Gå til innhold

Sette opp et lite server nettverk?!

Zorro73

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

Jeg jobber i et lite nyoppstartet firma med 7 ansatte fordelt på 2 avdelinger som ligger litt geografisk adskilt. Det er ca 7 mil mellom avdelingene.

Pr dags dato så har vi 2 pc'er på "hovedkontoret" og 1 pc på "underavdelingen" som vi ønsker å kunne bruke det samme lagerstyringsprogrammet på.

Vi har lager på begge avdelingene og er avhengige av å "se" lagerbeholdningen til hverandre i salgshverdagen.

Til denne jobben er vi anbefalt å opprette et serverbasert nettverk der det felles lagerstyringsprogrammet ligger, samt at vi da kan legge lette kontorprogrammer som mail, Word, Exel osv.

Til å knytte avdelingene sammen i nettverket er det også anbefalt å opprette en VPN tilkobling mellom avdelingene for å bruke serveren.

Vi har ADSL på begge avdelingene, i framtiden kommer vi muligens til å vokse med maks 2 brukere til på nettverket.

Jeg har fått ansvaret for å løse denne oppgaven, pga jeg har mest greie på data i bedriften. Dessverre skorter det litt på nettverkskunnskaper, så dette er et rop om hjelp og forståelse.

Jeg tok først kontakt med diverse konsulentfirmaer og frittstående konsulenter for tilbud om en løsning. Dette kom opp i enorme summer, der billigste tilbud var på ca. 40.000,- + serviceavtale og årlige lisensgebyrer på tilsammen ca kr 16.000,- hvert eneste år.

For et så lite firma som oss, så er dette helt uaktuelt og en altfor stor kostnad i startfasen. Så derfor har jeg tenkt å "gyve" løs på oppgaven, med liv og lyst for å lage en rimelig, men fungerende løsning.

Det jeg har kjøpt inn så langt er en PC, med ganske god kraft; AMD Athlon 64 3000+, 1024 MB RAM, 160 GB S-ATA Disk, Windows XP Pro SP2 Norsk, Gigabyte GA-K8NS Pro nForce3 250 Hovedkort.

Denne, har jeg lyst til å lage en server ut av. Nå ler sikkert mange, noen fnyser sikkert også, men jeg må minne om at det KUN blir et enkelt Windows-basert lagerprogram, mail, internett og Office-programmer, som skal kjøres på felles server. I tillegg så blir vi maks 3 brukere på serveren. Tidligst om ett år, kan det bli muligheter for kanskje 2 brukere til. Kan ikke tro at dette ikke skulle kunne fungere.

Som felles tilknytningspunkt har jeg kjøpt inn en trådløs ruter med innebygget switch og 2 printerutganger. Serveren blir trådtilknyttet, mens klientmaskinene blir trådløse. Ikke avgjort om vi skal dele skriver.

Det store spørsmålet er jo om jeg klarer å lage et bra server-basert miljø for oss med bare Windows XP Pro installert på alle maskinene, inkl.server?

Eller MÅ jeg ha Windows Server XP el. 2003 installert på serveren?

Koster jo noe innmari med penger dette Server-operativsystemet også :cry:

"Underavdelingen" vår skal, som sagt, tilknyttes via VPN tilkobling. Må man bruke et spesielt program for å sette opp en slik tilkobling?

Er det ellers noen "skjær i sjøen" ved oppsett av VPN?

All hjelp, alle tips, linker til mer kunnskap mottas med kjempetakk.

Tenkte dette var plassen å henvende seg, da det tydligvis er mange kunnskapsrike mennesker her, som kan forbarme seg over et lite selskap som kjemper i "startgropa" :thumbup:

Med vennlig hilsen

Zorro73

Endret av Zorro73
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm

har egentlig ikke noen gode tips, ville bare si at du trenger ikke windows 2003 server på serveren, du vil ikke få noen store problemer med 2000 og xp

og den serveren du har bygget høres mer enn bra nok til deres bruk...

jeg vet at andre bruker noen bokser til VPN, er ikke helt sikker på hva disse heter, men det skal være enkelt og ikke så veldig dyrt...

ca hvor mye kan du bruke på VPN??

vet at det finnes nett-baserte vpn clienter som du egentlig ikke trenger å gjøre noe med, men det er en fast utgift pr mnd for å bruke det da...

Lenke til kommentar

Heisann!

Hjertelig takk for klokt svar. Var egentlig mest bekymret for at jeg ikke kunne bruke den nyinnkjøpte PC'n som server. Men dette høres jo bra ut.

Har brukt noen timer på internett og ringt litt rundt, så nå begynner jeg å bli litt klokere.

VPN tilkobling for vårt bruk kan man jo gjøre via ruter til ruter oppkobling i et enkelt nettverk. Da trenger man ikke kjøpe dyr programvare og hardware får å kunne få et fungerende nettverk. Vår underavdeling vil da være pålogget serveren vår og bruke lagerstyringsprogrammet vårt sammen med hovedavdelingen. Da vil jo alle sammen være oppdatert til enhver tid om lagerbeholdning, salg, faktura o.l.

Nå kan jeg nesten ikke vente med å komme i gang med oppkoblingen. Dette blir veldig spennende. :w00t:

Mvh Zorro73

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...