Gå til innhold

Fotografering i idrettshall

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hvitbalanse så tipper jeg du kan gjøre som følger:

- finn et hvitt ark eller skilt eller noe slikt

- zoom inn slik at innenfor de 5 midterste fokuspunktene så er det kun hvitt

- sett linsa på manuell fokus og endre fokus slik at skiltet eller hva du har ikke er i fokus

- ta et bilde

- gå inn på menyen og velg "Custom WB" og så velger du det bildet

- hvis nødvendig/ønskelig, slett bildet etterpå

Så setter du hvitbalansen til custom på kameraet, ser ut som to trekanter med en firkant imellom (på lcd-displayer er det wb-ikonet nede til høyre).

Da vil alle bildene bli justert til å ha den hvitbalansen du satte fra det skiltet.

Når det gjelder lys så har jeg ingen aning, har ikke tatt noen bilder i idrettshaller ennå, men det burde kanskje bare være å møte opp litt tidlig og ta noen bilder og sjekke histogrammet bakpå ?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal "motivet" være uskarpt når man skal ta hvitbalanse-bilde??

Jeg har tatt en del idrettshall-bilder med mitt 300D. Jeg kjører ISO på 1600, setter hjulet på M, bruker lavest mulig blenderåpning og lukkertid rundt 160. Lyset i haller varierer veldig, så det er bare å prøve seg frem.(ER også veldig forskjellig innen samme hall, så tenk på hvilken side du står på)

JEg har tatt volleyball-bilder, og selvsagt blir det litt bevegelse på bildene (ballen går jo fort...) , men synes ikke det gjør så mye.

Man har jo også mulighet til å bruke blits, men personlig synes jeg at bilder uten blitz blir mye bedre enn med blits. Hvis man skal bruke blitz, bør man også ha en ekstern blits.

Bildene jeg tar er beregnet for eget bruk, og til en intern hjemmeside for klubben.

Hvis du gidder, kan du ta en litt på disse jeg har tatt. http://home.online.no/~andwes/13/index.html (is01600, lukkertid:+/- 160 (litt forskjellig), bleder fra 4.5-5.6)

En kompis av meg (har et Nikon-kompakt-kamera og nikons nest beste blits har tatt disse bildene. Hvilken lukkertid/blender osv. han har bruk, aner jeg ikke, men da kan du sammenligne hva du synes blir best, med eller uten blits.. http://bbk.asap-asp.com/bildeserier/2004.1...lier/index.html

Lenke til kommentar

Det med uskarphet repeterer jeg fra det jeg har lest andre steder, og hadde med at skarpe detaljer på en slik flate kan i visse sammenhenger endre hvitbalansen ørlite grann. Med uskarphet får du et jevnt hvitt bilde uansett om det skulle være linjer og slikt på det du bruker som mal.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal "motivet" være uskarpt når man skal ta hvitbalanse-bilde??

Jeg har tatt en del idrettshall-bilder med mitt 300D. Jeg kjører ISO på 1600, setter hjulet på M, bruker lavest mulig blenderåpning og lukkertid rundt 160. Lyset i haller varierer veldig, så det er bare å prøve seg frem.(ER også veldig forskjellig innen samme hall, så tenk på hvilken side du står på)

JEg har tatt volleyball-bilder, og selvsagt blir det litt bevegelse på bildene (ballen går jo fort...) , men synes ikke det gjør så mye.

Man har jo også mulighet til å bruke blits, men personlig synes jeg at bilder uten blitz blir mye bedre enn med blits. Hvis man skal bruke blitz, bør man også ha en ekstern blits.

Bildene jeg tar er beregnet for eget bruk, og til en intern hjemmeside for klubben.

Hvis du gidder, kan du ta en litt på disse jeg har tatt. http://home.online.no/~andwes/13/index.html (is01600, lukkertid:+/- 160 (litt forskjellig), bleder fra 4.5-5.6)

En kompis av meg (har et Nikon-kompakt-kamera og nikons nest beste blits har tatt disse bildene. Hvilken lukkertid/blender osv. han har bruk, aner jeg ikke, men da kan du sammenligne hva du synes blir best, med eller uten blits.. http://bbk.asap-asp.com/bildeserier/2004.1...lier/index.html

Det er vel bedre med blits og lyse bilder istedenfor dette? De er jo så mørke at du ikke ser hvem som er hvem på mange av de...

F828

Lenke til kommentar
Det er vel bedre med blits og lyse bilder istedenfor dette? De er jo så mørke at du ikke ser hvem som er hvem på mange av de...

Tingen med blits er jo at spillerne som står nærme blir lyse, mens det raskt blir mørkt bakover. Du har jo problemet at du får fjerdedelen av lyset hver gang du dobler avstanden..

Lenke til kommentar

Jeg så på bildene i galleriet og de kan forbedres mye med en tur innom Photoshop CS eller tilsvarende program. Jeg prøvde på et tilfeldig og forskjellen var som natt og dag.

Invester i et lyssterkt objektiv, det vil hjelpe enormt. På f/1.8 så ville de samme bildene blitt godt overeksponert med samme lukkertid. Trenger du zoom eller tele så kan det bli dyrt, men gode lyse bilder er å foretrekke selv om du må ta utsnitt.

Når det gjelder blitz så er det en fordel å begrense bruken sånn at ting blir litt lysere uten at det er åpenlyst at man har brukt blitz.

Lenke til kommentar

Jeg har ett 105 mm F2,8 Objektiv og det gjorde jobben ganske godt, havnet på ISO 400-800, samt prøvde meg litt på ISO 1600.

Angående hvitbalansen så brukte jeg RAW slik at jeg kunne stille den i ettertid, alt i alt så ble det ikke så alt for gæli.

Lenke til kommentar

Her er bildet rett fra kamera med automatisk hvitbalanse:

CRW_4439_AWB.jpg

Bildet etter å ha fixet hvitbalansen, kontraster og litt USM:

CRW_4439_filtered.jpg

Ble vel ikke så aller værst eller?

ISO: 800

F: 3,2

Lukker: 1/100 sek

For de spesielt intereserte:

Rana HK (i svart-hvitt) mot Brønnøysund i blått.

30 - 17 til Rana HK :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...