Gå til innhold

SLI døden for high-end?


Kevlar

Anbefalte innlegg

Når SLI nå begynner å bli støttet i systemer tilgjengelige for vanlige dødelige, gjør jeg meg et par bekymrede tanker.

 

SLI gir i følge Nvidia opp til 190% av ytelsen til ett kort av samme type som de som står i SLI. Det vil si, har man først SLI i systemet sitt vil det aldri lønne seg å kjøpe high-end kort lenger!

 

To billige kort til rundt tusenlappen hver vil nesten i alle tilfeller yte bedre enn ett high-end kort til over 3000,- Salget på high-end kort vil synke, og en del "proffe" ferdigpc merker vil sikkert benytte seg av hypen til å droppe toppskjermkort i sine high-end maskiner til fordel for to moderate kort i SLI. Kan det føre til en stagnering i racet mellom Ati og Nvidia til fordel for kort mer optimiserte for dualkjøring?

 

Selvfølgelig vil det også være mulig å kjøpe TO high-end kort, men pengemessig er jo ikke det en løsning hardwarebrukeren i gata vil være mest interessert i.

 

En annen bekymring er at hvis dette blir en suksess og det ikke blir fulgt opp av Ati, kan det jo pushe Ati tilbake, og det er jo noe ingen av oss forbrukere tjener noe på. Nå som det har vært slik deilig konkurranse en stund :p

 

Hva vil skje? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vil det vel trolig nesten koste mer å kjøpe SLI-system og to mid-end skjermkort som ett high-end.

Kanskje prisene på high-end kortene synker når SLI blir veldig populært.

Kanskje prisen på mid- og low-end kort stiger. :p

Kanskje ATI følger etter med noe enda råere og konkurransen opprettholdes. Man kan bare gjette og lure på hva som skjer. Er ikke godt å si. :shrug:

*Håpe på det beste* :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel...

Et hovedkort MED sli koster for kanskje 3-400 mer (?)

Også var det sli kontakten til en 2-300 (?)

 

2x 6600gt kort til ca 2000 hver =4500-4700

Et 6800 Ultra koster da ikke mer enn dette. ok har ca samme ytelse tror jeg, kanskje noe mindre.

 

Så regnestykket er kanksje ikke så my tils sli's fordel

 

I tillegg til dette regner jeg med at sli løsningen bruker mere strøm, så du må ha en større psu.

Overklokking funkerer bare så høyt som den dårligste yter, så muligen her har 6800 Ultra et forsprang.

Fordelen med sli må vel være hvis et av dem ryker funker det fortsatt :p

 

Dette er mye synsing og spekulasjon, men dette er iallefall slik jeg ser dette for meg.

Lenke til kommentar

Alle kjøper jo ikke 6800Ultra i dag, men det billigere 6800np som kan moddes til nesten like god ytelse. Hvis SLI gir samme pakke er det nok det som kommer til å bli populært, ikke et SLI system med dual 6800Ultra til flerfoldige tusen mer for noen usle prosent ytelsesøkning.

 

2*6600gt yter en del mer enn ett 6800ultra. Hvis ett 6600gt yter 60-70% av et 6800ultra vil du fortsatt få en ytelsesøkning på 20-40%

 

Problemet er at high-end kort aldri vil yte 100% mer enn et mid-end til 50% av prisen.

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...