Gå til innhold

usb 2.0 vs. Firewire + anbefalinger

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg sitter med (og jeg har søkt litt uten større hell):

1. Lar Firewire og/eller USB 2.0 seg seriekoble (slik at man bare bruker en port på pc'en selv om man vil ha flere enheter tilkoblet)?

2. Hva er forskjellene mellom de to med tanke på overføringshastighet, stabilitet etc.?

Og dessuten; kan noen helt konkret (på basis av kjennskap til forskjellige merker/løsninger) anbefale meg følgende:

a.) en ekstern harddisk på (3.5" på 250Gb)

b.) et eksternt harddiskkabinett (3,5"). (Eventuelt et internt, hvis dette har hotswap)

(Ja, jeg skal ha begge!)

Takk for oppmerksomheten!

pH.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Firewire takler dette, usb krever en hub om man skal bruke flere porter enn dem man har.

2. Firewire er mer stabilt og raskere, selv om peak hastighet man kan oppnå med usb2.0 teoretisk sett er større.

a) Jeg har en Maxtor på 250. 5400 rpm modell. Den fungerer fint, kameraten min sin WD (forrige gen) døde. Men vet ikke hvor typisk eller ikke dette er. Men WD og Maxtor skal være helt ok.

b) Velg et med en stillegående vifte, om du skal ha eksternt. Jeg hadde et i aluminium. Men det er som regel ikke så mye som skiller disse kabinettene. De er dog ikke så bra som de ferdige, med disk inni.

Beklager jeg ikke har en bedre anbef. Må sove nå!

Lenke til kommentar

OK, takk skal dere ha begge to!

Dersom noen har ytterligere anbefalinger på a) og b) må de gjerne komme med dem!

Jeg kan kanskje legge til følgende som kan hjelpe i den sammenheng:

a) Når det gjelder den eksterne harddisken, tror jeg at jeg vil ha en med både FW og USB 2.0, for å kunne ha fleksibiliteten.

b) Det samme gjelder HD-kabinettet, men det er ikke like nøye her. Videre lurer jeg fremdeles på om det finnes interne kabinetter/brønner som takler hotswap - Det hadde vært JÆVLIG kult!

Takk igjen!

pH.

Lenke til kommentar

Kan bare gi deg anbefaling på et av punktene dine, ekstern hardisk med både firewire og usb2.

Jeg har denne eksterne disken. Den har 1xUSB2 og 2xFirewire porter. Har hørt at denne kan seriekobles men har ikke prøvd det. Har brukt den med både firewire og usb2 og synes, men dette kan jo bare være en illusjon, at det går raskere å overføre filer med firewire. Har hatt denne siden januar/februar 2004 og har aldri hatt problemer med den. Dersom du skal bruke denne på en maskin med Win98 må du laste ned drivere fra hjemmesiden deres. Med WinXP så er det ferdige drivere som blir brukt. Har ingen anelse om denne har støtte for Linux.

Som du kan lese i de andre bruker erfaringene så kommer den ferdig formatert med fat32. jeg har ikke prøvd ntfs på den da det ville ført til at jeg mister støtte for win98.

Lenke til kommentar

Takk for det!

Jeg har sett litt på noen LaCie-disker; er det noen som har noen erfaringer med dem?

Et annet spørsmål (min uvitenhet kjenner ingen grenser!): hvordan fungerer USB 2.0/FW eksterne CD-brennere; er disse bra?

Takk!

pH.

Endret av haugster
Lenke til kommentar

Heisann, det jeg har bestilt er følgende (fra MPX):

DUB-H7 1 DLink 7-port USB 2.0 HUB

7-ports USB 2.0 HUB 334,-

300728EK 1 LaCie 250GB P3 USB2.0 Harddisk

Ekstern, 7200RPM, 11ms, 8MB cache 1789,-

IB-138 SK-S 1 ICYBOX Intern harddisk kabinett SATA

3,5", Hot Swap, SØLV 299,-

IB-350U 1 ICYBOX ekstern 3,5" harddisk kabinett

USB2.0, SØLV 399,- Kjøp

Jeg endte altså med en USB hub og -utstyr; håper det blir bra!

Skal ellers prøve ut det interne S-ATA kabinettet med hotswap for å se om framtida ligger i S-ATA også når det gjelder lagring av stuff - de er jo ikke så mye dyrere lenger så!

Takker igjen for all hjelp!

pH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...