste OS (Tiger) ,som kommer første halvdel av 2005. Lenke til kommentar
Releazme Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hva er egnetlig Core Image? Mulig det er et dumt spørsmål, men jeg er ikke noen mac spesialist...enda Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Noe som antageligvis ikke vil ha noe som helst å si for deg. Er en teknologi som utviklere bruker og som vil kunne kjøre noen grafikkoperasjoner gjennom skjermkortet. Lenke til kommentar
MacPlus Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Core image vedrører også brukerene! Feks vanndrypp effekter i tiger. http://www.macrumors.com/downloads/tiger/d...ard_address.mov Core image vil også med tiden integreres med apple`s programmer itillegg til at core image blir tilgjengelig for til 3partsleverandører som feks adobe. Mulighetene i dette er mange, og som sagt dagens ibook støtter dessverre ikke dette for mer info les her: http://www.apple.com/macosx/tiger/core.html Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 The performance gains and features supported by Core Image ultimately depend on the graphics card. Graphics cards capable of pixel-level programming deliver the best performance. But Core Image automatically scales as appropriate for systems with older graphics cards, for compatibility with any Tiger-compatible Mac. Ripple-effekten utøver absolutt ikke noe som helst nyttig. Og CoreImage vil nedskalere til eldre kort. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Om jeg husker rett funker CoreImage sånn at maskinen kan sende CPU-intensive oppgaver til GPUen, sånn at det går betydelig kjappere, og dette vil da klart være til betydning for alle og enhver. Leste forresten også på apples nettsider at 9200-kortet som sitter i iBooken skal støtte CoreImage, men dette gjelder ikke eldre iBooker.... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Kjøp for all del ekstern DVD-brenner, de er både raskere og er ikke begrenset til bruk kun på ibooken. De er raskere ja, men ikke begrenset til bruk på ibook'en. DVD-brenneren i iBook'en brenner i 4X, noe som holder for de fleste. Selv har jeg PB 12" med DVD-brenner, men har bare brukt den et par ganger, og da i forbindelse med lagring av dokumenter. I nær fremtid begynner jeg med videoproduksjon, og da trenger jeg mye dvd-brenning. Allikevel vil jeg heller ha en intern, enn en ekstern dings som jeg må dra med meg...selv om de brenner kanskje 10X ellernoe. Så var det dette med varmeutvikling da. PowerBook 12" utvikler nok ikke noe særlig mer varme enn iBook 14", men aluminiumen i PB'en leder varmen til overflaten, og dermed føles/blir den varmere i selve overflaten. Jeg ville nå si at PB'en er bedre for maskinvaren i det lange løp, spesiellt hvis man holder mye på med tunge prosessor/minne/grafisk krevende oppgaver. Uansett; til vanlig skriving, filmseing, surfing, msn, osv, blir ikke PB'en noe varmere enn iBook'en. I tillegg vil en iBook bli fortere stygg enn en PB, da plast naturligvis får lettere riper etc enn PB'en (og joda, vi sier alle at vi skal passe på vår kjære slik at riper ikke kommer, men de kommer allikevel!). Lenke til kommentar
handuet Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Apropos begrensninger med ekstern skjerm: Jeg finner ingen DVI-adapter for ibook. Er det ikke mulig å koble en ibook til en DVI-skjerm? Lenke til kommentar
bernini Skrevet 16. november 2004 Del Skrevet 16. november 2004 Niks, ikke som jeg har hørt. Det er en av fordelene med Powerbook. Lenke til kommentar
handuet Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Vil heller kalle det en ulempe med ibook. Burde ikke være noe problem å få dvi på ibook. Er vel fordi Apple har fått for seg at den da vil konkurrere med powerbook. Men det er vel ikke vanlig med dvi-utgang på wintel-laptoper heller så skal vel ikke klage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå