Gå til innhold

Oppløsning på bærbare

Juggah

Anbefalte innlegg

Hei.

Om man skal ha en bærbar pc som skal være grei å spille på, hvordan er 1400x1050 skjermer opp mot 1024x768-skjermer da?

Ser feks et spill som kjører i 1024x768 like bra ut på begge disse skjermene?

Er jo greit med høy oppløsning i windows, men i enkelte spill vil jeg kunne kjøre lavere. Lønner det seg å gå for en 1024x768-skjerm om man skal spille en del, eller betyr det ingenting?

Så hva mener dere som har greie på bærbare pc'er når det gjelder spill og oppløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg mener nå at 1400x1050 er absolutt og foretrekke uansett! skal du spille kommer det jo også godt med visst du vil kjøre på høye oppløsninger.

i mine øyne egner 1024x768 seg bare til "vanlig" bruk, dvs: surfing/kontorbruk/film/musikk osv..

Lenke til kommentar

Crzy_T: Den vil ikke kunne kjøre høyere. Ingen lcd-skjermer kan kjøre høyere enn den native oppløsningen, det er sånn lcd-teknologien er!

HCV: Den blir sannsynligvis slørete, men dette merker man visstnok ikke noe til i spill. Der er det jo mest dynamiske bilder. Det er i statiske bilder du merker det.

Herr Brun

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg en bærbar med 1400x1050 i oppløsning på skjermen. Veldig fornøyd med skjermen på den.

Bildet blir nok litt sløret når du velger en annen oppløsning enn det den er beregnet for, men det vil nok uten tvil se bedre ut med en 1400x1050 enn en 1024x768 hvis du vil kjøre i 800x600 f.eks.

En skjerm med oppløsning på 1024x768 er det nok enda viktigere å kjøre i den oppløsningen den er beregnet for for enn en på 1400x1050 for å si det sånn. Desto flere punkter som skal "emulere" 800x600 desto bedre.

Jeg ville ihvertfall ikke byttet denne skjermen mot noen, med lavere oppløsning. Synes 1400x1050 var akkurat passe på en 15" skjerm.

Lenke til kommentar
Crzy_T: Den vil ikke kunne kjøre høyere. Ingen lcd-skjermer kan kjøre høyere enn den native oppløsningen, det er sånn lcd-teknologien er!

Riktig, men noen bærbare maskiner støtter allikevel større oppløsning. Det betyr at deler av bildet havner utenfor skjermen, og at skjermbrildet "scroller" når markøren treffer kantene. Min Acer har det. 140 x 1050 native, 1600 x 1200 med scroll.

En irriterende løsning synes jeg. Det er mye bedre å scrolle inne i programmene, så har du tilgang til menyene hele tiden. Riktig nok tar menyene og toolbars mye plass, men mange programmer som trenger det har fullskjermsmodus hvor du enkelt kan slå menyene av og på, for eksempel Corel. Det som er utenfor skjermen har du liten glede av i alle fall.

Jeg har alltid foretrukket 1400x1050 (det vil si så lenge det har vært på markedet), men må inrømme at jeg begynner å få problemer med det. Ser rett og slett for dårlig. Jeg tror jeg må begynner å bruke en ekstern skjerm med større billedflate.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...