Gå til innhold

Intel beklager 4 GHz-tabbe

Anbefalte innlegg

Produksjonsteknikken ser jo absolutt ut til å være i orden med 90 nm og SOI.  Mulig AMD har aversjon mot lange pipelines pga. kompliserte prefetch og mispredicts ?

Det ser ut som at AMD vil integrere peltier-element på sine prosessorer når de går over til 65nm-produksjon:

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?...RS=PN/6,800,933

Various embodiments of a semiconductor-on-insulator substrate incorporating a Peltier effect heat transfer device and methods of fabricating the same are provided. In one aspect, a circuit device is provided that includes an insulating substrate, a semiconductor structure positioned on the insulating substrate and a Peltier effect heat transfer device coupled to the insulating substrate to transfer heat between the semiconductor structure and the insulating substrate.

AMD patents Peltier cooler on chip

A source who understands this sort of stuff said that the patent could be a way of mastering problems associated with 65 nanometre technology.

He said: "It is possible to air cool a TEC (Peltier) powered by a 12V molex connector with a copper based cooler and high c.f.m. fan to the degree that CPU temperatures are healthy enough to be considered normal air cooled temperatures (read 45 - 60 degrees Celsius) and keep the T.E.C. healthy enough. If a TEC hot side isn't cooled enough the dissimilar ion effect cannot happen and the so called cold side doesn't become cold enough.

"AMD's possible idea is to mount the TEC into the CPU package and power by Vcc high-plane and GND to prevent any extra wiring for "back of newspaper" so-called system builders. Couple this with a PIB cooler that is good enough to remove the heat from the hotside and they have a cooler running 65 nanometre CPU".

He continued: "When you move froma 0.13 micron CPU at 1.5v to a 0.09 micron CPU at 1.5v you make the MOSFET loading increase by around 44%. When you go 0.065 micron that is 100% greater than at 0.13 micron at 1.5v and 38% greater than .09 micron at 1.5v."

Ser spennende ut, og kan isåfall bety enda kjøligere prosessorer i fremtiden :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kong basse vs pumpAction: Kong basse har vel mest rett i de fysiske forholdene her...men det er ikke en absolutt nødvendighet at signalene skal kunne reise over hele chipen på en klokkesyklus, selv om det er et krav for de fleste design i dag. (husk at en overklokket P4 på 6GHz har en ALU frekvens på 12GHz...)

Elektronene beveger seg ekstremt sakte i en metallisk leder, men dette er ikke av interesse. Som det ble nevnt så er dette nesten som å putte kuler inn i et rør; når en går inn så kommer en ut i den andre enden med en gang... eller gjør den det? Faktisk er det en forsinkelse her! Det tar litt tid før det "popper ut et elektron" i andre enden. For å være mer korrekt i forhold til termer så er det slik at den spenningen en påtrykker en leder brer seg utover lederen med lyses hastighet c = ~3e10^8 m/s, dette gjelder som for fotoner kun i vakuum! For vanlige ledere i den virkelige verden er signalhastigheten ca 90% av lyses hastighet. For coax ledere er den helt nede i 66% av c. Grunnen til at det går tregere i coax er grunnet kapasitans innad i lederen. For ledere på en chip ligger forholdene noe midt i mellom "vanlige" ledere (f.eks to tvunnede tråder) og coax. Om en isolerer lederne med tidligere nevnte low-k materiale så vil hastigheten til de elektriske signalene øke opp mot en større andel av hastigheten c.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Hmm, peltier , hva med faren for kondes  :hmm:  Blir vel muligens et problem for ukyndige hender .

Men ja fordelen vil vel være kaldere cpuèr .

Det bare måtte komme noe AMD negativt ut fra Snekkern :!: :!:

Tilbake til topic:

Jeg synes det er bra for oss forbrukere att nå har begge de store prosessorgigantene inrømmet at ytelse ikke nødvendigvis komer an på klokkehastighet. -Husker godt "hvem kommer først over 1GHz krigen", da var det på en måte greit nok, ettersom tidlige Athlon og Coppermine Pentium3 var ganske like i ytelse pr MHz.

Nå derimot blir det bare tull og, for Intel sin side være først over 4GHz, mens AMD vil først over 4000 "poeng". Bra at denne krigen, som etterhvert har blitt tullete har roet seg. Hadde intel satset litt på centrino teknologien og produsert centrino cpuer like raskt som AMD (2-2,4GHz) kunne det blir gøy å være forbruker igjen. Istede har de satset mest mulig på enda raskere cpuer, som etterhvert har vært både glovarme og ikke akkurat strømsparende.

3GHz CPUer ble presentert av Intel i 2003, nå er det snart påtide at de begynner å lage noe nytt, det tjener vi alle på.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar
Hmm, peltier , hva med faren for kondes  :hmm:  Blir vel muligens et problem for ukyndige hender .

Men ja fordelen vil vel være kaldere cpuèr .

Det bare måtte komme noe AMD negativt ut fra Snekkern :!: :!:

Tilbake til topic:

Jeg synes det er bra for oss forbrukere att nå har begge de store prosessorgigantene inrømmet at ytelse ikke nødvendigvis komer an på klokkehastighet. -Husker godt "hvem kommer først over 1GHz krigen", da var det på en måte greit nok, ettersom tidlige Athlon og Coppermine Pentium3 var ganske like i ytelse pr MHz.

Nå derimot blir det bare tull og, for Intel sin side være først over 4GHz, mens AMD vil først over 4000 "poeng". Bra at denne krigen, som etterhvert har blitt tullete har roet seg. Hadde intel satset litt på centrino teknologien og produsert centrino cpuer like raskt som AMD (2-2,4GHz) kunne det blir gøy å være forbruker igjen. Istede har de satset mest mulig på enda raskere cpuer, som etterhvert har vært både glovarme og ikke akkurat strømsparende.

3GHz CPUer ble presentert av Intel i 2003, nå er det snart påtide at de begynner å lage noe nytt, det tjener vi alle på.

Selvfølgelig ble det oppfattet som negativt , det ser ut som det eneste dere godtar er om man legger seg på kne og tilber alt som kommer :cry:

Jeg har holdt på en del med peltier og vet hva en må ta hensyn til , derfor vet jeg at dette ikke kommer til å bli enkelt å impltere i en cpu , men unnskyld at jeg nevnte det :thumbdown:

Lenke til kommentar
Hmm, peltier , hva med faren for kondes :hmm: Blir vel muligens et problem for ukyndige hender .

Tror ikke de lar elementet kjøre så kraftig at det blir markant lavere temperatur enn romtemperatur utenfor området som er isolert. Blir nok en mini-versjon av peltier, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ble det oppfattet som negativt , det ser ut som det eneste dere godtar er om man legger seg på kne og tilber alt som kommer

Hehe, folk tolker deg nok ganske heftig på bakgrunn av dine tidligere uttalelser. Du får lage et nytt login, slik at folk begynner å tolke deg nøytralt igjen. :D

For øvrig er det vel forskjell på å la være å si noe (som de fleste gjør) og å legge seg ned og tilbe (som er ytterst sjeldent). Du er jo kjent for å sette ting på spissen når du kommenterer (eks: nå, når du sier at man må tilbe alt som kommer), så det er kanskje ikke rart at folk setter ting på spissen når de kommenterer deg også. :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig ble det oppfattet som negativt , det ser ut som det eneste dere godtar er om man legger seg på kne og tilber alt som kommer

Hehe, folk tolker deg nok ganske heftig på bakgrunn av dine tidligere uttalelser. Du får lage et nytt login, slik at folk begynner å tolke deg nøytralt igjen. :D

For øvrig er det vel forskjell på å la være å si noe (som de fleste gjør) og å legge seg ned og tilbe (som er ytterst sjeldent). Du er jo kjent for å sette ting på spissen når du kommenterer (eks: nå, når du sier at man må tilbe alt som kommer), så det er kanskje ikke rart at folk setter ting på spissen når de kommenterer deg også. :)

Joda jeg spissformulerer iblandt :) men jeg er dog ikke alene om det , forskjellen er bare at visse andre som spissformulerer er amd fans og da er det liksom greit :whistle::whistle:

Og nei , jeg lager meg ikke et nytt loggin av den enkle grun at jeg tør stå for mine meninger , men kan nevne at jeg har vært hos en kompis noen ganger og skrevet noen kommentarer under hans nick , med litt spissformulering , dette uten reaksjoner , dog er han amd tilhenger .

Så det viser bare nok en gang at her er det ikke akseptert og stå frem som tilhenger av intel ,mens man godt kan bruke de samme spissformuleringene som amd fan :whistle:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tror ikke de lar elementet kjøre så kraftig at det blir markant lavere temperatur enn romtemperatur utenfor området som er isolert. Blir nok en mini-versjon av peltier, tror du ikke?

Det får en tro , men tenker da på at skal et slikt element ha noen effekt så er det jo under load hva da når maskinen står i stand bye ?

Det må jo i så tilfelle tempstyres slik at det kun slår seg på ved høyere temp ellers vil jo kondensspøkelset komme .

Lenke til kommentar
Joda jeg spissformulerer iblandt :) men jeg er dog ikke alene om det , forskjellen er bare at visse andre som spissformulerer er amd fans og da er det liksom greit :whistle::whistle:

Og nei , jeg lager meg ikke et nytt loggin av den enkle grun at jeg tør stå for mine meninger , men kan nevne at jeg har vært hos en kompis noen ganger og skrevet noen kommentarer under hans nick , med litt spissformulering , dette uten reaksjoner , dog er han amd tilhenger .

Så det viser bare nok en gang at her er det ikke akseptert og stå frem som tilhenger av intel ,mens man godt kan bruke de samme spissformuleringene som amd fan :whistle:

Tror du har nevnt dette et par-tyve ganger før? ;)

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å flame Snekkern. Han er slettes ikke noen Intel-fanboy slik mange andre her på forumet er. Syntes Snekkern er ganske så nøytral og når han har bastante uttalelser kan han somregel backe det opp med en link.

Her er et eksempel der han hadde store muligheter til å rose intel opp i skyene. Men gjorde han det? :

Skrevet: 13/05/2004 : 20:17

Hva er best av AMD3200 og Intel 3Ghz?

Etter egne erfaringer med begge så er vel det nesten umulig å skille dem i annet en testprogram , tror med hånden på hjertet at samtlige her på forumet ville få store problemer i en blindtest.

Men om du kjører 2001 så er A64 en klar vinner , men kjører du 2003 så er det motsatt, nå er det vel en del som sier at det er fordi at i 2003 er du ikke avhengig av cpu kraften i samme grad. Dette er nok riktig men jeg har testet disse med nøyaktig samme grafikkort klokket like høyt i begge tilfeller, ergo er det som da gir resterende utfall fra cpu.

PS: Jeg kjører en A64 3400. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Intel blew it on 4GHz Pentium 4, Otellini says

during an internal webcast, Paul Otellini, Intel's president, was asked why the 4GHz Pentium 4 microprocessor was killed. The questioner asked: "Why was the 4GHz processor killed. What's the scoop? Did we just blow it again?"

Otellini answered that question by saying that at one level Intel had to say that yes, it did blow it. It had the 4GHz Pentium 4 in its road map and it pulled it off the roadmap.

But that didn't mean Intel wasn't capable of producing a 4GHz Pentium 4. It was. But, Otellini told Intel's worldwide staff, it was pulled because the company intended to get back to a 90 per cent confidence level on both its schedules and its road maps.

Intel doesn't have infinite resources and had to make choices.

He said it was more important for Intel to move to 2MB cache processors and to get to dual core chips faster. Intel would have to have done another stepping for the Prescott core to get to 4GHz and 4.2GHz and that would have been counterproductive "in the grand scheme of things".

Intel is now marketing performance to include features and not just gigahertz, he said.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...